Anonym bruker Skrevet 24. januar 2016 #1 Skrevet 24. januar 2016 Baksnakker dere elevene på lærerverslet og/eller andre steder med kolleger. Og om ikke baksnakking, snakker dere om feks at Martin i 7B er skikkelig smart osv. Alltid lurt på det, værsåsnill og svar Anonymous poster hash: eed56...38a
ma(G)ma med to små :) Skrevet 24. januar 2016 #2 Skrevet 24. januar 2016 Vi baksnakker ikke på den skolen jeg jobber på, men vi blåser ut frustrasjon når en elev er vanskelig å takle, vi forteller om morsomme episoder og vi skryter av elevene våre når de gjør det godt eller får til noe de har kjempet for. Slik har det vært på alle skolene jeg har jobbet på. Tror det er ganske normalt. Hvorfor lurer du?
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2016 #3 Skrevet 24. januar 2016 Vi snakker om både elever og foreldre. Mest elever, har ikke så mange vanskelige/sære foreldre på nåværende kull. Anonymous poster hash: c91bf...845
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2016 #4 Skrevet 24. januar 2016 Vi baksnakker ikke på den skolen jeg jobber på, men vi blåser ut frustrasjon når en elev er vanskelig å takle, vi forteller om morsomme episoder og vi skryter av elevene våre når de gjør det godt eller får til noe de har kjempet for. Slik har det vært på alle skolene jeg har jobbet på. Tror det er ganske normalt. Hvorfor lurer du? Fordi da jeg gikk på skolen og var på kontoret, ba alltid kontordamen noen om å lukke døren til der lærerne satt og spiste, for at vi ikke skulle høre hva de pratet om. Har derfor alltid tenkt at de ikke bare snakket om hva de hadde på brødskiva, men også baksnakket oss elevene Anonymous poster hash: eed56...38a
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2016 #5 Skrevet 24. januar 2016 Vi snakker om både elever og foreldre. Men det handler mest om å få kollegaers synspunkter. Anser ikke dette som baksnakking. Vi kan også skryte eller få ut frustrasjon. Anonymous poster hash: 540e7...ad9
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2016 #6 Skrevet 24. januar 2016 Vi baksnakker ikke på den skolen jeg jobber på, men vi blåser ut frustrasjon når en elev er vanskelig å takle, vi forteller om morsomme episoder og vi skryter av elevene våre når de gjør det godt eller får til noe de har kjempet for. Slik har det vært på alle skolene jeg har jobbet på. Tror det er ganske normalt. Hvorfor lurer du? Fordi da jeg gikk på skolen og var på kontoret, ba alltid kontordamen noen om å lukke døren til der lærerne satt og spiste, for at vi ikke skulle høre hva de pratet om. Har derfor alltid tenkt at de ikke bare snakket om hva de hadde på brødskiva, men også baksnakket oss elevene Anonymous poster hash: eed56...38a Det gjør vi på vår skole også, men det er jo fordi vi ikke vil at elevene skal høre hva vi snakker om. Enten vi snakker om elever, foreldre eller festen vi var på i helgen. Anonymous poster hash: 78db3...650
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2016 #7 Skrevet 24. januar 2016 Det er helt nødvendig at vi snakker om elevene og situasjonene som oppstår i hverdagen for å utøve yrket vårt og koordinere hverdagen. Det er svært mange småting det er hensiktsmessig at alle som jobber med elevene vet om. Håper ikke at du er et voksent menneske med egne skolebarn som tror at dette handler om baksnakking. Når jeg skryter eller "klager" over en elev handler det som regel om at det er viktig at de andre vet om dette og/eller at det er nødvendig at vi diskuterer saken oss i mellom for å komme fram til hvordan vi skal møte et visst barn/situasjon. Dette er veldig viktig, og vi hadde ikke gjort jobben vår skikkelig om vi hadde latt være. Anonymous poster hash: bc35b...567
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2016 #8 Skrevet 24. januar 2016 Det er helt nødvendig at vi snakker om elevene og situasjonene som oppstår i hverdagen for å utøve yrket vårt og koordinere hverdagen. Det er svært mange småting det er hensiktsmessig at alle som jobber med elevene vet om. Håper ikke at du er et voksent menneske med egne skolebarn som tror at dette handler om baksnakking. Når jeg skryter eller "klager" over en elev handler det som regel om at det er viktig at de andre vet om dette og/eller at det er nødvendig at vi diskuterer saken oss i mellom for å komme fram til hvordan vi skal møte et visst barn/situasjon. Dette er veldig viktig, og vi hadde ikke gjort jobben vår skikkelig om vi hadde latt være. Anonymous poster hash: bc35b...567 Slike situasjoner skjønner jeg, mente mest om lærerne kommenterer noe slikt som at X hadde farget håret sitt stygt feks. Altså noe som ikke har noe betydning å fortelle for å få X sin skoledag bedre. Anonymous poster hash: eed56...38a
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2016 #9 Skrevet 24. januar 2016 Ja. Men vil ikke kalle det baksnakking. Anonymous poster hash: 08043...98c
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 24. januar 2016 #10 Skrevet 24. januar 2016 Det vil variere fra skole til skole. Jeg er veldig bevisst på å ikke snakke ned elevene mine til kolleger, det har utrolig mye å si for hvordan elevene blir møtt. På en barneskole jeg jobbet var det symøte støtt, med elever og kolleger (!) som tema.
Yellow Brick Road Skrevet 24. januar 2016 #11 Skrevet 24. januar 2016 Vi snakker om elever, men vi baksnakker ingen og antageligvis har vi mye viktigere ting enn å bekymre oss om Per har farget håret blått. Døra lukkes fordi vi vil ha vårt privatliv. Vi prøver forresten å ikke snakke jobb i pausene, så vi er ganske flinke til å minne hverandre på at nå er det pause.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2016 #12 Skrevet 24. januar 2016 Vi baksnakker ikke på den skolen jeg jobber på, men vi blåser ut frustrasjon når en elev er vanskelig å takle, vi forteller om morsomme episoder og vi skryter av elevene våre når de gjør det godt eller får til noe de har kjempet for. Slik har det vært på alle skolene jeg har jobbet på. Tror det er ganske normalt. Hvorfor lurer du? Fordi da jeg gikk på skolen og var på kontoret, ba alltid kontordamen noen om å lukke døren til der lærerne satt og spiste, for at vi ikke skulle høre hva de pratet om. Har derfor alltid tenkt at de ikke bare snakket om hva de hadde på brødskiva, men også baksnakket oss elevene Anonymous poster hash: eed56...38a Hvis du med "baksnakket" mener "diskuterte mulige opplegg for at den dyslektiske skal få ståkarakter i fremmedspråk" eller "legger opp en detaljplan for at X som har sosial angst skal klare å møte på skolen og føle seg trygg og avslappet", så er svaret ja. Hvis du med baksnakkelser tenker på kommentarer om X sine sure tær som stinker tåfis eller Y som er overvektig, så tar du feil. Voksne som snakker slik om barn flagger bare sin egen utviklingshemming. Anonymous poster hash: 897d5...728
Galskapens overhode Skrevet 24. januar 2016 #13 Skrevet 24. januar 2016 Det er helt nødvendig at vi snakker om elevene og situasjonene som oppstår i hverdagen for å utøve yrket vårt og koordinere hverdagen. Det er svært mange småting det er hensiktsmessig at alle som jobber med elevene vet om. Håper ikke at du er et voksent menneske med egne skolebarn som tror at dette handler om baksnakking. Når jeg skryter eller "klager" over en elev handler det som regel om at det er viktig at de andre vet om dette og/eller at det er nødvendig at vi diskuterer saken oss i mellom for å komme fram til hvordan vi skal møte et visst barn/situasjon. Dette er veldig viktig, og vi hadde ikke gjort jobben vår skikkelig om vi hadde latt være. Anonymous poster hash: bc35b...567 Slike situasjoner skjønner jeg, mente mest om lærerne kommenterer noe slikt som at X hadde farget håret sitt stygt feks. Altså noe som ikke har noe betydning å fortelle for å få X sin skoledag bedre. Anonymous poster hash: eed56...38a Nei, vi baksnakker aldri elever. Vi er voksne mennesker som er opptatt av å gjøre en god jobb, og å oppføre oss som gode forbilder. Hadde noen av mine kollegaer snakket slik om en elev som du nevner her ville den nok fått en negativ reaksjon. Men ja, vi deler frustrasjon, glede, seiere, sorger on elever og foreldre. Vi må dele det på jobb, det er det eneste stedet vi kan dele dette uten å bryte taushetsplikten. Og det er det eneste riktige stedet.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2016 #14 Skrevet 24. januar 2016 Ja, vi snakker mye om elever, men vanligvis ikke i matpausene. Da snakker vi om andre ting. Nyhetssaker, tv-serier, hva den eller den har gjort på i helgen osv. Det går faktisk veldig sjeldent i jobbsnakk i matpausene fordi det er blitt en uskreven regel om at vi ikke skal gjør det. På ulike møter derimot diskuterer vi både enkeltelever og foreldre, på positivt og negativt. Ikke som i baksnakke, men gjerne lufter frustrasjon og hører om kollegaer har samme utfordringer med vedkommende, og hva de ev. gjør for å håndtere vedkommende. Anonymous poster hash: d5d83...a04
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2016 #15 Skrevet 24. januar 2016 Har ikke lærere taushetsplikt innad? Anonymous poster hash: 5eeb7...6b8
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #16 Skrevet 25. januar 2016 Har ikke lærere taushetsplikt innad? Anonymous poster hash: 5eeb7...6b8 Nei, ikke i det kollegiet som underviser de samme elevene. Hvorfor skulle de ha det? Det ville jo gjøre samarbeid umulig. Anonymous poster hash: 897d5...728
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #17 Skrevet 25. januar 2016 Ikke når det gjelder de samme elevene,men på tvers av det? Anonymous poster hash: 5eeb7...6b8
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #18 Skrevet 25. januar 2016 Ikke når det gjelder de samme elevene,men på tvers av det? Anonymous poster hash: 5eeb7...6b8 Nei. Hvorfor tror du det? Anonymous poster hash: 27ad9...aba
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #19 Skrevet 25. januar 2016 Som søster til en lærer og venninne til to andre kan jeg fortelle at de forteller masse om elevene og om andre lærere til folk utenfor skolesystemet i hvertfall. Anonymous poster hash: d4a0f...2b9
ma(G)ma med to små :) Skrevet 25. januar 2016 #20 Skrevet 25. januar 2016 Som søster til en lærer og venninne til to andre kan jeg fortelle at de forteller masse om elevene og om andre lærere til folk utenfor skolesystemet i hvertfall. Anonymous poster hash: d4a0f...2b9 Da tror jeg det er noe galt med de du kjenner, for det har jeg faktisk aldri opplevd! Det er jo oppsigelsesgrunn! Det bør du jo si fra om neste gang de du kjenner "plaprer" om taushetsbelagt informasjon!
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #21 Skrevet 25. januar 2016 Som søster til en lærer og venninne til to andre kan jeg fortelle at de forteller masse om elevene og om andre lærere til folk utenfor skolesystemet i hvertfall. Anonymous poster hash: d4a0f...2b9 Kan ikke skjønne annet enn at det er brudd på taushetsplikt så sant det ikke er anonymisert. Anonymous poster hash: 5eeb7...6b8
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2016 #22 Skrevet 25. januar 2016 Som søster til en lærer og venninne til to andre kan jeg fortelle at de forteller masse om elevene og om andre lærere til folk utenfor skolesystemet i hvertfall. Anonymous poster hash: d4a0f...2b9 Det er jo helt forferdelig. Begge mine foreldre var lærere (ungdomsskolen og vgs), og jeg har aldri hørt dem snakke om elever eller foreldrene deres, langt mindre baktale eller sladre. Anonymous poster hash: 35985...88b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå