Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #1 Skrevet 23. januar 2016 Jeg har ei som er født i desember, og jeg frykter hun er for liten til skolestart alt nå som 5,5 åring... Hun snakker ikke 100 prosent rent enda, og jeg er så redd hun skal slite på grunn av dette.... Noen som har erfaring med barn som er født sent på året og skolestart ? Anonymous poster hash: d9d8e...382
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #2 Skrevet 23. januar 2016 Slapp av...pust med magen...senk skuldrene og ta det med ro. Anonymous poster hash: ea82b...071
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #3 Skrevet 23. januar 2016 Jeg har en jente i 1.klasse og vil bare si at det er stor forskjell på hvor skolemodne barna var da de begynte i høst, det var også flere stykker som ikke prater rent. Tror ikke du skal bekymre deg, barna takler fint disse forskjellene, og lærerne er helt innstilt på disse forskjellene. Det jevner seg ut etterhvert. Anonymous poster hash: f564d...db3
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #4 Skrevet 23. januar 2016 Veldig vanlig med elever som ikke snakker rent i 1.klasse. Har selv 3 elever dette året. Hvis du derimot synes hun er veldig umoden, så spør ped.leder i barnehagen om en vurdering. Hvis du skal søke utsatt skolestart så haster det litt med å søke. Veldig mange modnet MYE bare over sommeren.. Lykke til med skolestart! Anonymous poster hash: a721a...4f0
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #5 Skrevet 23. januar 2016 Be om et møte med ppt, og søk om forsinket skolestart. Min begynte i høst, mye lekser hver dag. Leselekse skal leses 3 ganger og taes opp på ipad + enten 2 sider matte eller norskeksamen. Min sitter 1-1,5 timer hver dag. Kunne nok jobbet fortere, men han er så sliten etter en lang dag skole og sfo. Om han får mindre lekser, vil han henge etter de andre sa lærere. Han sa vi må få han til å jobbe fortere Min ble 6 år i mai, før skolestart. La henne få være barn et år til om du kan. Anonymous poster hash: aab6f...4de
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #6 Skrevet 23. januar 2016 Veldig vanlig med elever som ikke snakker rent i 1.klasse. Har selv 3 elever dette året. Hvis du derimot synes hun er veldig umoden, så spør ped.leder i barnehagen om en vurdering. Hvis du skal søke utsatt skolestart så haster det litt med å søke. Veldig mange modnet MYE bare over sommeren.. Lykke til med skolestart! Anonymous poster hash: a721a...4f0 Har du tre elever - altså trillinger? Anonymous poster hash: d9d8e...382
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #7 Skrevet 23. januar 2016 Veldig vanlig med elever som ikke snakker rent i 1.klasse. Har selv 3 elever dette året. Hvis du derimot synes hun er veldig umoden, så spør ped.leder i barnehagen om en vurdering. Hvis du skal søke utsatt skolestart så haster det litt med å søke. Veldig mange modnet MYE bare over sommeren.. Lykke til med skolestart! Anonymous poster hash: a721a...4f0 Har du tre elever - altså trillinger? Anonymous poster hash: d9d8e...382 Eller hun er lærer for en 1.klasse Anonymous poster hash: f564d...db3
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #8 Skrevet 23. januar 2016 Be om et møte med ppt, og søk om forsinket skolestart. Min begynte i høst, mye lekser hver dag. Leselekse skal leses 3 ganger og taes opp på ipad + enten 2 sider matte eller norskeksamen. Min sitter 1-1,5 timer hver dag. Kunne nok jobbet fortere, men han er så sliten etter en lang dag skole og sfo. Om han får mindre lekser, vil han henge etter de andre sa lærere. Han sa vi må få han til å jobbe fortere Min ble 6 år i mai, før skolestart. La henne få være barn et år til om du kan. Anonymous poster hash: aab6f...4de Det høres helt hinnsides vilt ut? Er dette vanlig? Anonymous poster hash: d9d8e...382
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #9 Skrevet 23. januar 2016 Jeg har en gutt som er født i slutten av året, som begynte i første klasse i høst. Jeg tenkte at han var litt umoden og snakker ikke heeelt rent. Men det har gått så bra Han leser og regner som bare det! De kommer fort inn i nye ting når de er så små, og vokser fort. Og lærerene er flinke til å bli kjent med hvert barn (ihvertfall her). Tenk alle de 5-6 åringene som begynner hvert eneste år, hvorfor skulle ikke din klare det samme? Jeg hadde aldri vudert og utsette skolestarten hans! Med mindre det er snakk om alvorlige tilstander av umodenhet. Anonymous poster hash: 6a4c7...e24
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #10 Skrevet 23. januar 2016 Be om et møte med ppt, og søk om forsinket skolestart. Min begynte i høst, mye lekser hver dag. Leselekse skal leses 3 ganger og taes opp på ipad + enten 2 sider matte eller norskeksamen. Min sitter 1-1,5 timer hver dag. Kunne nok jobbet fortere, men han er så sliten etter en lang dag skole og sfo. Om han får mindre lekser, vil han henge etter de andre sa lærere. Han sa vi må få han til å jobbe fortere Min ble 6 år i mai, før skolestart. La henne få være barn et år til om du kan. Anonymous poster hash: aab6f...4de Vel, sånn er det ikke her. Min førsteklassing har en leselekse som skal leses hver dag gjennom uka, altså samme leksa hver dag. I tillegg har hun et ark med bokstaver, et ark med matte og et ark med skjønnskrift som skal gjøres i løpet av uka. De to første arkene gjør hun på mandag, tar kanskje 15 min. Skjønnskriftarket gjør hun på tirsdag, tar kanskje 10 min. Leseleksen leser hun gjennom hver dag, tar henne 3-5 minutter. Anonymous poster hash: f564d...db3
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #11 Skrevet 23. januar 2016 Be om et møte med ppt, og søk om forsinket skolestart. Min begynte i høst, mye lekser hver dag. Leselekse skal leses 3 ganger og taes opp på ipad + enten 2 sider matte eller norskeksamen. Min sitter 1-1,5 timer hver dag. Kunne nok jobbet fortere, men han er så sliten etter en lang dag skole og sfo. Om han får mindre lekser, vil han henge etter de andre sa lærere. Han sa vi må få han til å jobbe fortere Min ble 6 år i mai, før skolestart. La henne få være barn et år til om du kan. Anonymous poster hash: aab6f...4de Oj!! Stakkars barn.. 15-30 min daglig burde være MAX med lekser... De er tross alt små.. Først er de på jobb (skole og SFO) i 8-9 timer, og etterpå sitter de i så lenge i tillegg... ?? Når får de tid til den sosiale kompetansen? Hvor mye lærer barn etter en full skoledag? Når får barna tid til plate være barn? Hilsen læreren over her... Anonymous poster hash: a721a...4f0
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #12 Skrevet 23. januar 2016 Veldig vanlig med elever som ikke snakker rent i 1.klasse. Har selv 3 elever dette året. Hvis du derimot synes hun er veldig umoden, så spør ped.leder i barnehagen om en vurdering. Hvis du skal søke utsatt skolestart så haster det litt med å søke. Veldig mange modnet MYE bare over sommeren.. Lykke til med skolestart! Anonymous poster hash: a721a...4f0 Har du tre elever - altså trillinger? Anonymous poster hash: d9d8e...382 Har elever.. De er ikke mine egne barn. Anonymous poster hash: a721a...4f0
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #13 Skrevet 23. januar 2016 Hi her. Takk for svarene. Du som er lærer, her over. Har du noen tips til om jeg bør øve på noe med henne for å hjelpe henne? Barnehagen vet at hun sliter med flere lyder, blant annet r-lyden, men synes ikke de klarer å hjelpe henne. Finnes der noen slags side på nettet med tips til oss foreldre slik at vi kan øve litt hjemme på lyder på en smart måte, selvsagt lek-pregede aktiviteter? Finnes der noe litteratur du kan anbefale? Noen øvelser? Anonymous poster hash: d9d8e...382
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #14 Skrevet 23. januar 2016 Hi her. Takk for svarene. Du som er lærer, her over. Har du noen tips til om jeg bør øve på noe med henne for å hjelpe henne? Barnehagen vet at hun sliter med flere lyder, blant annet r-lyden, men synes ikke de klarer å hjelpe henne. Finnes der noen slags side på nettet med tips til oss foreldre slik at vi kan øve litt hjemme på lyder på en smart måte, selvsagt lek-pregede aktiviteter? Finnes der noe litteratur du kan anbefale? Noen øvelser? Anonymous poster hash: d9d8e...382 Jeg har et barn født i november 2010 som også har språkproblemer. R-lyden skal du IKKE stresse med. Mange bruker veldig lang tid på å lære den lyden, logoped brukes vel ikke før man er langt oppi barneskolen ved problemer med R. Hvilken lyder er det hun sliter med? Mitt barn har logoped og spesialpedagogisk hjelp, så jeg kan jo nevne de generelle tipsene vi har fått fra dem. - Du kan f.eks øve på alfabetet sammen med barnet. Husk å si LYDENE i alfabetet, ikke sånn som man sier bokstavene til vanlig (om du skjønner hva jeg mener). Da blir barnet mer bevist på lydene som lages, og kan høre lettere forskjell om f.eks barnet bytter litt om på lyder/sier feil lyder i løpet av ord. Du skal ikke påpeke feil selvfølgelig, bare kose dere med å øve litt på alfabetet. - Ellers er sanger og rim og regler helt supert! Jeg kan også anbefale denne boken. Der har hver bokstav i alfabetet sin egen side og et eget rim hvor bokstaven brukes i flest mulig ord. Den er kjempefin! Barnet kan selv høre bokstaven/lyden som ordene starter med og det kan øke forståelsen for de forskjellige lydene. - Det aller beste tipset er å snakke, snakke, snakke og snakke med barnet. Lytt hva hun sier og svar tydelig. Aldri rett på henne og si at hun sier noe feil eller på feil måte. Bygg opp selvtilliten hennes. Få henne til å fortelle mye om dagen, gjenfortelle historier, og generelt bare snakk i vei ved hver eneste anledning. - Et annet tips vi har hørt hele veien er å lese. Les gjerne hver eneste kveld! La barnet "lese" og gjenfortelle historien, la henne fortelle om bildene, hva hun tror som skjer, osv. Snakk masse om historiene og bøkene. Anonymous poster hash: 4411b...615
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #15 Skrevet 23. januar 2016 Her blir logoped koblet inn siste året i banehage om hs,ppt og foreldre mener det er behov. De har veldig lav terskel for å sette inn tiltak her. De begrunner det med at det er lettere å få ekstra ressurser når barnet fortsatt Går i barnehage, enn når det har begynt på skole. Spør hs om henvisning til ppt 😊 barnehagen her setter stor pris på at det kommer inn ekstra ressurser, da lærer de som jobber der mye også. Når de jobber sammen med de fra ppt. Men her er det hardt kjør på skole fra 1.klasse. Mamma til gutten med mye lekser. Anonymous poster hash: aab6f...4de
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #16 Skrevet 23. januar 2016 Tusen takk for tips - den boka skal jeg kjøpe. Føles litt bedre når man kan forsøke å gjøre noe for å hjelpe.... Anonymous poster hash: d9d8e...382
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #17 Skrevet 23. januar 2016 Be om et møte med ppt, og søk om forsinket skolestart. Min begynte i høst, mye lekser hver dag. Leselekse skal leses 3 ganger og taes opp på ipad + enten 2 sider matte eller norskeksamen. Min sitter 1-1,5 timer hver dag. Kunne nok jobbet fortere, men han er så sliten etter en lang dag skole og sfo. Om han får mindre lekser, vil han henge etter de andre sa lærere. Han sa vi må få han til å jobbe fortere Min ble 6 år i mai, før skolestart. La henne få være barn et år til om du kan. Anonymous poster hash: aab6f...4de Herregud, snakk om å drepe skolegleden. Er det ingen andre foreldre som reagerer på leksemengden Anonymous poster hash: 65fe2...e14
Iiiiik Skrevet 23. januar 2016 #18 Skrevet 23. januar 2016 Be om et møte med ppt, og søk om forsinket skolestart. Min begynte i høst, mye lekser hver dag. Leselekse skal leses 3 ganger og taes opp på ipad + enten 2 sider matte eller norskeksamen. Min sitter 1-1,5 timer hver dag. Kunne nok jobbet fortere, men han er så sliten etter en lang dag skole og sfo. Om han får mindre lekser, vil han henge etter de andre sa lærere. Han sa vi må få han til å jobbe fortere Min ble 6 år i mai, før skolestart. La henne få være barn et år til om du kan. Anonymous poster hash: aab6f...4de Herregud, snakk om å drepe skolegleden. Er det ingen andre foreldre som reagerer på leksemengden Anonymous poster hash: 65fe2...e14 Enig! så mye lekser skal ikke små barn gjøre. Målet er at de skal være elever i 13 år, helst enda lenger. Da kan man ikke drepe lærelyst, motivasjon og mestring allerede første året. Jeg har sendt mail til skolen noen ganger og gitt beskjed om at i dag rakk vi ikke alle leksene. Jeg synes 30 min på hverdager er maks for små barn. Min yngste er født sent på året, og er i tillegg bitteliten av vekst. Han klarer seg utmerket på skolen. Ser i klassen hans og til de to andre, at størrelse og modenhet varierer veldig og at det lar seg gjøre å gjette riktig på hvem som er født i januar og hvem som er født i desember. Men det jevner seg ut mot slutten av barneskolen. Snakk med barnehagen, de har en formening om hvordan gutten din klarer seg sammenlignet med de andre førskolebarna. Egentlig tror jeg du kan ta for gitt at de ikke er bekymret for skolestart, det ville du ha hørt om.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #19 Skrevet 23. januar 2016 Hi her. Takk for svarene. Du som er lærer, her over. Har du noen tips til om jeg bør øve på noe med henne for å hjelpe henne? Barnehagen vet at hun sliter med flere lyder, blant annet r-lyden, men synes ikke de klarer å hjelpe henne. Finnes der noen slags side på nettet med tips til oss foreldre slik at vi kan øve litt hjemme på lyder på en smart måte, selvsagt lek-pregede aktiviteter? Finnes der noe litteratur du kan anbefale? Noen øvelser? Anonymous poster hash: d9d8e...382 Jeg har et barn født i november 2010 som også har språkproblemer. R-lyden skal du IKKE stresse med. Mange bruker veldig lang tid på å lære den lyden, logoped brukes vel ikke før man er langt oppi barneskolen ved problemer med R. Hvilken lyder er det hun sliter med? Mitt barn har logoped og spesialpedagogisk hjelp, så jeg kan jo nevne de generelle tipsene vi har fått fra dem. - Du kan f.eks øve på alfabetet sammen med barnet. Husk å si LYDENE i alfabetet, ikke sånn som man sier bokstavene til vanlig (om du skjønner hva jeg mener). Da blir barnet mer bevist på lydene som lages, og kan høre lettere forskjell om f.eks barnet bytter litt om på lyder/sier feil lyder i løpet av ord. Du skal ikke påpeke feil selvfølgelig, bare kose dere med å øve litt på alfabetet. - Ellers er sanger og rim og regler helt supert! Jeg kan også anbefale denne boken. Der har hver bokstav i alfabetet sin egen side og et eget rim hvor bokstaven brukes i flest mulig ord. Den er kjempefin! Barnet kan selv høre bokstaven/lyden som ordene starter med og det kan øke forståelsen for de forskjellige lydene. - Det aller beste tipset er å snakke, snakke, snakke og snakke med barnet. Lytt hva hun sier og svar tydelig. Aldri rett på henne og si at hun sier noe feil eller på feil måte. Bygg opp selvtilliten hennes. Få henne til å fortelle mye om dagen, gjenfortelle historier, og generelt bare snakk i vei ved hver eneste anledning. - Et annet tips vi har hørt hele veien er å lese. Les gjerne hver eneste kveld! La barnet "lese" og gjenfortelle historien, la henne fortelle om bildene, hva hun tror som skjer, osv. Snakk masse om historiene og bøkene. Anonymous poster hash: 4411b...615 Hei igjen! Jeg støtter denne. Å bli lest for, synge, lære rim og regler er supert for språkutviklingen. Samtale, forklare, fortelle fra hverdagen... Vi henviser elever som ikke har lydene på plass etter de har fylt 7 år. Logopeden finner da fort ut om lydene er på vei eller om barnet trenger øvelser.. Ikke stress med dette. Da kan barnet bli usikker på seg selv og få dårlig selvtillit. Som nevnt over her.. Dette er veldig vanlig! Anonymous poster hash: a721a...4f0
TinaK 1990 Skrevet 23. januar 2016 #20 Skrevet 23. januar 2016 Be om et møte med ppt, og søk om forsinket skolestart. Min begynte i høst, mye lekser hver dag. Leselekse skal leses 3 ganger og taes opp på ipad + enten 2 sider matte eller norskeksamen. Min sitter 1-1,5 timer hver dag. Kunne nok jobbet fortere, men han er så sliten etter en lang dag skole og sfo. Om han får mindre lekser, vil han henge etter de andre sa lærere. Han sa vi må få han til å jobbe fortere Min ble 6 år i mai, før skolestart. La henne få være barn et år til om du kan. Anonymous poster hash: aab6f...4de Det høres helt hinnsides vilt ut? Er dette vanlig? Anonymous poster hash: d9d8e...382 Nei....
