Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #1 Skrevet 25. januar 2016 Jeg skal ned fra 69 kilo til rundt 62-63. MEN! Siden babyen er våken på natten og jeg er i full jobb, oppfølging av ungene på aktiviteter på kvelden osv, så MÅ jeg ha den kaffekoppen på morgenen. Klarer ikke svart kaffe, den er så bitter at jeg spyr av det. Så her lager jeg latte med ekstra lett melk og uten sukker, og drikker heller ikke melk ellers i hverdagen (sammenlignet med de fleste som tar i hvert fall 1 glass melk til frokost osv). Innafor? Resten av dagen går i mineralvann og usukret te. En annen ting er kortison jeg tar mot astma hver dag. Har merket vektoppgang etter jeg begynte (fra 67 til 69), er det flere med samme erfaring? Er kortison slik at man holder på vann? (merker at jeg er oppblåst i legger, ansikt og fingre). Og siste spørsmål: har hørt og lest at mangel på søvn gjør at man ikke går ned i vekt. Er det fordi man spiser mer som følge av det, eller går man ikke ned uansett hvor lite man spiser hvis man ikke sover nok? Har ikke sjanse til å få nok søvn mens jeg enda har baby som våkner. Anonymous poster hash: 54ef7...189
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #2 Skrevet 25. januar 2016 Den største effekten av for lite søvn er at man får mer sug på sukker og andre raske karbohydrater når man er trøtt. Sukker hjelper til å holde deg våken. Mulig forbrenningen blir satt noe ned også, men den effekten er liten i forhold. Litt melk i kaffen bør gå helt fint, med mindre du ellers bare ligger ca 10 kcal under det du forbruker. Men da ville du uansett gått veeeeldig sakte ned uten den melken. Kortison har jeg ikke peiling på dessverre. Anonymous poster hash: 07473...93f
MarianeA Skrevet 25. januar 2016 #3 Skrevet 25. januar 2016 Her står det om kortison og bivirkninger http://www.lommelegen.no/artikkel/har-kortison-noen-bivirkninger
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #4 Skrevet 25. januar 2016 Her står det om kortison og bivirkninger http://www.lommelegen.no/artikkel/har-kortison-noen-bivirkninger Takker for infoen. Ser at jeg må kontakte legen fordi jeg er mye tørst, særlig om morgenen, kan være tegn på begynnende diabetes Anonymous poster hash: 54ef7...189
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #5 Skrevet 25. januar 2016 Her står det om kortison og bivirkninger http://www.lommelegen.no/artikkel/har-kortison-noen-bivirkninger Takker for infoen. Ser at jeg må kontakte legen fordi jeg er mye tørst, særlig om morgenen, kan være tegn på begynnende diabetes Anonymous poster hash: 54ef7...189 Hvis du har drukket mye i det siste (altså før du ble mye tørst) så kan det være bare derfor. Jeg drakk mye vann da jeg slanket meg og følte meg helt uttørstet om det gikk en halvtime uten at jeg hadde tilgang på vann. Gikk over da jeg sluttet å drikke hele tiden. Men greit å få det sjekket selvfølgelig. Anonymous poster hash: 07473...93f
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #6 Skrevet 25. januar 2016 Jeg ville brukt skummet melk i kaffen. For lite søvn øker sult-hormonet og hemmer metthets-hormonet (kalles sikkert ikke det, men du skjønner) så det er mye vanskeligere å være sterk og standhaftig mot fristelser. Du kan kompensere med litt trening, det hjelper også på søvnen. Kan du trene mens barna er på aktiviteter? Anonymous poster hash: 39af4...f00
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #7 Skrevet 25. januar 2016 Jeg ville brukt skummet melk i kaffen. For lite søvn øker sult-hormonet og hemmer metthets-hormonet (kalles sikkert ikke det, men du skjønner) så det er mye vanskeligere å være sterk og standhaftig mot fristelser. Du kan kompensere med litt trening, det hjelper også på søvnen. Kan du trene mens barna er på aktiviteter? Anonymous poster hash: 39af4...f00 Jeg trener faktisk en til to dager i uka mens barna er på aktiviteter, og legger inn en og annen svømmeøkt når jeg har tid en sjelden gang. Har lyst til å skaffe meg hund og begynne å gå tur med den, siden da "må" jeg frigjøre tid og komme meg ut. Har fire barn, der to av dem er bittesmå og to store deltar på flere aktiviteter, så tiden strekker ikke til med full jobb (ca 110% stilling) og hus. Anonymous poster hash: 54ef7...189
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå