Gå til innhold

Overformynderiet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sparer til sønnen min på en vanlig konto og noe i fond. Tilsammen bikker det vel straks 75 000 kr. Regnes de to kontoene sammen, eller ser de kun på sparekonto? Eller alt i hans navn tilsammen?

Jeg burde kanskje få satt kontoen i mitt navn.

Hva skjer hvis overformynderiet kommer inn? Får han tilgang på alt når han blir 18 år?

Anonymous poster hash: ba842...959

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha jaja.. Man trenger egentlig ikke dette forumet da for det meste her kan Googles. Men takk 😂

Skrevet

Overformynderiet kommer først inn i bildet om noen melder fra, f.eks banken.

Så lenge det er penger du selv sparer opp over tid er ikke bankene så nøye på å melde. Men kommer det inn en stor sum på en gang, f.eks arv, forsikringsutbetaling e.l meldes det med en gang.

Sønnen min har nesten 2 mill på konto, det er en erstatning fra pasientskadeerstatningen, da meldte de ifra før de betalte ut pengene.

Overformynderiet forvalter pengene til barnet blir myndig, men vi kan søke om å ta ut penger og det er ikke noe problem.

Det du må tenke på er når skal barnet få pengene og hva sparer du til. Det har f.eks skjedd mange før deg at pengene har blitt sløst vekk på russebuss og sydentur av en 18-åring som plutselig føler seg steinrik når han/hun får tilgang til gengene på 18-års dagen..

Lånekassen. Har barnet formue påvirker det hva det får i stipend.

Var jeg deg ville jeg i hovedsak spart i eget navn og gitt pengene i gave den dagen barnet skal bruke dem på det du sparer til, f.eks kjøpe sin første bolig.

Anonymous poster hash: e7f44...273

Skrevet

Takk!

Ja har hele tiden tenkt at jeg skal sette kontoen over på meg. Men plutselig har tiden gått og pengene blitt mange så kom jeg til å tenke på den grensa.

Nei kontoen skal over på meg, for det skal ikke gå til party og sydenturer.

Takk for svar ☺

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...