Anonym bruker Skrevet 26. januar 2016 #1 Skrevet 26. januar 2016 Her planlegger man livet etter at man kan få utvidet overgangsstønad frem til barnet er fylt 8 år, legger opp et løp med nødvendige studier for å sikre selvberget inntekt senere... og så får man plutselig ikke stønaden lengre, midt i studiene. Hva er det for noe dritt? Det går da faen meg ikke an å lage nye regler som plutselig inntrer for de som er i situasjonen der de trenger overgangsstønaden. Nye regler må jo nødvendigvis gjelde nyankommere av enslige foreldre, ikke de som allerede legger opp livet sitt etter dette.... Herregud, er det mulig....!! Tusen hjertelig takk! Konsekvensene er jo at man da må slutte i studiene, og gå på Nav istedet, og på Nav har man ikke rett ti larbeidsledighetspenger.... og jobb får man jo ikke nå rman er enslig med to barn og rett og slett ikke har mulighet til å jobbe full tid for at livet skal gå i hop. Anonymous poster hash: 108f2...7ab
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2016 #2 Skrevet 26. januar 2016 For å legge til at alle deltidsjobber er systematisk utryddet av politikere - grunnet likestillingstankegang - herregud, det er jo ikke noe mer likestillingsfientlig enn å fjerne deltidsjobber. alternativet er jo da ikke jobb. Kassajobbene er forbeholdt studenter og ikke akademikere med 6 års utdannelse (feil utdannelse for arbeidsmarkedet).Synd man ikke skal få lov til å fullføre utdannelse slik at man kan stå på andre ben.... Anonymous poster hash: 108f2...7ab
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2016 #3 Skrevet 26. januar 2016 Du kan vel ta opp studielån som alle andre og fullføre utdannelsen, så kan du stå på EGNE bein. Anonymous poster hash: 354b1...9b6
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2016 #4 Skrevet 26. januar 2016 Det var da sabla til syting Ta opp studielån eller få deg en liten ved siden av Anonymous poster hash: 4afb1...cc3
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2016 #5 Skrevet 26. januar 2016 Du kan vel ta opp studielån som alle andre og fullføre utdannelsen, så kan du stå på EGNE bein. Anonymous poster hash: 354b1...9b6 8000 i mnd er vel vitterlig ikke noe man kan leve på med to barn. Anonymous poster hash: a1386...38e
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2016 #6 Skrevet 26. januar 2016 Du kan vel ta opp studielån som alle andre og fullføre utdannelsen, så kan du stå på EGNE bein. Anonymous poster hash: 354b1...9b6 8000 i mnd er vel vitterlig ikke noe man kan leve på med to barn. Anonymous poster hash: a1386...38e Da må man jobbe da Anonymous poster hash: 4afb1...cc3
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2016 #7 Skrevet 26. januar 2016 Hadde det bare vært så enkelt, ,men jeg får jo allerede studielån, og det er bare lommerusk... overhodet ikke noe man kan leve av som familie. Som kjent, klarer jo ikke en gang unge enslige studenter å leve kun av studielånet. Hvorfor så frekke svar??? Det er faktisk en person i økonomisk nød og knipe dere svarer her... et fortvilet menneske. Om du ikke har fornuftige eller hyggelige tilbakemeldinger synes jeg ærlig talt du skal holde deg unna diskusjonen og finne deg en annen hobby.å tråkke på mennesker som allerede ligger nede, det er jammen en tøff gjerning....skjerp deg, du og alle andre som ikke klarer å hjelpe andre mennesker utover å være spydig og trakasserende. Anonymous poster hash: 108f2...7ab
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2016 #8 Skrevet 26. januar 2016 Takk til deg som forstår at man ikke kan leve av 8000 kroner i måneden med to barn... Anonymous poster hash: 108f2...7ab
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2016 #9 Skrevet 26. januar 2016 Her planlegger man livet etter at man kan få utvidet overgangsstønad frem til barnet er fylt 8 år, legger opp et løp med nødvendige studier for å sikre selvberget inntekt senere... og så får man plutselig ikke stønaden lengre, midt i studiene. Hva er det for noe dritt? Det går da faen meg ikke an å lage nye regler som plutselig inntrer for de som er i situasjonen der de trenger overgangsstønaden. Nye regler må jo nødvendigvis gjelde nyankommere av enslige foreldre, ikke de som allerede legger opp livet sitt etter dette.... Herregud, er det mulig....!! Tusen hjertelig takk! Konsekvensene er jo at man da må slutte i studiene, og gå på Nav istedet, og på Nav har man ikke rett ti larbeidsledighetspenger.... og jobb får man jo ikke nå rman er enslig med to barn og rett og slett ikke har mulighet til å jobbe full tid for at livet skal gå i hop. Anonymous poster hash: 108f2...7ab Her må du enten ha misforstått noe ellers er det noe du ikke forteller. Det er overgangsregler for de som allerede har påbegynt utdanning før de nye reglene ble innført 1. Januar ForskriftF02.07.2015 nr 869 Forskrift om overgangsregler i forbindelse med endringer i folketrygdloven kapittel 15, 16 og 17 fra 1. § 5. Utdanning som vilkår for overgangsstønad Et medlem som før 1. januar 2016 har søkt om og fyller vilkårene for overgangsstønad og vedtaket går ut over 31. desember 2015, og som gjennomfører utdanning som oppfylte kravene til yrkesrettet aktivitet før 1. januar 2016, vil ved å fortsette på den påbegynte utdanningen fylle kravet til yrkesrettet aktivitet også etter 1. januar 2016, uten krav om at utdanningen må være nødvendig og hensiktsmessig etter ny § 15-6første ledd bokstav c. Tilsvarende gjelder for et medlem som ikke har påbegynt en utdanning 1. januar 2016, men som kan dokumentere at hun eller han før 1. januar 2016 har konkrete planer om snarlig oppstart av slik utdanning, for eksempel ved å ha søkt eller kommet inn på den aktuelle utdanningen, eller at oppstart på en bestemt utdanning er planlagt i samarbeid med Arbeids- og velferdsetaten. Et medlem som før 1. januar 2016 har søkt om og fyller vilkårene for utvidet stønadsperiode på grunn av nødvendig utdanning, kan få utvidet perioden på de vilkår som gjaldt før 1. januar 2016. Medlem som før 1. januar 2016 fyller vilkårene for overgangsstønad og vedtaket går ut over 31. desember 2015, og som oppfylte kravene til yrkesrettet aktivitet ved å gjennomføre nødvendig utdanning, kan få utvidet perioden på de vilkår som gjaldt før 1. januar 2016. Kravet til utdanningen i første ledd første punktum og andre ledd gjelder tilsvarende for et medlem som har mottatt overgangsstønad under utdanning før 1. januar 2016 og gjenopptar den samme utdanningen. Anonymous poster hash: 8c160...219
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2016 #10 Skrevet 26. januar 2016 Og jeg får ikke det en gang. jeg får under 3000 Anonymous poster hash: 108f2...7ab
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2016 #11 Skrevet 26. januar 2016 Takk til deg som refererer til lovverket, da må Nav hos meg ha misforstått! Jeg har allerede stilt dem spørsmål ved hvorfor jeg ikke lengre får overgangsstønaden... uten at det hjalp. Anonymous poster hash: 108f2...7ab
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2016 #12 Skrevet 26. januar 2016 Barnas far må vel også kunne bidra økonomisk? Anonymous poster hash: 6176f...10d
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2016 #13 Skrevet 26. januar 2016 Takk til deg som refererer til lovverket, da må Nav hos meg ha misforstått! Jeg har allerede stilt dem spørsmål ved hvorfor jeg ikke lengre får overgangsstønaden... uten at det hjalp. Anonymous poster hash: 108f2...7ab Har du fått et vedtak - om så skal det isåfall stå en begrunnelse om du ikke får videre stønad. For å få utvidet stønadsperiode er ikke reglene endret - det må fortsatt ansees som nødvendige studier. Det er aktivitetskravet for "vanlig" stønad som har endret seg. Skal man studere og motta overgangsstønad må studiene være nødvendig og hensiktsmessig for å komme i jobb. Tidligere var det nok at man dokumenterte at man var i minst 50% studier.. Anonymous poster hash: 8c160...219
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2016 #14 Skrevet 26. januar 2016 For å legge til at alle deltidsjobber er systematisk utryddet av politikere - grunnet likestillingstankegang - herregud, det er jo ikke noe mer likestillingsfientlig enn å fjerne deltidsjobber. alternativet er jo da ikke jobb. Kassajobbene er forbeholdt studenter og ikke akademikere med 6 års utdannelse (feil utdannelse for arbeidsmarkedet). Synd man ikke skal få lov til å fullføre utdannelse slik at man kan stå på andre ben.... Anonymous poster hash: 108f2...7ab Deltidsstillinger er ikke "fjernet". Men arbeidsgivere skal bestrebe seg på å unngå UØNSKET deltid, og tilby folk i småstillinger økning når det blir ledige prosenter. (I stedet for altså å lyse ut stadig nye 11,5% stillinger osv.) Anonymous poster hash: 23e6d...6b2
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2016 #15 Skrevet 26. januar 2016 For å legge til at alle deltidsjobber er systematisk utryddet av politikere - grunnet likestillingstankegang - herregud, det er jo ikke noe mer likestillingsfientlig enn å fjerne deltidsjobber. alternativet er jo da ikke jobb. Kassajobbene er forbeholdt studenter og ikke akademikere med 6 års utdannelse (feil utdannelse for arbeidsmarkedet). Synd man ikke skal få lov til å fullføre utdannelse slik at man kan stå på andre ben.... Anonymous poster hash: 108f2...7ab Du får ikke utvidet stønad dersom du har et yrke. Kun dersom du tar nødvendig utdanning...for første gang. Var i den situasjonen for 12 år siden, så nytt er det ikke. Anonymous poster hash: a2019...548
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2016 #16 Skrevet 26. januar 2016 Det var da sabla til syting Ta opp studielån eller få deg en liten ved siden av Anonymous poster hash: 4afb1...cc3 Morsom du. Tror du en alenemor med to barn klarer seg på 8000 kr i mnd? Jeg hadde fullt lån og stipend og jobbet 50 % ved siden av fulltidsstudier for noen år siden for å få det til å gå rundt. Hadde aldri klart å jobbe 50 % som alenemor da jeg måtte jobbe helger/netter og kvelder (da jeg ikke hadde obligatorisk undervisning). En alenemor uten stort nettverk har ofte nok med studiene i seg selv. Anonymous poster hash: 64e2e...f40
Miamimom Skrevet 26. januar 2016 #17 Skrevet 26. januar 2016 Du har allerede en seks års utdannelse som du sier er "feil " for arbeidsmarkedet, og så skal du ha sponsa en til? Du må jo stå til ansvar for egne valg også.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2016 #18 Skrevet 26. januar 2016 For å legge til at alle deltidsjobber er systematisk utryddet av politikere - grunnet likestillingstankegang - herregud, det er jo ikke noe mer likestillingsfientlig enn å fjerne deltidsjobber. alternativet er jo da ikke jobb. Kassajobbene er forbeholdt studenter og ikke akademikere med 6 års utdannelse (feil utdannelse for arbeidsmarkedet). Synd man ikke skal få lov til å fullføre utdannelse slik at man kan stå på andre ben.... Anonymous poster hash: 108f2...7ab Forbeholdt studenter? Man tar da det man går for å forsørge seg og sine. Anonymous poster hash: 37110...d7a
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2016 #19 Skrevet 26. januar 2016 Takk til deg som refererer til lovverket, da må Nav hos meg ha misforstått! Jeg har allerede stilt dem spørsmål ved hvorfor jeg ikke lengre får overgangsstønaden... uten at det hjalp. Anonymous poster hash: 108f2...7ab Har du fått et vedtak - om så skal det isåfall stå en begrunnelse om du ikke får videre stønad. For å få utvidet stønadsperiode er ikke reglene endret - det må fortsatt ansees som nødvendige studier. Det er aktivitetskravet for "vanlig" stønad som har endret seg. Skal man studere og motta overgangsstønad må studiene være nødvendig og hensiktsmessig for å komme i jobb. Tidligere var det nok at man dokumenterte at man var i minst 50% studier.. Anonymous poster hash: 8c160...219 Jeg ser nå at du skriver at du allerede har studert i 6 år. Da vil du nok ikke få utvidet stønadstid da du allerede har en utdanning. Det er sannsynligvis det nav kontoret ditt har fortalt deg om... Anonymous poster hash: 8c160...219
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2016 #20 Skrevet 26. januar 2016 Dette har du da selv skyld i! Du kan ikke planlegge med utvidet overgangsstønad. Du fyller ikke vilkårene, rett og slett. Anonymous poster hash: 04416...4e6
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2016 #21 Skrevet 26. januar 2016 Her planlegger man livet etter at man kan få utvidet overgangsstønad frem til barnet er fylt 8 år, legger opp et løp med nødvendige studier for å sikre selvberget inntekt senere... og så får man plutselig ikke stønaden lengre, midt i studiene. Hva er det for noe dritt? Det går da faen meg ikke an å lage nye regler som plutselig inntrer for de som er i situasjonen der de trenger overgangsstønaden. Nye regler må jo nødvendigvis gjelde nyankommere av enslige foreldre, ikke de som allerede legger opp livet sitt etter dette.... Herregud, er det mulig....!!Tusen hjertelig takk! Konsekvensene er jo at man da må slutte i studiene, og gå på Nav istedet, og på Nav har man ikke rett ti larbeidsledighetspenger.... og jobb får man jo ikke nå rman er enslig med to barn og rett og slett ikke har mulighet til å jobbe full tid for at livet skal gå i hop. Anonymous poster hash: 108f2...7ab For å legge til at alle deltidsjobber er systematisk utryddet av politikere - grunnet likestillingstankegang - herregud, det er jo ikke noe mer likestillingsfientlig enn å fjerne deltidsjobber. alternativet er jo da ikke jobb. Kassajobbene er forbeholdt studenter og ikke akademikere med 6 års utdannelse (feil utdannelse for arbeidsmarkedet).Synd man ikke skal få lov til å fullføre utdannelse slik at man kan stå på andre ben.... Anonymous poster hash: 108f2...7ab Du hadde meg frem til denne avslutningen: og jobb får man jo ikke nå rman er enslig med to barn og rett og slett ikke har mulighet til å jobbe full tid for at livet skal gå i hop. Ta deg sammen! Hvorfor i alle dager skal ikke livet gå i hop med full jobb. Trenger du 100%lønn, så jobber du 100%. Så enkelt! Jeg har ikke høyskole, er alene med tre små, har en kjempespennende stilling som prosjektleder i privat sektor og tjener vel 550' i året. Jeg har 100% stilling, men jobber en god del mer. Tøft! Ja, til tider er det på grensen. Men hvem sa det skulle være enkelt? Jeg tillater meg å sitere Kolbein Falkeid som en avslutning. Tenk litt på denne private huskeregelen, det er kloke ord Du skal ikke klistre fine øyeblikk opp på veggen i tankene og forgylle dem med lengselen din. Du skal kjøre spettet hardt innunder arrete hverdager og vippe dem opp. En etter en. Det er derfor livet har deg på mannskapslista. Anonymous poster hash: 8668e...ea3 Anonymous poster hash: 8668e...ea3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå