Mamma til 2 søte Skrevet 24. januar 2016 #1 Skrevet 24. januar 2016 Ja, det lurer jeg på. Alle råd, tips og erfaringer dere har ønskes. Jeg er kommet i en situasjon der det ser ut til at jeg rett og slett må si opp jobben min da vi ikke har bhgplass. Så da tenkte jeg at det kanskje er flere i samme situasjon og som kanskje trenger dagmamma selv. Kunne tenkt meg å hatt en unge til utenom min egen. Problemet er jo at de fleste vil jo ha referanser på tidligere dagmamma-jobber. Men en plass må man jo begynne...
MarianeA Skrevet 24. januar 2016 #2 Skrevet 24. januar 2016 Jeg ble dagmamma fordi jeg ville tjene penger samtidig som jeg var hjemme med egne barn. I tillegg har jeg hatt interesse og glede av å være sammen med barn så dette var midt i blinken. Jeg hadde fire barn i tillegg til mine to. Vi hadde plan for dagen med faste måltider,søvn og vi var ute på tur. Dette er noen år siden og det var ikke vanskelig å få dagmammabarn. Når man bor på et sted hvor folk kjenner hverandre trenger man ikke referanser. På den negative siden ble dagene lange,førstemann kom klokka syv og siste ble hentet halv fem. Mine egne barn ble innimellom lei av å alltid måtte dele leker og oppmerksomhet, og ble jeg eller ungene syke var det vanskelig for det rammet så mange hvis jeg skulle melde oss syke. Fire dagbarn i tillegg til to egne er litt for mange,men slik sett gikk det ganske greit.
Mamma til 2 søte Skrevet 25. januar 2016 Forfatter #3 Skrevet 25. januar 2016 Tusen takk for svar ☺ Jeg tenker på kun en tillegg, iallfall i starten. Kanskje to. Når mi begynner i bhg og om jeg fortsetter med det, må jeg jo ha min 2 stk for å få inn litt penger. Er innforstått med at det er fryktelig slitsomt og jeg har jo ikke noen pedagogisk utdannelse. Men seg selv 😂
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #4 Skrevet 25. januar 2016 Jeg er dagmamma fordi vi ikke fikk barnehageplass. Er barnehagelærer med nesten 20 års erfaring og fire egne barn, så ikke noe problem å få tak i barn for å si det sånn... Skal være det frem til høsten. Gleder meg sykt til å gå tilbake til vanlig jobb. Utrolig lange dager og veldig ensomt. Hater å ikke ha oversikt over ukene mine . Får en oversikt over uka som kommer hver søndag. Men plutselig skjer det ting som gjør at du ikke slutter 15.00 den fredagen likevel, men 17.00 😑. Anonymous poster hash: eeea5...9a4
Mamma til 2 søte Skrevet 25. januar 2016 Forfatter #5 Skrevet 25. januar 2016 Jeg er dagmamma fordi vi ikke fikk barnehageplass. Er barnehagelærer med nesten 20 års erfaring og fire egne barn, så ikke noe problem å få tak i barn for å si det sånn... Skal være det frem til høsten. Gleder meg sykt til å gå tilbake til vanlig jobb. Utrolig lange dager og veldig ensomt. Hater å ikke ha oversikt over ukene mine . Får en oversikt over uka som kommer hver søndag. Men plutselig skjer det ting som gjør at du ikke slutter 15.00 den fredagen likevel, men 17.00 😑. Anonymous poster hash: eeea5...9a4 Skjønner det er slitsomt ja... Men heller det enn den jobben jeg har nå som er psykisk utmattende på alle måter. Det jeg er mest bekymret for er å kanskje ikke få noen unger som vil være her 😊 jeg er normal med en normal familie og normalt hus. Er også over 30 og har hatt barn i 6 år. Mange tror nok det er null sak å være dagmamma men jeg skjønner det er mye arbeid.
MarianeA Skrevet 25. januar 2016 #6 Skrevet 25. januar 2016 Det kan være lurt å skrive kontrakt og eller ta opp diverse ting før man blir dagmamma. Jeg gjorde det ikke, og det var ting som ikke var like enkelt å ta opp i ettertid. Mange som velger dagmamma står på venteliste i barnehagen og jeg opplevde to ganger at et barn sluttet hos meg med få dagers varsel. Jeg fikk betalt for de dagene jeg hadde til gode, men mistet flere tusen i inntekt over natta. En viss oppsigelsestid er lurt å ha med. Likeså hvordan man gjør det ved sykdom, enten hos seg selv eller når barna er syke, ved ferie eller annet fravær. Jeg fikk (eller rettere sagt tok) ikke betalt for fravær og fikk blant annet ikke betalt når dagbarnet reiste på ferie. Videre ble en av mammaene sykemeldt og hadde barnet hjemme titt og ofte, samt leverte og hentet når det passet henne. Ofte ble hun sittende og det var ikke bestandig greit,jeg følte at jeg måtte snakke med henne,samtidig som jeg tok meg av barna. Sønnen hennes ble ofte frekk og vanskelig i morens nærvær og dette gikk utover de andre barna. Jeg tok heller ikke ekstra betalt for mat for jeg tenkte i utgangspunktet at melk og brød ikke gjorde noe stort innhogg i matbudsjettet til familien forøvrig. Men det ble litt ekstra utgifter, og mine egne barn er vant med å spise både frukt og yoghurt utover dagen og selvsagt ble det til alle. Is når det var varmt og vi hadde pølser og saft med på tur. Kunne sikkert skrevet en bok om dette, men jeg har fått med noen ting du burde tenke på. Det er også lurt å ha leker som alle kan bruke og ellers gjemme unna leker barnet ditt er spesielt redd for eller ikke ønsker å dele med andre.Etterhvert stengte jeg av barnas soverom og brukte et annet rom til lek.
Mamma til 2 søte Skrevet 25. januar 2016 Forfatter #7 Skrevet 25. januar 2016 Masse tips her ser jeg, tusen takk! ☺ Alt er jo ikke avklart enda, men jeg bør jo ha noe inntekt om jeg må gå hjemme med 1åringen min. Kontrakt og forhåndsbetaling tenkte jeg. Ev tilbakebetale om jeg er syk f.eks. Velger de å ha barnet hjemme en dag betaler de jo fortsatt Bhg, så man kan vel ikke være for grei heller mtp betaling liksom. Det er jo en jobb som alt annet. Jeg hadde gledelig betalt kontantstøtte og bhgpris for en dagmamma som tok vare på ungen min så jeg slapp å si opp jobben min ☺ høres kanskje inhabil ut, men det er sant. Og nå er jeg i den si-opp-jobben min situasjonen dessverre. Håper jo egentlig at jeg kan trives veldig med dette slik at jeg kan fortsette ☺
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #8 Skrevet 25. januar 2016 Fordi jeg ønsket å kunne ha barnet mitt hjemme et år ekstra og samtidig ønsket at hun skulle omgås andre barn, lære å leke og dele og vente på tur. Og for å ha litt inntekt såklart. Koselig å være dagmamma, men mer jobb enn man kanskje ser for seg. Anonymous poster hash: ae14f...b8f
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #9 Skrevet 25. januar 2016 Hos meg betaler de 8500 kr i mnd. Da holder de bleier, mat og stellekremer selv. Jeg holder melk og frukt/grønt. Hvis barnet er sykt eller de av andre grunner holder barnet hjemme, så betaler de like mye. Jeg holder stengt i helga og på røde dager. Dersom jeg vil ha en fridag, så trekkes dette fra på neste mnd regning. Skal jeg ha fri, varsles dette tre uker i forkant. Jeg har inntil 5 sykedager på meg selv og 5 sykedager på ungene (har ikke brukt noen de 4 mnd jeg har jobbet). De har opp til 9 timer å bruke 5 dager i uken. Hvordan barnet skal være der, får jeg beskjed om søndag for den uken som kommer. Skulle det skje noe uforutsett, så har de mulighet til å forandre på dette, men jeg har også mulighet til å si at det ikke passer ( hvis jeg feks har bestilt time hos kiropraktor el) Anonymous poster hash: eeea5...9a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå