Gå til innhold

Hvem er vanlig å invitere i bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er klar over at dette sikkert varierer mye, men hva mener du?

Vi har så vidt begynt på gjesteliste og kom til 45 stk med våre foreldre, søsken, barn, besteforeldre og venner. Synes kanskje det var litt lite? Er det vanlig å invitere tanter og onkler? Da blir vi plutselig 60. Dette er folk som vi har minimal kontakt med.

Er redd det blir litt stusselig med "bare" 45 gjester liksom. Sikkert noen som ikke kan komme også. Men har ikke lyst å invitere "venner" vi har lite kontakt med heller... Uff, vanskelig dette her!

Hva mener dere? Fint med lite og intimt bryllup?

Anonymous poster hash: f5949...593

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tanter og onkler er vanlig.

Anonymous poster hash: 425c0...fb4

Skrevet

Tenk på hvem dere vil dele dagen med, så vet du svaret ;)

Anonymous poster hash: d52f3...114

Skrevet

Det er nok ganske vanlig å invitere tanter og onkler, og jo, jeg hadde nok stusset litt hvis jeg som tante ikke hadde blitt bedt i mine nieser og nevøers bryllup. Kun en niese gift så langt, i det bryllupet var jeg toastmaster.

Anonymous poster hash: cb6cf...9f6

Skrevet

Det er nok ganske vanlig å invitere tanter og onkler, og jo, jeg hadde nok stusset litt hvis jeg som tante ikke hadde blitt bedt i mine nieser og nevøers bryllup. Kun en niese gift så langt, i det bryllupet var jeg toastmaster.

Æh... Glemte noe! Jeg hadde likevel ikke giddet å bli fornærma og snurt om jeg ikke hadde blitt invitert. Jeg gidder bare ikke å bli sur for sånt, jeg tenker heller at de da vel heller vil ha en annen type bryllup enn rent familieanliggende. 😃

Skrevet

Det er jo helt opp til dere. Jeg synes ikke 45 er få da, men det er ikke uvanlig å ha med tanter og onkler.

Vi var 9 til sammen, men hadde et litt utradisjonelt bryllup ;) Det er deres dag og dere inviterer de dere vil dele dagen med.

Anonymous poster hash: c8cab...afc

Skrevet

Hvorfor skal man be folk man ikke har kontakt med?

Anonymous poster hash: 6bb14...75d
Skrevet

Inviter de du har lyst til er mitt råd. 

Vi giftet oss ganske unge og følte vi måtte invitere "hele slekta", dvs inkl. onkler og tanter vi ellers aldri ser.. Har ikke sett de siden bryllupet for 7 år siden heller forsåvidt. Det ligger en bitter eim over minnene fra bryllupet fordi jeg angrer så på at vi valgte å kjøre tradisjonelt bryllup slik vi trodde det "måtte" være. Vi koste oss ikke på denne viktige dagen med de menneskene vi koser oss skikkelig sammen med og føler oss komfortable med, nei vi brukte kvelden på å hilse og snakke tamt med slektninger som egentlig driter i oss. Ja, jeg er litt bitter på hvordan det ble.. Mannen er i hvertfall riktig da :) Uansett, jeg angrer ikke på bryllupet, bare på at vi ikke valgte å gjøre akkurat som VI ville uten å tenke på hva ANDRE mente om oss eller bryllupet.

Så kjør deres egen stil er mitt råd. Det er dere som skal kose dere denne dagen :) 

Anonymous poster hash: 86d1d...a6e
Skrevet

Dem man ønsker å ha der. Og har råd til.

Skrevet

Man ber dem man vil av venner og kolleger. Nærmeste slekt er vel obligatorisk. Tanter og Onkler tja, har man ikke kontakt med dem ellers synes jeg det kan være litt kunstig å be i sådan tilfelle. Men enten alle eller ingen. Vi ba søskenbarn også. Husker ikke hvor mange vi ble totalt, men mange nok.

Skrevet

Vi inviterte ikke tanter og onkler. Vet at både pappa og svigermor var uenige i den vurderingen. Totalt sett har foreldrene våre 12 søsken. Det ville gitt 24 halvgamle mennesker vi ikke har noen relasjon til i bryllupet. Vi inviterte heller venner og fikk det bryllupet vi ville ha.

Skrevet

Vi inviterte alt av onkler og tanter + søskenbarn på min side. Men mannen har ingen gjennlevende onkler og tanter, og ingen kontakt med sine søskenbarn. Derfor ønsket han ikke å invitere noen av disse. Svigermor syntes det var litt flaut tror jeg, men uansett hvor mye jeg forsøkte å overtale mannen min sa ham nei. Han ville heller ha mange venner.

Uansett - det er ingen fasit, dere skal tross alt kose dere med disse menneskene og ikke føle at de er ukjente.

Anonymous poster hash: 0182c...a55

Skrevet

Vi inviterte foreldre, søsken, tanter og onker, fetre og kusiner. Venner. Venner av foreldrene våre(som har vært som tanter og onkler for oss gjennom oppveksten) og noen nære kollegaer. Vi visste at mange ikke ville ha mulighet til å feire dagen med oss, og inviterte derfor flere enn vi ville invitert om vi hadde valgt å feire en sommer i Norge. Vi var 40 stykker, god blanding av familie, venner og venner av familien. Ikke stusselig i det hele tatt. Vi hadde en fantastisk dag, og en helt herlig sammensetning av unge og mindre unge på vår viktige dag. Vi har gjort det samme i dåpen til ungene.

Anonymous poster hash: 48aee...4d1
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Kollegaer og søskenbarn er uansett ikke aktuelt (jeg har 30 søskenbarn og veldig lite kontakt med dem). Det er evt. tanter og onkler, eller flere venner (da blir det litt mer perifere). Tanter og onkler treffer jeg kanskje 3 ganger i året, i besøk hos besteforeldre. Treffer ikke alle hvert år en gang. Har ingen direkte kontakt med dem, har f.eks ikke telefonnummeret deres eller har dem på Facebook. Det samme gjelder samboer, men hans bor spredt over hele landet i tillegg. Så jeg heller mot at det blir en unaturlig setting å invitere dem til. Det eneste er jo at våre foreldre sikkert har en sterk mening om dette da...

Skrevet

Vi inviterte foreldrene våre og søsken med partnere, ble vel 15 gjester totalt. Helt uformelt, bare en bedre middag hvor vi skålte for ekteskapet, ikke noe diger fest med taler og diverse.

Anonymous poster hash: a34b6...dd1
Skrevet

Og en ting til: Må mannen og jeg holde taler? Det er det jeg gruer meg mest til, takler ikke å snakke foran mange folk... Han har ikke lyst heller.

HI

Skrevet

Og en ting til: Må mannen og jeg holde taler? Det er det jeg gruer meg mest til, takler ikke å snakke foran mange folk... Han har ikke lyst heller.

HI

Må ikke. Bruden har ikke noe krav om å måtte holde tale til brudgommen. I følge gammel skikk skal brudgommen holde tale til bruden.

Mange med sceneskrekk har heller lest inn talen på opptak og lagt til bildefremvisning.

Anonymous poster hash: 3aede...39b

Skrevet

Umulig å si hva som er vanlig da det er heeeelt opp til hvert enkelt brudepar. Vi inviterte foreldre og søsken med partnere, bestemor, tanter og onkler og nærmeste venner. Var rundt 45 personer og det var helt perfekt for oss. Vi kunne invitert mange flere, men vi valgte å ha selskapet på hotell og satte bort alt, så det ble dyrt nok likevel. ;) Det er kun mannen som etter boka "må" holde tale til bruden. Men det er nå også ganske vanlig at bruden gjør det samme for mannen. Jeg bestemte meg kvelden før bryllupet at jeg skulle holde tale. Fortalte det ikke til noen andre enn toastmaster, så manneb ble veldig hyggelig overrasket. :)

Anonymous poster hash: 0350d...70e

Skrevet

Be de dere vil og ikke tenk på antallet.

Her er vi ikke enige. Haha. Han vil ha med sine søskenbarn i tillegg til venner, tanter, onkler, besteforeldre, oldeforeldre, søsken.

Det blir da 80stk! Hvor over halvparten er søskenbarn vi kun ser ett par ganger i året på det årlige søskenbarntreff og til jul... Jeg vil kutte de ut, på begges sider, og heller ha bare tanter\onkel. Da hadde vi blitt 45stk, noe lommeboken og plassen liker bedre.

Anonymous poster hash: 67ee4...0fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...