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2016 #21 Skrevet 24. januar 2016 Det går stort sett helt fint! En i min nærmeste familie var blandt de første som ble utsatt for eksperimentet "skolestart som 5-åring" Født rett før det nye året ringes inn. Hun er i dag en selvstendig, voksen, velutdannet og sterk dame. MEN dersom du opplever at barnet ditt ville hatt godt av et år til i barnehagen og barnet selv synes det er helt greit (de gjør jo gjerne litt ekstra stas på skolestarterne i bhg og det er en egen "gjeng"), så for all del! Se om du kan få utsatt skolestart. Jeg synes barna burde begynt på skolen det halvåret etter at de fyller 6 jeg for min del. Anonymous poster hash: 0b33e...c45
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2016 #22 Skrevet 24. januar 2016 Det beste du kan gjøre, er å få henne interessert i bokstaver og tall. Lek og les med bokstaver og tall. Det finnes mange bøker i butikkene. Spill brettspill, lær henne yatzy og stigespill. Anonymous poster hash: c7b36...172
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2016 #23 Skrevet 24. januar 2016 Be om et møte med ppt, og søk om forsinket skolestart. Min begynte i høst, mye lekser hver dag. Leselekse skal leses 3 ganger og taes opp på ipad + enten 2 sider matte eller norskeksamen. Min sitter 1-1,5 timer hver dag. Kunne nok jobbet fortere, men han er så sliten etter en lang dag skole og sfo. Om han får mindre lekser, vil han henge etter de andre sa lærere. Han sa vi må få han til å jobbe fortere Min ble 6 år i mai, før skolestart. La henne få være barn et år til om du kan. Anonymous poster hash: aab6f...4de Det høres helt hinnsides vilt ut? Er dette vanlig? Anonymous poster hash: d9d8e...382 Oj! Vår begynte i 1.klasse nå, han er født i september. Inntrykket er at det er stor forskjell på barna både i modenhet og hva de kan av lesing og skriving. De har mattelekse en gang i uka, en side med mye bilder. Min bruker ca fem minutter på det. En gang i uka har de skrivelekse. I starten var det tre nye bokstaver i uka, nå er det å øve på å skrive store og små bokstaver. Tre stykker. Dette bruker han ti minutter på. En gang i uka har han leselekse og de er delt inn etter nivå på eleven. Leksa skal leses tre ganger. Dette bruker han ti/femten minutter på. Læreren er nøye på at vi foreldre skal si i fra om det er for mye eller for vanskelige lekser, eller for lite og for lett. Det skjer mye på et halvt år og skolen er veldig klar over at noen er mindre skoleklare enn andre. De tilpasser og får barna varsomt inn i rutinene, er mitt inntrykk. Anonymous poster hash: c0462...e9d
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2016 #24 Skrevet 24. januar 2016 Be om et møte med ppt, og søk om forsinket skolestart. Min begynte i høst, mye lekser hver dag. Leselekse skal leses 3 ganger og taes opp på ipad + enten 2 sider matte eller norskeksamen. Min sitter 1-1,5 timer hver dag. Kunne nok jobbet fortere, men han er så sliten etter en lang dag skole og sfo. Om han får mindre lekser, vil han henge etter de andre sa lærere. Han sa vi må få han til å jobbe fortereMin ble 6 år i mai, før skolestart.La henne få være barn et år til om du kan.Anonymous poster hash: aab6f...4de Det høres helt hinnsides vilt ut? Er dette vanlig? Anonymous poster hash: d9d8e...382 Er langt fra vanlig. Dette hadde jeg tatt opp og stoppet,lurer på kompetansen til læreren,og det egentlige målet i denne sammenhengen. Har loset 3 barn gjennom barne,ungdomsskole og videregående,har en i 2.klasse nå og de andre og han har ikke hatt så mye lekser i 1.klasse.2.klassingen min har i lekse å øve på øveord hver dag,4-5 ord,diktat på fredag. Det tar 5 min. Lese en tekst i leseboka 3 ganger,10 min,og det er 3 dager i uka. Svare på 2-3 spm til teksten de har lest,15 min en gang pr uke. Mattelekse en gang pr uke,ca 20 min. Og slik har det vært for de 3 store barna mine,og det har holdt. Anonymous poster hash: 1b59f...148
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2016 #25 Skrevet 24. januar 2016 Jeg har to barn født veldig sent på året. Eldste kunne ikke si r helt rett da han startet på skolen og kunne heller ikke så mye bokstaver og sånn. Allikevel er han veldig skoleflink nå og blant de beste på trinnet i både matte, engelsk og norsk. Han er ikke så veldig høy da og er veldig forsiktig, men har venner og trives på skolen Minste startet med å lese som fireåring, og er også veldig flink på skolen. Og hun virker eldre enn det hun er, både i oppførsel og høyde. Begge barna går på barneskolen ennå forresten. Så konklusjonen er vel at det ikke nødvendigvis har noe å si om du er født sent på året Anonymous poster hash: 151ba...fbf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå