Gå til innhold

Alle dere som bruker flere timer på å sovne ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var en tråd her om hvor lenge folk brukte på å sovne om kvelden. Urovekkende mange svarte at det tok flere timer, og jeg kjente jeg ble ganske fortvilet på deres vegne. Jeg har selv slitt med søvn og har barn med søvnvansker, og jeg vet hvor fælt det er. Heldivis finnes det hjelp da, av ulik art. Alt i fra relativt enkle tiltak man kan gjøre selv, til tiltak som krever mer midler og/eller lege. Denne tråden er ikke ment for å være belærende på noen måte, men for å komme med forslag til tiltak som kan hjelpe alle dere som sliter sånn med å sovne om kvelden.

*Aldri ta med skjerm inn på soverommet, legg mobilen igjen på stue/kjøkken el. Kjøp heller inn en billig vekkerklokke dersom du må ha dette.

*Unngå å sitte på skjerm den siste halvtimen før du legger deg, og demp lysene rundt deg (også på badet!) om mulig. Om du ikke kan dempe lys, kan du f.eks. tenne på kubbelys, telys el. Kroppen produserer et stoff som heter melatonin som gjør en søving, og mye lys (og skjermlys) forstyrrer danningen av dette stoffet.

*Unngå store og tunge måltider de siste to timene før leggetid, men ikke legg deg sulten heller.

*Forsøk å sette av en 10-15 minutter på kvelden, gjerne mens du uansett steller deg, og gå igjennom dagen og eventuelle bekymringer. Skriv kanskje ned det som plager deg mest i stikkordsform. På den måten kan du få "tømt deg" for problemer før du legger deg og dermed være roligere når du går til sengs.

*Dersom du har en partner, be vedkommende om å holde rundt deg i en 5-10 minutter før du legger deg til å sove. Nærhet frigjør endorfiner som igjen skaper en beroligende effekt.

*Forsøk følgende pusteteknikk (denne er faktisk dokumentert effektiv): Pust dypt inn og ut noen ganger. Pust så helt ut. Hold pusten i 15-20 sekunder og trekk pust inn igjen. Pust helt ut. Hold pusten i 15-20 sekunder og pust ut. Gjenta dette minst 5-6 ganger, gjerne opp til 10-15 ganger dersom du orker. Det du gjør er å redusere oksygenet til hjernen litt, ikke skadelig mye på noen måte, men nok til at hjerneaktiviteten senkes og man blir søvnig. Dette rådet fikk jeg av en overlege på nevrologisk avdeling, bare sånn at det er nevnt.

*Forsøk tilskudd av melatonin. I de fleste land selges melatonin åpent over disk som kosttilskudd, mens i Norge må du få dette på resept fra legen. Da tar man en tablett ca 1,5 time før leggetid (man bør ikke spise noe etterpå) slik at man skal være søvnig når man legger seg. Det er, i følgen legen nevnt over, helt ufarlig, også over tid, siden det er tilskudd av noe kroppen selv produserer.

*Dette er veldig dyrt, men har hatt en ekstremt god effekt på sønnen min som siter med å sove pga uro i kroppen (tics og ADHD): Kuledyne. Dette er en dyne som inneholder store kuler som gir en slags akupressureffekt gjennom hele natten og beroliger og demper fysisk uro. Dynen har også vist seg effektiv mot en del psykiske plager som angst og depresjon.

Dersom noen har flere gode tips og råd, så er det bare til å henge seg på her. Det å ikke få sove er forferdelig, det vet jeg alt om, så kanskje vi sammen kan hjelpe andre her inne til å finne søvnen lettere?

Anonymous poster hash: 78155...6c8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen takk for gode råd 😊

Anonymous poster hash: 7bcab...5a3

Skrevet

Tusen takk for gode råd

Anonymous poster hash: 7bcab...5a3

Bare hyggelig :) Håper noen kan få noe nytte fra noen av dem da.

HI

Skrevet

Tusen takk for gode råd:):) Jeg sliter med å sove grunnet bekymringer. Disse kverner i hodet dagen lang, så jeg får aldri tenkt nok på dem. Tankene bare fortsetter. Men jeg skal prøve teknikkene du har nevnt også:)

Anonymous poster hash: cea92...ffc

Skrevet

Stå opp litt tidligere,- i tillegg til og  ikke hvile seg i løpet av dagen,- og avslutt med bok eller håndarbeid og ikke noe form for skjerm i de siste 30 min før senga.

Anonymous poster hash: 6b562...fc2
Skrevet

Stå opp litt tidligere,- i tillegg til og ikke hvile seg i løpet av dagen,- og avslutt med bok eller håndarbeid og ikke noe form for skjerm i de siste 30 min før senga.

Sikkert et godt råd for noen, men for meg er det helt surrealistisk. Jeg står opp senest 06.00 hver eneste dag og har aldri tid til noe hvile ila dagen. 😑

Anonymous poster hash: 7c7f0...5a4

Skrevet

Stå opp litt tidligere,- i tillegg til og  ikke hvile seg i løpet av dagen,- og avslutt med bok eller håndarbeid og ikke noe form for skjerm i de siste 30 min før senga.

Ja, det å ikke sove på dagtid er nok lurt, i hvert fall bør man aldri sove i mer enn 10 minutter og ikke etter kl 12-13.

HI

Skrevet

Tusen takk for gode råd:):) Jeg sliter med å sove grunnet bekymringer. Disse kverner i hodet dagen lang, så jeg får aldri tenkt nok på dem. Tankene bare fortsetter. Men jeg skal prøve teknikkene du har nevnt også:)

Anonymous poster hash: cea92...ffc

Å ha en notatblokk på nattbordet kan for noen hjelpe. Her kan man skrive ned ting man tenker på som holder en våken. Er lett å bli liggende å tenke, planlegge og bekymre seg på kvelden.

Anonymous poster hash: 190b6...945

Skrevet

Jeg sover alltid raskt hvis jeg spiser mye rett før jeg legger meg og er ca 30 min på mobil i senga, da blir jeg så trøtt at jeg sovner med en gang.

Anonymous poster hash: ce78b...c88

Skrevet

Tusen takk for råd snille deg 💟

Anonymous poster hash: 25fdd...90f

Skrevet

Hvor får man kjøpt sånn dyne?

Anonymous poster hash: 55d4b...959

Skrevet

For meg hjalp det med lyslampe. 45 min rett etter jeg stod opp.

:)

Anonymous poster hash: 67449...7a9
Skrevet

Hvor får man kjøpt sånn dyne?

Anonymous poster hash: 55d4b...959

Vi fikk vår via hjelpemiddelsentralen, BUP søkte for oss, men jeg tror du kan kjøpe direkte selv. Her er lenke til siden: http://amajo.no/protac-kuledyner/

HI

Skrevet

Takk!

Noen av disse prøver jeg, andre har jeg ikke brukt.

Anonymous poster hash: 8c808...bc7

Skrevet

Jeg sliter med å sovne pga smerter og øresus. Jeg har valgt å lytte til lydbøker jeg kjenner godt som jeg synes er fine for å holde øresusen unna+ å få tankene vekk fra smertene.

Samtidig jobber jeg med aktiv avspenning.

Det fungerer ganske ofte.

Anonymous poster hash: 129c9...b80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...