Gå til innhold

Hvorfor er de i Norge så kjipe på smertelindring osv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Las tråden om henne som lurte på beroligende ved gastroskopi, og ser at hun får svar om at her til lands må man først prøve med en tullete virkningsløs spray og gjerne brekke seg til halvdøds før man får ordentlig medisin, mens i Sverige er det standard med beroligende. Det samme ved fødsel - mange jordmødre som juger om at man ikke kan få epidural for da kan fødselen bli forsinket med maaange timer, mens forskning viser at den i gjennomsnitt blir forsinket med et kvarter. Og lignende. Hvorfor? Er det for å spare penger? Eller bør vi "vikingene" tåle mer enn andre? Hva er vitsen med å pine folk?

Anonymous poster hash: eb0f2...627
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Naturlig fødsel er best for mor og barn, derfor er det selvfølgelig best å prøve det først. Trengs smertelindring så får man vurdere det underveis.

Anonymous poster hash: bc079...1b8
Skrevet

Naturlig fødsel er best for mor og barn, derfor er det selvfølgelig best å prøve det først. Trengs smertelindring så får man vurdere det underveis.

Anonymous poster hash: bc079...1b8

Men det er alt for mange som blir nektet smertelindring selv om de ligger i uutholdelige smerter i timesvis. Nei, en fødsel der kroppen stopper opp fordi smertene blir for mye å håndtere, er ikke til beste for mor og barn. Har selv en kropp som stopper helt opp på ca 8 cm, og jeg bare ligger og rauter ukontrollert og vil dø. Fikk epidural med nr 4, 10 minutter senere var det full åpning og 5 minutter etter det igjen ble guttungen født ¨på 1,5 pressri, uten rifter eller andre komplikasjoner. Med nr 1 og 3 lå jeg i hhv 10 og 5 timer fra 8 cm til ungen ble født. De måtte også sette meg på drypp. Ikke si at fødsel nr 1 og 3 var bedre for meg og ungen enn fødsel nr 4 (nr 2 var indusert styrtfødsel der de ga meg hestedose med riestimulerende middel som gjorde at jeg brukte 30 minutter på hele fødselen, så den telles ikke med).

Anonymous poster hash: eb0f2...627

Skrevet

I Tyskland er det også standard med beroligende/lett narkose ved endoskopi. Hvis pasienten ønsker selvfølgelig. Ville aldri tatt det uten.

Anonymous poster hash: 2ac9a...c3b

Skrevet

Jeg tok gastroskopi i utlandet og fikk tilbud om lett narkose. En sprøyte i armen og ble vekket ti minutter senere ferdig undersøkt. Ikke et snev av ubehag å så enkelt og greit.

Skrevet

Jeg fikk beroligende og smertestillende ved koloskopi i norge. Glad for det. Men det var et privatsykehus da.

Anonymous poster hash: d2fe1...917

Skrevet

Når det gjelder endoskopi og coloskopi så leste jeg en artikkel nylig hvor det stod at risikoen for skader i tarmen øker når pasienten ikke kan gi tilbakemelding på smerte. Når pasienten er mindre smertelindret så vil den kjenne mer, men dermed også kunne gi legen bedre tilbakemeldinger. Dette kan hindre skader i tarmen. I USA, hvor de får langt mer smertelindring ved slike undersøkelser er også skadene (også alvorlige!) pga. undersøkelsen langt mer utbredt.

En venninne av meg tar coloskopi minst 1-2 ganger i året og har gjort det i ca. 25 år. Hun har fått høre det samme av overlegen som har fulgt henne i alle år, det er bedre om hun greier det uten smertestillende. Men om hun ikke orker så vet hun at hun kan få smertestillende og/eller beroligende.

Ang. gastroskopi - ja, ubehagelig å ligge å brekke seg, men de fleste greier det faktisk uten beroligende. Narkose er det økt risiko med, så der veier man den ene risikoen opp mot pasientens ev. ubehag/psyke.

Jeg tror vi skal være glad for at de er såpass restriktive som de er med å tilby smertelindring her i landet. Det er mange nok som likevel blir avhengig av slike preparater. Men det de garantert kan bli bedre på, det er det å f.eks. trygge pasienter nok på forhånd slik at de takler også ubehagelige undersøkelser/prosedyrer. Ubehag er ikke farlig! Videre kan de bli bedre på å vurdere hver enkelt pasient individuelt, slik at de som har behov for bedre smertelindring får det når de trenger det.

Når det gjelder kronisk smertelindring er det masse igjen å lære, og svært mange som går på avhengighetsdannende medisiner mot smerter kunne unngått dette om de ble fulgt opp på annen måte (bl.a. behandling, kostomlegging, riktig trening, individuelt tilpassede kosttilskudd m.m.).

Anonymous poster hash: 6b249...086

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...