Gå til innhold

Hun som er født i en kattekropp (NRK)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Programmet "verdens rikeste land"

Jeg har store etiske problemer med dette innlegget.

En ung jente med psykiske problemer som forteller i et intervju at hun er født som katt og måtte lære seg å være et menneske?

Hun liker best å sove i vasken eller i vinduskarmen?

Hun blir lagelig framstilt for personhets, mobbing og trakassering. Og jeg håper denne unge jenta er sterk og har en sterk ryggrad :(

Er dette riktig av NRK?

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: d7026...6b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke sett det programmet. Men så noe lignende på VG-TV om ei voksen dame som mente hun hadde sjelen til en drage! Helt merkelig 😳

Anonymous poster hash: 9fc39...6cd

Skrevet

Det er uthenging.. Personen er tydelig veldig psykisk syk stakkars

Anonymous poster hash: 53cba...a18

Skrevet

Det er uthenging.. Personen er tydelig veldig psykisk syk stakkars

Anonymous poster hash: 53cba...a18

Det er det jeg synes også :(

Hun kommer til å få så mye hets. Allerede blir denne postet ukritisk rundt på Facebook, ledd av og hånet.

Jeg tror ikke denne jenta vet hva hun utsatte seg for når hun ble med i dette programmet :(

Synes det er utrolig ufint av NRK.

Om hun en gang blir frisk, kommer det til å bli hardt for henne å ha dette liggende på nett.

Dette kan umulig være lovlig?

Anonymous poster hash: d7026...6b5

Skrevet

Det beste var "hvordan sier man på kattespråket; kom igjen, nå går vi?" og hun bare: "mjau-mjau-mjaau"? 😂

Hun er helt klart psykisk syk, eller oppmerksomhetssyk, eller aller helst begge deler.

Anonymous poster hash: c6faa...b95

Skrevet

Hun er vel en katt født i en menneskekropp?!

Anonymous poster hash: 3cd46...ace

Skrevet

Har ikkje sett programmet, men dette høyres ikkje bra ut.

Skrevet

Det må jo være tull, ellers er dama spenna gæren

Anonymous poster hash: 8a53d...c04

Skrevet

"Når psykologene fant ut hva som var med meg, så sa de at under fødselen så skjedde en genfeil.."

:legrine:

Anonymous poster hash: 540fd...386
Skrevet

De er helt vanlig i EMO-kretser at de lager seg forestillinger som denne. De går inn i roller som andre personer og vesener. Dette er sikkert en gruppe som er tilhengere av den japanske anime kulturen. Hun drar den jo veldig langt da, men så har du kompisen som liksom også har en personlighet som katt.. men går mer inn og ut av det. Rundt om i Oslo, og andre steder i landet regner jeg med, kan man se ungdomsgrupper som går utkledd som animekarakterer.

Jeg tenker at dette er noe som hun vil vokse av seg, og da er det veldig synd å ha dette klippet på nettet. Det har jo gått viralt og nådd et internasjonalt publikum. Av og til må voksne folk beskytte ungdom mot seg selv..

Anonymous poster hash: b579b...4c3
Skrevet

De er helt vanlig i EMO-kretser at de lager seg forestillinger som denne. De går inn i roller som andre personer og vesener. Dette er sikkert en gruppe som er tilhengere av den japanske anime kulturen. Hun drar den jo veldig langt da, men så har du kompisen som liksom også har en personlighet som katt.. men går mer inn og ut av det. Rundt om i Oslo, og andre steder i landet regner jeg med, kan man se ungdomsgrupper som går utkledd som animekarakterer.

Jeg tenker at dette er noe som hun vil vokse av seg, og da er det veldig synd å ha dette klippet på nettet. Det har jo gått viralt og nådd et internasjonalt publikum. Av og til må voksne folk beskytte ungdom mot seg selv..

Dette er en subkultur med mer enn 1 mill følgere rundt om i verden. Det er nok en måte å takle hverdagen på, eller rømme den..

http://youtu.be/kzBGTAvKfPg

Anonymous poster hash: 86de8...d28

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Det er forståelig at dette er et kontroversielt tema, men jeg ber dere om å unngå spekulasjoner om dette menneskets mentale tilstand. Diskuter gjerne fakta og uttalelser fra klippet, men på en respektfull måte.

UndrendeUllteppe

Brukermoderator

Skrevet

De er helt vanlig i EMO-kretser at de lager seg forestillinger som denne. De går inn i roller som andre personer og vesener. Dette er sikkert en gruppe som er tilhengere av den japanske anime kulturen. Hun drar den jo veldig langt da, men så har du kompisen som liksom også har en personlighet som katt.. men går mer inn og ut av det. Rundt om i Oslo, og andre steder i landet regner jeg med, kan man se ungdomsgrupper som går utkledd som animekarakterer.

Dette er en subkultur med mer enn 1 mill følgere rundt om i verden. Det er nok en måte å takle hverdagen på, eller rømme den..

Anonymous poster hash: 86de8...d28

Jeg kjenner flere ungdom som tilhører denne subkulturen. De er herlige, fargerike, morsomme og kreative ungdommer. Det er jeg sikker på gjelder denne jenta også, hun virker kjempesøt. Det er bare så lett å misforstå og la seg provosere ut fra et slikt kort klipp.

Jeg syns det er en berikelse av folk er forskjellige, og at noen er mer forskjellig enn andre :D

Hilsen tidligere gother, som tross alt er veldig glad for at ikke youtube fantes på den tiden :D

Skrevet

No har eg fått innslaget på facebook eg og.  Synes det er betenkeleg med den medieverda me lever i.  Har du sagt ja til å bli intervjua på tv, eller legg ut andre ting på nettet, så vil dette fylgje deg gjennom mange år, og ein kan misse totalt kontrollen over kven som får del i det.  Dette innslaget kan potensielt skape problem for jenta i framtida, feks om ein arbeidsgjevar vil google namnet hennar ved ein jobbsøknad.  

Journalistar bør difor vere enno meir forsiktige med korleis dei eksponerar menneske som ikkje sjølv gjerne anar rekkevidda av det dei er med på.  I dette tilfellet trur eg heller ikkje intervjuaren anar kva ho held på med.

Skrevet

Tråden er moderert etter denne regelen:

Krenkende eller injurierende utsagn. Det er ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum. Heller ikke spekulere rundt årsakssammenhenger man ikke kjenner, når dette vurderes å være til skade for den omtalte part

Himmel og hav

Brukermoderator

Skrevet

Har du sagt ja til å bli intervjua på tv, eller legg ut andre ting på nettet, så vil dette fylgje deg gjennom mange år, og ein kan misse totalt kontrollen over kven som får del i det.  Dette innslaget kan potensielt skape problem for jenta i framtida, feks om ein arbeidsgjevar vil google namnet hennar ved ein jobbsøknad.  

Journalistar bør difor vere enno meir forsiktige med korleis dei eksponerar menneske som ikkje sjølv gjerne anar rekkevidda av det dei er med på.  I dette tilfellet trur eg heller ikkje intervjuaren anar kva ho held på med.

Veldig enig i denne, på generelt grunnlag, men tenker det ikke bare er uproblematisk å peke på journalisten her - folk bør i langt større grad se på sitt eget nett-jeg. Alle søkere til stillinger googles, og jeg har vært borti at det som kommer opp har vært diskvalifiserende for ansettelse - og det var hverken nakenbilder eller fremmedhat, som jo er enkelt å droppe folk på, men utagerende dumhet, et uproft og pubertalt nett-uttrykk, og en bruk av nettmediet som skaper tvil om dette er et voksent ansvarsfullt menneske.

Anonymous poster hash: 81f1a...511

Skrevet

Skjønner ikke at dette er noe verre enn folk som offentlig går ut og sier de er synske, kan snakke med døde mennesker eller dyr? Eller som ser engler... De driter seg jo ut like mye. De er jo liksom ikke syke engang.

Anonymous poster hash: 5aa18...1df

Skrevet

Hørte dette på radioen jeg også, og ble mildt sagt sjokkert. Her får Nrk denne jenta til å utlevere seg på en måte som stiller henne veldig til hogst, hun virker langt fra frisk dessverre, og burde vært beskyttet fra seg selv. Hun sa jo også at hun gikk til psykolog pga dette og at dette var noe hun hadde følt hele livet. Tenker da at dette ikke nødvendigvis vil være et slags emo-ungdoms-virkelighetsflukt som nevnt over her. Disse tingene burde fått varsellampene til å lyse hos Nrk og de burde droppa å sende dette "intervjuet". Greit nok å være åpen om psykiske sykdomer og tilstander, men ikke å fremstille det på denne måten...

Anonymous poster hash: 7fefe...78e
Skrevet

Men ble det vist navn på denne jenta?

Regner med nano er et kallenavn/kattenavn hun har funnet selv?

Anonymous poster hash: 63887...0d0

Skrevet

Hørte dette på radioen jeg også, og ble mildt sagt sjokkert. Her får Nrk denne jenta til å utlevere seg på en måte som stiller henne veldig til hogst, hun virker langt fra frisk dessverre, og burde vært beskyttet fra seg selv. Hun sa jo også at hun gikk til psykolog pga dette og at dette var noe hun hadde følt hele livet. Tenker da at dette ikke nødvendigvis vil være et slags emo-ungdoms-virkelighetsflukt som nevnt over her. Disse tingene burde fått varsellampene til å lyse hos Nrk og de burde droppa å sende dette "intervjuet". Greit nok å være åpen om psykiske sykdomer og tilstander, men ikke å fremstille det på denne måten...

Tror det har mer å gjøre med at man er en del av en gruppe hvor dette er sosialt akseptert. Man blir på en måte styrket som gruppe av "uniformen" man har som skiller en fra storsamfunnet. Det gir status i den gruppen man er å få publisitet på denne måten vil jeg tro, og da betyr andres synspunkter lite.

Jeg kan på ingen måte si om dette er tilfellet her, men kjenner meg igjen i mekanismene fra da jeg var en del av en subkultur. Jo særere andre så på oss, jo sterkere ble fellesskapet i gruppen - vi la vår stolthet i å skille oss fra storsamfunnet som vi opplevde som overflatisk og dømmende...

Skrevet

Hørte dette på radioen jeg også, og ble mildt sagt sjokkert. Her får Nrk denne jenta til å utlevere seg på en måte som stiller henne veldig til hogst, hun virker langt fra frisk dessverre, og burde vært beskyttet fra seg selv. Hun sa jo også at hun gikk til psykolog pga dette og at dette var noe hun hadde følt hele livet. Tenker da at dette ikke nødvendigvis vil være et slags emo-ungdoms-virkelighetsflukt som nevnt over her. Disse tingene burde fått varsellampene til å lyse hos Nrk og de burde droppa å sende dette "intervjuet". Greit nok å være åpen om psykiske sykdomer og tilstander, men ikke å fremstille det på denne måten...

Tror det har mer å gjøre med at man er en del av en gruppe hvor dette er sosialt akseptert. Man blir på en måte styrket som gruppe av "uniformen" man har som skiller en fra storsamfunnet. Det gir status i den gruppen man er å få publisitet på denne måten vil jeg tro, og da betyr andres synspunkter lite.

Jeg kan på ingen måte si om dette er tilfellet her, men kjenner meg igjen i mekanismene fra da jeg var en del av en subkultur. Jo særere andre så på oss, jo sterkere ble fellesskapet i gruppen - vi la vår stolthet i å skille oss fra storsamfunnet som vi opplevde som overflatisk og dømmende...

Jeg jobber med slike ungdommer daglig, så tenker denne dynamikken du beskriver stemmer.

Det jeg ikke synes er greit er at en ansvarlig, eller en voksen som BURDE være ansvarlig, utleverer henne slik. Å tilhøre subkultur kan være ok, men å fortelle alle "hemmeligheter" fra subkulturen til hele Norge er muligens ikke det.

Jenta er for ung/umoden til å forstå konsekvensene av dette. Journalisten burde vite bedre.

Samfunnet er så ukjent med furries at jeg skulle ønske de hadde fokusert på noen som ikke snakket om psykologen sin. De fleste tror jo nå at hun er psykisk ustabil. Behøver jo ikke å være tilfelle

Anonymous poster hash: fe316...c1b

Skrevet

Jeg jobber med slike ungdommer daglig, så tenker denne dynamikken du beskriver stemmer.

Det jeg ikke synes er greit er at en ansvarlig, eller en voksen som BURDE være ansvarlig, utleverer henne slik. Å tilhøre subkultur kan være ok, men å fortelle alle "hemmeligheter" fra subkulturen til hele Norge er muligens ikke det.

Jenta er for ung/umoden til å forstå konsekvensene av dette. Journalisten burde vite bedre.

Samfunnet er så ukjent med furries at jeg skulle ønske de hadde fokusert på noen som ikke snakket om psykologen sin. De fleste tror jo nå at hun er psykisk ustabil. Behøver jo ikke å være tilfelle

Det er jeg 100% enig i. Det som kunne fungert, hvis man absolutt måtte dokumentere dette, var å ta for seg en gruppe ungdommer og se på livsstilen på en positiv måte. Ikke minst måtte journalisten lest seg litt opp i forkant..

Jeg bare nevnte disse mekanismene for å poengtere at dette ikke behøver å dreie seg om psykisk sykdom i det hele tatt. 😀

Skrevet

Det er jeg 100% enig i. Det som kunne fungert, hvis man absolutt måtte dokumentere dette, var å ta for seg en gruppe ungdommer og se på livsstilen på en positiv måte. Ikke minst måtte journalisten lest seg litt opp i forkant..

Jeg bare nevnte disse mekanismene for å poengtere at dette ikke behøver å dreie seg om psykisk sykdom i det hele tatt. 😀

Enig med deg. Jeg leste noen av kommentarene på nrk, de var fæle. Var noen som ønsket å melde til FPU...håper de gjør det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...