Gå til innhold

Er min datters sparepenger, mine penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har en sparekonto hvor det ligger en god del penger allerede. Når jeg skal søke lån fra lånekassen står det at 40 % av lånet gjøres om til stipend dersom man har inntekt/formue/trygd innenfor grensene i forskriften.

Er da min datters sparekonto en del av min formue? Slik at jeg ikke får stipend dersom mine penger og hennes penger tilsammen overskrider grensa? 

Anonymous poster hash: 4a2bc...8a4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står kontoen i ditt navn da?

Anonymous poster hash: 79150...dd6

Skrevet

Datteren min har en sparekonto hvor det ligger en god del penger allerede. Når jeg skal søke lån fra lånekassen står det at 40 % av lånet gjøres om til stipend dersom man har inntekt/formue/trygd innenfor grensene i forskriften.

Er da min datters sparekonto en del av min formue? Slik at jeg ikke får stipend dersom mine penger og hennes penger tilsammen overskrider grensa? 

Anonymous poster hash: 4a2bc...8a4

Har du ingen gjeld?

Anonymous poster hash: 2b80a...331

Skrevet

Ja, jeg vil tro at din datters sparepenger teller med.

Anonymous poster hash: 8ea30...f4f

Skrevet

om kontoen står i hennes navn, så vil ikke gjøre noe i forhold til lånekassen, men faren er jo at når den kontoen passerer 75000 så kommer overformynderi inn å tar kontroll over pengene frem til de er 18. vi hadde det, og da ble det litt problematisk når pengene skulle bla brukes til førekort osv. haha

Anonymous poster hash: cc6d8...f06
Skrevet

Hvis kontoen er i hennes navn, men du disponerer fordi hun er under 18 år, skal den ikke telle med. Hvis du sparer for henne på en konto i ditt navn vil det tas med.

Anonymous poster hash: 0d1d4...237
Skrevet

Ja, din datters penger står skrevet på deg frem til hun blir 18 år og skal skrive egen selvangivelse.

Min sønn har 2 mill på konto, i eget navn og styrt av overformynderiet så jeg har null tilgang til dem. Likevel kommer de som min formue på min selvangivelse.

Anonymous poster hash: dcd6d...6e3

Skrevet

Ja, din datters penger står skrevet på deg frem til hun blir 18 år og skal skrive egen selvangivelse.

Min sønn har 2 mill på konto, i eget navn og styrt av overformynderiet så jeg har null tilgang til dem. Likevel kommer de som min formue på min selvangivelse.

Men det er ikke sikkert det påvirker mitt forhold til lånekassen da, det har jeg aldri sjekket. Vil jo tro lånekassen ville sett at den formuen ikke er min å bruke?

Skrevet

Ta kontakt med lånekassen og spør. Gjerne skriftlig, for da har du det svart på hvitt om det skulle blir noe krøll senere.

Anonymous poster hash: a5f56...1b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...