Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #1 Skrevet 25. januar 2016 Kan samboer nekte å betale meg ut av felles bolig ved brudd? Lånet er på ca 1,7 og boligen verdt ca det dobbelte. Vi begge står som eiere og låntakere 50/50. Jeg betaler for husleie, innkjøp til husholdningen, forsikringer og barnehage Han betaler lån, strøm og bil. Han påstår jeg ikke har rett på noe ved brudd og han beholder huset. Har jeg tabbet meg ut? Hva kan/burde jeg gjøre? Anonymous poster hash: dee6a...bf1
Luksusdyret Skrevet 25. januar 2016 #2 Skrevet 25. januar 2016 Kan samboer nekte å betale meg ut av felles bolig ved brudd? Lånet er på ca 1,7 og boligen verdt ca det dobbelte. Vi begge står som eiere og låntakere 50/50. Jeg betaler for husleie, innkjøp til husholdningen, forsikringer og barnehage Han betaler lån, strøm og bil. Han påstår jeg ikke har rett på noe ved brudd og han beholder huset. Har jeg tabbet meg ut? Hva kan/burde jeg gjøre? Anonymous poster hash: dee6a...bf1 Han er på jordet. Når dere er eiere med 50 % hver så har du krav på halvparten - enten må du kjøpe ham ut, eller må han kjøpe deg ut, eller så må huset selges hvis dere ikke blir enige hvem som sitter igjen med huset, og man deler da salgssummen 50/50 etter fratrekk av lån. Han må gjerne si at han vil sitte igjen i huset, men da må han kjøpe deg ut. Hvis han nekter, begjærer du huset solgt.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #3 Skrevet 25. januar 2016 Han påstår at så lenge han betaler lån og har lagt litt penger i oppussing, står jeg uten rettigheter. Det sier jo seg selv at når han tjener langt bedre enn meg, men ikke har nevneverdig høyere faste utgifter, så har ikke jeg hatt råd til å spytte i mange kroner til oppussing. Der føler jeg at jeg har bidratt med det huslige vedlikehold. Han gjør absolutt ingenting uten å bli bedt eller "tvunget". Anonymous poster hash: dee6a...bf1
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #4 Skrevet 25. januar 2016 Skaff deg en advokat! Samboeren din prøver å lure deg. Anonymous poster hash: 348f8...0f2
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #5 Skrevet 25. januar 2016 Han påstår at så lenge han betaler lån og har lagt litt penger i oppussing, står jeg uten rettigheter. Det sier jo seg selv at når han tjener langt bedre enn meg, men ikke har nevneverdig høyere faste utgifter, så har ikke jeg hatt råd til å spytte i mange kroner til oppussing. Der føler jeg at jeg har bidratt med det huslige vedlikehold. Han gjør absolutt ingenting uten å bli bedt eller "tvunget". Anonymous poster hash: dee6a...bf1 Der tar han helt feil. Så lenge dere begge står som eiere av huset og begge står som lånetakere i banken er det ingen som bryr seg om hvilken lønn som går til regninger og hvilken som går til mat og klær, dere bidrar begge til husholdningen og dere eier huset sammen. Du har krav på halvparten av verdien i huset. Anonymous poster hash: d2ca7...2e8
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #6 Skrevet 25. januar 2016 Du eier jo halve boligen, og skal ha betalt deretter. Om han nekter å kjøpe deg ut, kan du begjære sameiet oppløst ved tvangssalg. Anonymous poster hash: 9dd88...a12
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #7 Skrevet 25. januar 2016 Takk for svar! ❤️ Da er jeg ikke helt på jordet og en av steinene falt av skuldrene. Og det kan være håp om å finne seg en passende bolig for meg og barna Anonymous poster hash: dee6a...bf1
Luksusdyret Skrevet 25. januar 2016 #8 Skrevet 25. januar 2016 Han påstår at så lenge han betaler lån og har lagt litt penger i oppussing, står jeg uten rettigheter. Det sier jo seg selv at når han tjener langt bedre enn meg, men ikke har nevneverdig høyere faste utgifter, så har ikke jeg hatt råd til å spytte i mange kroner til oppussing. Der føler jeg at jeg har bidratt med det huslige vedlikehold. Han gjør absolutt ingenting uten å bli bedt eller "tvunget". Anonymous poster hash: dee6a...bf1 Nope, det er bare tull. Det er der mange damer ryker - huset står på mannen og de betaler lån på mannens hus. De blir likevel ikke automatisk medeiere i huset. Det er det juridiske som er bestemmende for hvem som har krav på hva etter skilsmissen, for at han skal kunne beholde huset vederlagsfritt må det foreligge en avtale om at huset er hans særeie. Så lenge dere ikke har det (antar jeg) så skal det deles slik det står i offentlige registre. Jeg antar at du gjør mer husarbeid enn ham? Kanskje mer oppussing også? Husk at ditt arbeid i hjemmet skal likestilles med lønnet arbeid når det kommer til vurdering av ektefellenes økonomiske bidrag i ekteskapet. Du gjør det mulig for ham å jobbe mer og tjene mer ved å ta unna mer hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå