Anonym bruker Skrevet 24. januar 2016 #1 Skrevet 24. januar 2016 Jeg har en gutt som er ganske blid, livlig og egentlig lett å leke med. Men jeg ser av og til at han glemmer seg i lek med andre. F.eks bare tar leker uten å spørre, griper inn og vil bestemme at slik og slik er det, vil gjerne ha kontroll på leken, er ikke flink til å vente på tur, og jeg må stadig minne om at man må dele på lekene. Han lever også en del i sin egen verden/fantasi og kan plutselig forlate leken fordi han finner en annen spennende retning leken tar. Nå kan han jo enda modne en del før skolestart, men f.eks det med å bare ta ting og ikke ha tålmodighet til å vente på sin tur kan jo bli en utfordring i skolen tenker jeg. Hvilke slike sosiale ferdigheter burde man forstå og kunne til skolestart? Anonymous poster hash: c57a9...ed6
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2016 #2 Skrevet 24. januar 2016 Ikke slå, bite eller klype når han vil noe. Klare seg selv på do og under måltider, kle av og på seg selv, kunne pusse nese og vaske hender. Være noenlunde ferdig med tiss-bæsj-promp-humoren. Ha et snev av innsikt i "hva føler de andre", f eks at det ikke er morsomt for den som aldri får tur osv. Anonymous poster hash: aa5e4...e86
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2016 #3 Skrevet 24. januar 2016 Jeg har en gutt som er ganske blid, livlig og egentlig lett å leke med. Men jeg ser av og til at han glemmer seg i lek med andre. F.eks bare tar leker uten å spørre, griper inn og vil bestemme at slik og slik er det, vil gjerne ha kontroll på leken, er ikke flink til å vente på tur, og jeg må stadig minne om at man må dele på lekene. Han lever også en del i sin egen verden/fantasi og kan plutselig forlate leken fordi han finner en annen spennende retning leken tar. Nå kan han jo enda modne en del før skolestart, men f.eks det med å bare ta ting og ikke ha tålmodighet til å vente på sin tur kan jo bli en utfordring i skolen tenker jeg. Hvilke slike sosiale ferdigheter burde man forstå og kunne til skolestart? Anonymous poster hash: c57a9...ed6 Min gutt begynte på skolen i høst. Han tar ikke leker fra andre, han venter på tur og han er alltid til stede i leken - forlater den aldri slik. Men han kan være sjefete i enkelte tilfeller, det kan kompisene også, så jeg tror det er forholdsvis normalt i den alderen. Anonymous poster hash: ed8de...2b5
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2016 #4 Skrevet 24. januar 2016 Jeg tror det er kjempeviktig at barna går i barnehage fra de er 2-3 år! De lærer mye sosial kompetanse der! Merker det veldig på mine jenter. Hun eldste gikk ikke i barnehage, sliter veldig sosialt. Minstejenten gikk fra hun var 1 år, hun klarer seg kjempegodt! Det er et evig slik og jag hele barndommen nå. Mobbing, utestengning, krav og så videre. Hvordan skal det gå...? Anonymous poster hash: 20a7c...30a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå