Gå til innhold

Erfaringer med bytte av klasse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å søke om bytte av klasse på 4.-klassingen vår. Dette fordi (kort fortalt) at han mistrives i klassen.

Noen som har gjort dette? Hvordan gikk dere frem? Hvordan ble det mottat i gamle klassen og nye klassen?

Anonymous poster hash: 6a519...e37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis mistrivselen i hovedsak skyldes de andre, kan det fungere. Ellers er min erfaring ofte at nissen følger med på lasset og at de sosiale vanskene kommer til syne også i den nye klassen. 

Skrevet

min unge byttet klasse. Det fungerte utmerket!, men det var en veldig tidkrevende og slitsom prosess. Mitt barns to gode venner byttet til paralellen rundt april, så den siste tiden før skoleslutt i juni var tøff.

Vi hadde først møte med kontaktlærer (hun var i tillegg en stor del av årsaken til mistrivselen), som overhode ikke førte frem tidlig høst. Deretter hadde vi møte med rektor og kontaktlærer midt høst, og ble møtt med lite forståelse, og en rektor som utelukkende var opptatt av å dekke ryggen til kontaktlærer. Ingen av dem hadde forståelse for ungen situasjon som innebar skolenekt, klare tegn til mistrivsel, lite motivasjon, en del fravær osv.

Jeg forsøkte gjentatte ganger å fortelle om et barn som gråt om morgenen og gruet seg til å gå på skole, og påpekte flerer ganger hvor dårlig jeg synes skole-hjem samarbeidet var, uten at det hadde noe som helst å si. Kontaktlærer hadde gjentatte samtaler med barnet som utelukkende gikk ut på å svartmale læringsmiljøet i parallellklassen, og manipulere ungen i forhold til årsakene for ønske om bytte. Til slutt repliserte min unge, under en slik samtale at nå var det nok, og at dette måtte læreren ta opp med foreldre, ikke diskutere med barnet. Først da gikk kontaktlærer med på å la han bytte. det var over jul. 

Så det tok nesten et skoleår....jeg var veldig skuffet over skolen, men fikk et veldig fint forhold til den nye kontaktlæreren!

Anonymous poster hash: b774f...ddb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...