Anonym bruker Skrevet 22. januar 2016 #1 Skrevet 22. januar 2016 Overspisere (som er svært overvektige) er ekle og uten selvkontroll? Jeg mener ikke dette, men det virker som om det er mange som mener nettopp dette. At overvektige ikke bør få operasjon, fordi de selv har påført seg fedmen, og bare bør skjerpe seg. Hvorfor er det så vanskelig å forstå at anoreksi og overspising egentlig er sykdommer i samme "gate", hvor ingen av dem klarer å kontrollere spisingen sin. Anonymous poster hash: 1bc5f...c18
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2016 #2 Skrevet 22. januar 2016 Overspisere (som er svært overvektige) er ekle og uten selvkontroll? Jeg mener ikke dette, men det virker som om det er mange som mener nettopp dette. At overvektige ikke bør få operasjon, fordi de selv har påført seg fedmen, og bare bør skjerpe seg. Hvorfor er det så vanskelig å forstå at anoreksi og overspising egentlig er sykdommer i samme "gate", hvor ingen av dem klarer å kontrollere spisingen sin. Anonymous poster hash: 1bc5f...c18 Fordi anorexia har hatt status som sykdom lenge og fordi folk liker å ha noe. Å se ned på? Anonymous poster hash: 271bc...5c5
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2016 #3 Skrevet 22. januar 2016 Hvorfor dette behovet for å sette grupper opp mot hverandre? Anorektikere risikerer å dø en snarlig død, det kan skje svært raskt for enkelte. Helseskadelig overvekt tar lengre tid. Slankeoperasjoner bør begrenses. Ikke fordi "de selv har påført seg fedmen", men fordi det ikke løser problemene deres, bare gjør noe med symptomet. Om de ikke får riktig behandling før ev. operasjon og forståelsen for kosthold og livsstil som de må leve på etterpå, så vil en slankeoperasjon ikke gjøre dem friske. Tvert om kan da en slankeoperasjon gjøre dem sykere fordi de i ettertid kan slite med store bivirkninger av operasjonen og næringsopptak. Men vær så snill - slutt å sette grupper om mot hverandre, da bidrar du bare til å oppnå det motsatte av hva du trolig ønsker... Anonymous poster hash: a462a...287
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2016 #4 Skrevet 22. januar 2016 Hvorfor dette behovet for å sette grupper opp mot hverandre? Anorektikere risikerer å dø en snarlig død, det kan skje svært raskt for enkelte. Helseskadelig overvekt tar lengre tid. Slankeoperasjoner bør begrenses. Ikke fordi "de selv har påført seg fedmen", men fordi det ikke løser problemene deres, bare gjør noe med symptomet. Om de ikke får riktig behandling før ev. operasjon og forståelsen for kosthold og livsstil som de må leve på etterpå, så vil en slankeoperasjon ikke gjøre dem friske. Tvert om kan da en slankeoperasjon gjøre dem sykere fordi de i ettertid kan slite med store bivirkninger av operasjonen og næringsopptak. Men vær så snill - slutt å sette grupper om mot hverandre, da bidrar du bare til å oppnå det motsatte av hva du trolig ønsker... Anonymous poster hash: a462a...287 Hun setter dem da ikke opp mot hverandre, men lurer på hvorfor den ene spiseforstyrrelsen blir mer sett ned på. Begge forstyrrelsene handler om å bruke mat for å håndtere følelsene sine, men overspiser du, så er du lat, i følge mange. Slankeopererte bør ha oppfølging av det psykiske. Anorektikere bruker også litt tid på å bli sykelig undervektige, selv om du sikkert har rett i at det tar lengre tid å bli så overvektig som de største er. Det er ikke slik at de våkner opp en dag og er skrapa tynne: de jobber hardt for å bli det, bare tenk på pro-ana-nettsidene. Anonymous poster hash: bfac0...c3c
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2016 #5 Skrevet 22. januar 2016 Det er nok samfunnet som er problemet. En gang i tiden var det status å være stor, for å vise hvor velstående og rik man var. I dag er det status å ha kontroll på eget liv, og egen kropp. Vi skal ha en ok jobb, fint hjem, familie, venner og arenaer hvor man kan vise ferdigheter og kunnskap. Midt oppi dette blir kroppen det vi bærer med oss hele tiden, og dermed kan vise til alle uten å fortelle og forklare (som man må med jobb, hjem osv.) Det er ikke så rart, egentlig. Vi bader i fristelser, mat og kalorier, og klart man da er flink som har såpass selvkontroll at man, til tross for alle fristelsene, ikke legger på seg. Dessverre går det for langt for en anorektiker, som blir for perfekt. Hun eller han klarer alt, og skal klare mer. Hva er ikke kudos med det? Klart folk er flinke som klarer å vise den selvkontrollen! Så får det heller være at vi glemmer at både anoreksi og tvangssping (tvangsspising, ja, ikke overspising) handler om å miste kontroll. Kontrollen er godt skjult i en skikkelig kjip sykdom som er et helvete å krabbe seg ut av. Jeg er forresten spiseforstyrret selv. Var i utgangspunktet anorektisk, men uten rett behandling vandret jeg over til bulimi og tvangsspising. Og nå har jeg en fin miks av de tre i sirkulasjon, tjuefire timer i døgnet. Det er ingen tvil om at jeg føler meg helt jævlig når jeg legger på meg, og helt vanvittig superfantastisk når jeg går ned i vekt. Samfunnet vil ha tynn, og da er det tynn som gjelder. Anonymous poster hash: 47574...b0d
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2016 #6 Skrevet 22. januar 2016 Overspisinger også kategorisert som en spiseforstyrrelse. Men ja, det du skisserer er nok ganske riktig. Trist at det er sånn. Anonymous poster hash: 250a1...000
Miamimom Skrevet 22. januar 2016 #7 Skrevet 22. januar 2016 Helt enig i tankegangen din. Du er "flinkere" som tynn en som tykk, selv om man har en underliggende sykdom som egentlig er lik.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2016 #8 Skrevet 22. januar 2016 Man dør mye fortere av å ikke spise, enn å spise nasse................ Anonymous poster hash: 62282...041
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2016 #9 Skrevet 22. januar 2016 Jeg er enig i at anorektikere har "høyere status" enn overspisere. Men man kan ikke behandle en overspiser med en slankeoperasjon. Da er han like langt, eller faktisk et godt stykke lenger bak... En slankeoperert overspiser er livsfarlig for seg selv. Først må han/hun kureres for tvangshandlingene, så slankeopereres for å hjelpe med vektnedgang i etterkant. Ikke hjelper det å tvangsfore en anorektiker heller (annet enn som akutt livreddende), de må også ha hjelp til vrangforestillingene. Anonymous poster hash: ad6f2...ecc
Gjest Antarctica Skrevet 22. januar 2016 #10 Skrevet 22. januar 2016 Overspisere (som er svært overvektige) er ekle og uten selvkontroll? Jeg mener ikke dette, men det virker som om det er mange som mener nettopp dette. At overvektige ikke bør få operasjon, fordi de selv har påført seg fedmen, og bare bør skjerpe seg. Hvorfor er det så vanskelig å forstå at anoreksi og overspising egentlig er sykdommer i samme "gate", hvor ingen av dem klarer å kontrollere spisingen sin. Anonymous poster hash: 1bc5f...c18 Det er mye fordommer mot mennesker med psykiske lidelser. De som lider av overspising/tvangsspising er på en måte lette å "ta", vi har jo alle en rem av huden selv. Vi vet at mat frister, og så er vi "flinke" når vi nekter oss noe. Da betyr det (i en slags ulogisk logikk) at de som ikke nekter seg det samme er mindre flinke... Men anorektikere og bulimikere får også høre at de er "ekle".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå