Gå til innhold

Ang. nye regler for overgangsstønad :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ingen utdanning annet enn videregående, og hadde planlagt å gå grunnskolelærerutdanningen. Denne er fireårig. Jeg vet man kan få overgangsstønad i tre år, og inntil 5 ved "nødvendig" utdanning. Men hva i alle dager betyr nødvendig utdanning? Er det fjerde året med lærerutdanning nødvendig, eller regner NAV det som unødvendig fordi at jeg kunne valgt et treårig studie? Noen som vet? 

Jeg spurte NAV, men fikk til svar at det vil en saksbehandler vurdere når den tid kommer. Det er veldig risikabelt å begynne på et studie som jeg muligens ikke får fullført pga. økonomi.

Og til dem som skrev i den andre tråden her at "det er jo bare å få seg jobb", nei, det er det ikke. Alenemor, ingen nettverk på studiestedet, en barnefar som bor i en annen del av landet og ikke vil ha samvær - da er det ikke bare å få seg jobb. 

Anonymous poster hash: c2ac7...953
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen grunner til at du ikke kan ta studielån? Studentsamskipnaden har også rimeligere studentfamilieboliger kontra leiemarkedet ellers. I tillegg er studentbarnehage lurt for barnet.

Anonymous poster hash: 96512...492

Skrevet

Er det noen grunner til at du ikke kan ta studielån? Studentsamskipnaden har også rimeligere studentfamilieboliger kontra leiemarkedet ellers. I tillegg er studentbarnehage lurt for barnet.

Anonymous poster hash: 96512...492

Skal selvfølgelig benytte meg av studentbarnehage, og rimelig leilighet (ikke studentleilighet, men har funnet en til samme pris. Har hele tiden tenkt at jeg aldri i livet vil klare meg på kun studielån, men nå som du nevner det igjen kom jeg på at med overgangsstønad og fullt studielån i tre år skal jeg nok klare å spare opp slik at vi klarer oss på bare studielån det fjerde året også! Takk for svar :-)

Anonymous poster hash: aee1f...d90

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Det var en god idé. Spar så mye du overhodet kan de tre første årene, slik at du kan sette inn de oppsparte midlene til studielånet hvis det skulle vise seg at du får dekket det fjerde året også! Så jam du være ferdigutdannet, med nesten ingenting i studielån, hvis du er heldig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...