Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #1 Skrevet 23. januar 2016 Jeg reagerer på at hele klassen titt og ofte straffes for noe som noen få gjør. Sønnen min har noen urokråker i klassen som tydeligvis ofte lager uro slik at timen kommer sent i gang. Dermed straffer noen av lærerne hele klassen ved å holde de igjen. Dette medfører kortere matpauser og overtid når skoledagen egentlig skulle vært slutt. Er dette vanlig praksis? Anonymous poster hash: 12712...3a4
☆☆☆ Skrevet 23. januar 2016 #2 Skrevet 23. januar 2016 Kollektiv straff er aldri greit om ikkje alle har vore med på det som skal straffast.
Francine71 Skrevet 23. januar 2016 #3 Skrevet 23. januar 2016 Kollektiv straff er ikke lov. Hvorfor er det ingen foreldre som setter en stopper for det?
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #4 Skrevet 23. januar 2016 Her har de kollektiv straff i barnehagen! Det er absolutt ikke greit og det tas for øyeblikket opp med ledelsen via foreldreutvalget. Anbefaler at dere gjør noe tilsvarende i klassen. Det er aldri greit å straffes for noe man ikke har vært med på. Anonymous poster hash: fc20f...982
JØBEN Skrevet 23. januar 2016 #5 Skrevet 23. januar 2016 Det er ikke greit. Læreren må finne en løsning på hvilke konsekvenser den eller de som lager uro bør få. Om du er helt sikker på at din sønn ikke er med på det, tar du kontakt med læreren. Men du bør være ganske sikker på at det stemmer før du sier ifra. Kollektiv straff er ikke greit for en klasse. Majoritet Skal ikke måtte ta konsekvensen for noe som enkeltelever gjør. Dårlig holdning fra læreren.
Gjest Darwinia:-) Skrevet 23. januar 2016 #6 Skrevet 23. januar 2016 Kollektiv avstraffelse er forbudt ved norsk lov. Jeg hadde gitt skolen beskjed om at hvis det fortsatte kom jeg til å melde saken til fylkesmannen slik at skolen kan få hjelp til å håndtere slike situasjoner på en konstruktiv og ikke minst lovlig måte. Skolen mener det sikkert godt, men det er ingen god måte å løse problemene på.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #7 Skrevet 23. januar 2016 Tja, jeg synes faktisk det er ganske greit. Ikke i alle sammenhenger selvsagt, men ofte. F.eks: hvem har EGENTLIG skyld i bråket i klassen? Den som utfører bråket elle de som bevist fyrer opp bråkmakerne mens de selv sitter der helt uskyldig.....? Er det bare mobberen som er skyld i at noen får gjennomgå? Er er de like skyldige de som står i ringen rundt og ser på uten å gjøre noe? Er de værste mobberne de som mobber fysisk eller de som fryser ut, himler med øya eller snur ryggen til? Osv osv osv. Det er ikke alltid like lett å finne den eller de som er syldige. Ofte er det mange med på "urolighetene" selv om det er lettest å se de som er mest høylytte. Og de værste kan være de som sitter musestille mens stormen raser og ser veeeeeeldig uskyldig ut! Anonymous poster hash: c0d08...689
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #8 Skrevet 23. januar 2016 http://barneombudet.no/dine-rettigheter/pa-skolen/orden-og-oppforsel/kollektiv-straff/ Anonymous poster hash: fc20f...982
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #9 Skrevet 23. januar 2016 tenker at kollektiv straff blir en risiko for mobbing hos "urokråkene" :S Anonymous poster hash: ad7da...211
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #10 Skrevet 23. januar 2016 Kollektiv straff er et maktmiddel som bare demonstrerer lærerens avmakt. Jeg er lærer selv, og ville ikke ha brukt noe slikt som virkemiddel uten at jeg var sikker på at det er hele gruppa som gjør at f eks undervisninga er forsinket. Anonymous poster hash: c8166...f13
Merdee Skrevet 23. januar 2016 #11 Skrevet 23. januar 2016 Jeg reagerer på at hele klassen titt og ofte straffes for noe som noen få gjør. Sønnen min har noen urokråker i klassen som tydeligvis ofte lager uro slik at timen kommer sent i gang. Dermed straffer noen av lærerne hele klassen ved å holde de igjen. Dette medfører kortere matpauser og overtid når skoledagen egentlig skulle vært slutt. Er dette vanlig praksis? Anonymous poster hash: 12712...3a4 Uakseptabelt virkemiddel, med mindre det gjelder svært mange i klassen. Dette er verktøy som utløser og medvirker til mobbing, fordi de som har gjort noe sjelden endrer atferd av straff, og de som straffes for noe en medelev har gjort ender opp med å mislike og evt. ta igjen ovenfor medeleven.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå