Gå til innhold

Endre eller fjerne barnets mellomnavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på fire år. Hun blir kun kalt ved første navn og jeg og bf har angret litt på mellomnavnet. Så har vi tenkt at det kanskje ville gi litt uheldige signaler ovenfor barnet å fjerne det. Men nå har barnet byttet barnehage. I denne barnehagen er di veldig fokusert på å si hele navnet selvom vi har prøvd å fortelle at vi vil bruke det første. Det er en stor barnehage der flere har samme fornavn, så tror dette kan være grunnen. Uansett da.. så tenker vi nå på å kanskje endre det til et mellomnavn vi er mer fornøyd med, eller evt bare kutte det ut. Hva tenker dere om å gjøre dette? Hva vil det vise barnet når vi gjør dette? 

Anonymous poster hash: 62991...a70
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal gjøre det samme med 3-åringen. Navnet blir ikke brukt og er bare "listefyll", så vi skal fjerne det.

Anonymous poster hash: 0c674...ad2

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det selv. Aner ikke hva de vil gjøre med barnet å fjerne/bytte mellomnavn, men siden dere valgte navnet kan det da ikke være så grusomt? Hun er fire år, om kort tid begynner hun på skolen. Der sier de kanskje bare fornavnet, og om hun ikke liker å bli kalt begge navn kan hun sa si ifra at hun ikke liker begge navn i dagligtalen. Det bør de respektere! 

Anonymous poster hash: 865f0...1e3
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det selv. Aner ikke hva de vil gjøre med barnet å fjerne/bytte mellomnavn, men siden dere valgte navnet kan det da ikke være så grusomt? Hun er fire år, om kort tid begynner hun på skolen. Der sier de kanskje bare fornavnet, og om hun ikke liker å bli kalt begge navn kan hun sa si ifra at hun ikke liker begge navn i dagligtalen. Det bør de respektere! 

Men jeg kunne kanskje fjernet om det er et navn 4-åringen knapt vet om selv, som kun har stått på papiret i alle år men aldri blitt brukt. Dersom hun presenterer seg selv med begge navn, men det er dere som ikke liker det, da hadde jeg latt være.

Skrevet

Det er vel bedre å hete "Sofie Maria" enn "Sofia B./lille-Sofia"?

Er det flere med samme navn er det bedre med er mellomnavn istedenfor etternavnets bokstav.

Hva er mellomnavnet og hva vil dere bytte til?

Anonymous poster hash: 22493...439

Skrevet

Men jeg kunne kanskje fjernet om det er et navn 4-åringen knapt vet om selv, som kun har stått på papiret i alle år men aldri blitt brukt. Dersom hun presenterer seg selv med begge navn, men det er dere som ikke liker det, da hadde jeg latt være.

Hun er klar over mellomnavnet, men bruker det aldri, så om vi har spurt har hun aldri husket det. 

Skrevet

Det er vel bedre å hete "Sofie Maria" enn "Sofia B./lille-Sofia"?

Er det flere med samme navn er det bedre med er mellomnavn istedenfor etternavnets bokstav.

Hva er mellomnavnet og hva vil dere bytte til?

Anonymous poster hash: 22493...439

Vil helst ikke si det for å ikke støte noen som har det navnet eller har barn med navnet. Men føler det er et litt sånn poppis-belastende navn. Det jeg egentlig er litt bekymret for om vi bytter det er at barnet vil se tilbake på det å tenke at navnet hun hadde ikke var bra nok på en måte. Kunne gjerne tenkt meg å byttet i steden for å fjerne, siden første navnet er nokså vanlig

Skrevet

Det vil jo ikke gi barnet sår på sjelen hvis dere bytter navnet eller sløyfer mellomnavnet. Gjør det som føles riktig.

Skrevet

Vanskelig, men har tenkt tanken selv også. Har to gutter som bare bruker første fornavn. Om det først skal være annen fornavn der, skulle jeg mye heller valgt bestefedrene sine navn. Men nå er jo mine 6 og 8 år.

Er det mulig å kun gjøre en liten endring på din datters navn, for å få det mindre belastende? F.eks. fra Ida Madeleine til Ida Malene?

Anonymous poster hash: c459f...25c
Skrevet

Vanskelig, men har tenkt tanken selv også. Har to gutter som bare bruker første fornavn. Om det først skal være annen fornavn der, skulle jeg mye heller valgt bestefedrene sine navn. Men nå er jo mine 6 og 8 år.

Er det mulig å kun gjøre en liten endring på din datters navn, for å få det mindre belastende? F.eks. fra Ida Madeleine til Ida Malene?

Anonymous poster hash: c459f...25c

Takk det var en god ide. Finnes lignende navn som er veldig fine vi kan bruke. Så egentlig tror jeg ikke hun husker forskjell om vi bytter til et lignende

Skrevet

Jeg liker ikke mellomnavn selv. Hadde ett helt til jeg ble 30, da fjernet jeg det. Brukte det aldri, brukte bare fornavnet. Og det ble mye forvirring rundt omrking. Så dattera mi har bare ett fornavn, enkelt og greit :)

Så jeg sier, bare fjern mellomnavnet. I verste fall kan hun legge det til igjen senere

Anonymous poster hash: 9adb0...f18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...