Gå til innhold

Hvordan takle manipulerende sjef?


Anbefalte innlegg

Skrevet

For andre gang i livet har jeg opplevd å få ny, manipulerende sjef. Denne gangen rett etter jobbstart etter endt permisjon i desember. Typiske trekk er kvinnelig sjef, ca 10 år eldre og med utdanning innen samme felt som meg, men uten min spesialisering. Manipulering består av hersketeknikker som for eksempel å aldri gi meg ros for noe jeg gjør, men gi høylytt ros til mine (mannlige) kollegaer mens jeg står og ser på. Pirke på absolutt alt jeg gjør, gjøre om ting som jeg har gjort, selv om man da retter fra riktig til feil (ikke mine ord, men andre som merker at JEG har gjort en feil (altså etter at sjefen har vært og gjort om mitt arbeid). Påpeke at jeg som småbarnsmor må helst legge legeavtaler, helsesøstertimer og samtaler på skolen for barna til andre tider enn vanlig arbeidstid (hvem i huleste holder åpent da, av helsestasjoner, leger og skoler?). Fortelle meg at det er forventet at jeg skal jobbe overtid og at jeg da er pliktig til å stille med barnevakt. Jeg kjenner heldigvis arbeidsmiljøloven på kryss og tvers og vet hvilke rettigheter jeg har.

 

Forrige gang taklet jeg ikke det samme like bra (sjefen var i tillegg fiendtlig innstilt overfor alenemødre), var mye yngre da og reagerte med fortvilelse, prøvde å "kjempe mot systemet" og alt ble bare verre. Denne gangen vil jeg gjerne håndtere det bedre, men vet ikke hvordan. Så kom med råd er dere snille :)



Anonymous poster hash: b511f...021
Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter



Anonymous poster hash: b511f...021
Skrevet

Manipulerende er hin vel ikke. Hun takler bare ikke trynet ditt

 

Anonymous poster hash: 6bc9d...8dd

Skrevet

Manipulerende er hin vel ikke. Hun takler bare ikke trynet ditt

 

Anonymous poster hash: 6bc9d...8dd

 

 

Uansett om man liker eller misliker sine medarbeidere, er man som sjef forpliktet til å opptre profesjonelt. Det blir anarki hvis alle skal vise tydelig alle sine sympatier og antipatier på jobb.

 

Anonymous poster hash: b511f...021

Skrevet

 

Manipulerende er hin vel ikke. Hun takler bare ikke trynet ditt

 

Anonymous poster hash: 6bc9d...8dd

 

Uansett om man liker eller misliker sine medarbeidere, er man som sjef forpliktet til å opptre profesjonelt. Det blir anarki hvis alle skal vise tydelig alle sine sympatier og antipatier på jobb.

 

Anonymous poster hash: b511f...021

Hva er poenget ditt?

Hun liker ikke deg! Hva skal du gjøre med det?

Manipulerende er hun ikke, når hun er så tydelig i sin misnøye over deg!!

Og siden det er andre gangen du opplever at en sjef ikke liker deg, så bør du Kabskje gå litt i deg selv??

 

Anonymous poster hash: 6bc9d...8dd

Skrevet

Bruk fagforeningen! Og verneombud.

 

Anonymous poster hash: 64707...9e3

Skrevet

 

 

Manipulerende er hin vel ikke. Hun takler bare ikke trynet ditt

 

Anonymous poster hash: 6bc9d...8dd

 

Uansett om man liker eller misliker sine medarbeidere, er man som sjef forpliktet til å opptre profesjonelt. Det blir anarki hvis alle skal vise tydelig alle sine sympatier og antipatier på jobb.

 

Anonymous poster hash: b511f...021

Hva er poenget ditt?

Hun liker ikke deg! Hva skal du gjøre med det?

Manipulerende er hun ikke, når hun er så tydelig i sin misnøye over deg!!

Og siden det er andre gangen du opplever at en sjef ikke liker deg, så bør du Kabskje gå litt i deg selv??

 

Anonymous poster hash: 6bc9d...8dd

 

Hun er da manipulerende! problemet er at det er en taktikk som er vanskelig å "bevise".

Skjønner godt at du er frustrert, hi.

 

Anonymous poster hash: a6890...f57

Skrevet

Jeg har også en sånn sjef. Men jeg prøver å heve meg over det. Jeg vet at jeg gjør en gos jobb og at det ikke er det det står på.

 

Det jeg gjør, for å kunne fortsette å jobbe der uten å bli gal, er

1.prøve å tenke at hun kanskje ikke gjør ting med vilje MOT meg til enhver tid.

2. er alltid høflig og prøver å være blid selv om hun ikke alltid er det selv.

 

Jeg får ikke gjort noe med situasjonen utenom å evt skifte jobb, så jeg leter etter noe annet også. Ingen over jeg kan ta dette opp med og det er litt fastlåst sånn sett.

 

Tipsene mine løser jo ingenting, men det blir hyggeligere miljø og litt mindre slitsomt å jobbe der :)

 

Anonymous poster hash: 717f1...b12

Skrevet

 

 

Manipulerende er hin vel ikke. Hun takler bare ikke trynet ditt

 

Anonymous poster hash: 6bc9d...8dd

 

Uansett om man liker eller misliker sine medarbeidere, er man som sjef forpliktet til å opptre profesjonelt. Det blir anarki hvis alle skal vise tydelig alle sine sympatier og antipatier på jobb.

 

Anonymous poster hash: b511f...021

Hva er poenget ditt?

Hun liker ikke deg! Hva skal du gjøre med det?

Manipulerende er hun ikke, når hun er så tydelig i sin misnøye over deg!!

Og siden det er andre gangen du opplever at en sjef ikke liker deg, så bør du Kabskje gå litt i deg selv??

 

Anonymous poster hash: 6bc9d...8dd

 

 

 

Den andre sjefen var manipulerende og ond mot både meg og 4 andre kvinner og menn med flere fellestrekk - flinke nyutdannede spesialister innen hennes felt. Hun taklet rett og slett ikke folk som var yngre og kunne mer enn henne. Nå er hun på en ny plass som nestleder, og herjer på samme måte der, overfor flere. Så der var det nok ikke jeg som var problemet gitt. Det er greit at en sjef ikke liker meg (vi har jobbet sammen i kun et par måneder, og hun har vært slik fra dag 1, så vet ikke helt hva det er å "mislike sterkt" når du ikke kjenner personen i det hele tatt). Men hun må fortsatt opptre profesjonelt og opprettholde godt arbeidsmiljø. En sjef har personalansvar som gjør at man ikke bare kan se stygt på dem man ikke liker og forpeste arbeidsdagen deres, og forskjellsbehandle.

 

Anonymous poster hash: b511f...021

Skrevet

Jeg har også en sånn sjef. Men jeg prøver å heve meg over det. Jeg vet at jeg gjør en gos jobb og at det ikke er det det står på.

 

Det jeg gjør, for å kunne fortsette å jobbe der uten å bli gal, er

1.prøve å tenke at hun kanskje ikke gjør ting med vilje MOT meg til enhver tid.

2. er alltid høflig og prøver å være blid selv om hun ikke alltid er det selv.

 

Jeg får ikke gjort noe med situasjonen utenom å evt skifte jobb, så jeg leter etter noe annet også. Ingen over jeg kan ta dette opp med og det er litt fastlåst sånn sett.

 

Tipsene mine løser jo ingenting, men det blir hyggeligere miljø og litt mindre slitsomt å jobbe der :)

 

Anonymous poster hash: 717f1...b12

 

 

Takk for tips, har også tenkt på at noe sånt kan hjelpe. Å bare opptre profesjonelt og hyggelig overfor henne og arbeide i henhold til instrukser, lover og regler, og praksisen på arbeidsplassen, være 100 % tilstede på arbeid og overholde frister. Det vil si, fortsette å gjøre det jeg gjør, og klistre på et smil.

 

Anonymous poster hash: b511f...021

Skrevet

Ja, det hjelper i alle fall for meg. Og jeg syns det virker som sjefen min er hyggeligere også da. Man kan jo ikke endre andre, men man KAN endre egne holdninger, oppførsel og utgangspunkt:)

 

Hun kommer nok aldri til å favorisere meg, men det betyr mye for meg om det oppfattes som at jeg er profesjonell og gjør jobben min på en god måte.

 

Anonymous poster hash: 717f1...b12

Skrevet

Ja, det hjelper i alle fall for meg. Og jeg syns det virker som sjefen min er hyggeligere også da. Man kan jo ikke endre andre, men man KAN endre egne holdninger, oppførsel og utgangspunkt:)

 

Hun kommer nok aldri til å favorisere meg, men det betyr mye for meg om det oppfattes som at jeg er profesjonell og gjør jobben min på en god måte.

 

Anonymous poster hash: 717f1...b12

 

 

Jeg er ikke ute etter å bli favorisert, men etter å bli behandlet som alle andre. Jeg gjør innsats på jobben og får aldri positive tilbakemeldinger på det, og dette er trist.

 

Anonymous poster hash: b511f...021

Skrevet

Nei, jeg får jo heller ikke det fra denne sjefen min da. Grunnen til at jeg skrev det om favorisering er at min sjef driver kraftig favorisering av noen ansatte.

 

Jeg kommer aldri til å være en av de, men det er som sagt heller ikke målet. Jeg syns egentlig måten hun så tydelig forskjellsbehandler på er tegn på dårlig ledelse.

 

Anonymous poster hash: 717f1...b12

Skrevet

Nei, jeg får jo heller ikke det fra denne sjefen min da. Grunnen til at jeg skrev det om favorisering er at min sjef driver kraftig favorisering av noen ansatte.

 

Jeg kommer aldri til å være en av de, men det er som sagt heller ikke målet. Jeg syns egentlig måten hun så tydelig forskjellsbehandler på er tegn på dårlig ledelse.

 

Anonymous poster hash: 717f1...b12

 

 

Å sånn å forstå ja :) Her har jeg (enda) ikke merket noe forskjellsbehandling, siden hun er helt ny og jeg var tilbake i jobb i starten av desember. Men hun er veldig god spesialist innenfor mitt felt. Det er lederegenskapene hennes som ikke er helt der føler jeg.

 

Anonymous poster hash: b511f...021

Skrevet

Når det gjelder dette med barna så har vår sjef også gitt beskjed om dette. Avtaler om foreldresamtaler,tannlege osv må prøves å bytte til så tidlig eller seint som mulig på dagen. I tillegg har hun gitt klar beskjed om at slike avtaler samt sykedager hos barn må byttes på med partner (for de som har)

 

En hos oss hadde mye fravær pga alle mulige ting med barna. Far tok ikke sin del. Hun ble faktisk oppfordret til å ta fri en dag i uken slik at hun jobbet 80% dersom hun skulle løpe på alle mulige avtaler med barna. Dagen kunne hun få rullere på hver uke, ettersom det passet henne.

 

 

 

Anonymous poster hash: 808a4...a96

Skrevet

Når det gjelder dette med barna så har vår sjef også gitt beskjed om dette. Avtaler om foreldresamtaler,tannlege osv må prøves å bytte til så tidlig eller seint som mulig på dagen. I tillegg har hun gitt klar beskjed om at slike avtaler samt sykedager hos barn må byttes på med partner (for de som har)

 

En hos oss hadde mye fravær pga alle mulige ting med barna. Far tok ikke sin del. Hun ble faktisk oppfordret til å ta fri en dag i uken slik at hun jobbet 80% dersom hun skulle løpe på alle mulige avtaler med barna. Dagen kunne hun få rullere på hver uke, ettersom det passet henne.

 

 

 

Anonymous poster hash: 808a4...a96

 

 

Jeg fikk beskjed om at det må legges til utenom arbeidstid. Helsestasjonen har første time kl 8:45 og stenger kl 14. Legen er åpen fra 9 til 15:30. Skoler og barnehager har foreldresamtaler mellom kl 9 og 15. Da de eldste ikke er samboers barn (vi har ett barn felles og jeg har to fra før), kan han ikke bli med verken til legen eller skole i stedet for meg fordi han ikke har krav på å gå på slike ting med stebarn på hans arbeidsplass. Så litt vanskelig å legge noe obligatorisk som vaksiner, barnekontroll, tannlegekontroll og foreldresamtaler til andre tider enn mellom 8 og 16.

 

Anonymous poster hash: b511f...021

Gjest Gul stjerne
Skrevet

 

 

Manipulerende er hin vel ikke. Hun takler bare ikke trynet dittAnonymous poster hash: 6bc9d...8dd

Uansett om man liker eller misliker sine medarbeidere, er man som sjef forpliktet til å opptre profesjonelt. Det blir anarki hvis alle skal vise tydelig alle sine sympatier og antipatier på jobb.Anonymous poster hash: b511f...021

Hva er poenget ditt?

Hun liker ikke deg! Hva skal du gjøre med det?

Manipulerende er hun ikke, når hun er så tydelig i sin misnøye over deg!!

Og siden det er andre gangen du opplever at en sjef ikke liker deg, så bør du Kabskje gå litt i deg selv??Anonymous poster hash: 6bc9d...8dd

Hold kjeften på deg, din hodeløse nikkedukke.

Skrevet (endret)

Uff, manipulerende mennesker er det verste...!! Trøst deg med at du har gjennomskuet henne og dermed kan unngå å bli brukt..

Jeg hadde en svært manipulerende sjef, men hun likte meg (hvertfall tilsynelatende), slik at jeg ikke skjønte at hun manipulerte meg. Da det gikk opp for meg hvor OND hun var, og hvordan jeg hadde forsvart henne og adlydt ordre, fikk jeg helt sjokk!

 

Så har ikke så mange råd, utenom å holde en lav profil, for mennesker som manipulerer har som regel ingen skrupler eller moral. "God på bunnen" gjelder ikke for sånne mennesker. Blir de presset viser de bare hvor langt de kan gå for å gjøre det uhyggelig for deg.

Endret av chocolate

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...