Gå til innhold

Klompelompe strikkehjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen fine strikkede mer som har klompelompeboka? Jeg akkurat startet på klompelompe-jakka og trenger litt hjelp. Jeg har vel ikke lov til å legge ut oppskriften her, men kanskje er jeg så heldig at du har den hjemme...Problemet: På tredje pinne står det at raglanmønsteret er 1r, 1v, 1r deretter kast og deretter starte med vrang maske for at mønsteret skal stemme videre i arbeidet. Problemet er jo da at man får to rette eller to vrange ved siden av hverandre. Stemmer dette og hvordan kan jeg finne ut om kastet da skal strikkes vridd vrang eller vridd rett på neste pinne? Det er mulig at jeg har oversett noe og sett meg helt blind. Blir litt smågakkurat startet på klompelompe-jakka. På tredje pinne står det at raglanmønsteret er 1r, 1v, 1r deretter kast og deretter starte med vrang maske for at mønsteret skal stemme videre i arbeidet. Problemet er jo da at man får to rette eller to vrange ved siden av hverandre. Stemmer dette og hvordan kan jeg finne ut om kastet da skal strikkes vridd vrang eller vridd rett på neste pinne? Det er mulig at jeg har oversett noe og sett meg helt blind. Blir litt smågal😨

Anonymous poster hash: e579b...ed8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle stå fine strikkedamer og så er det goklompen-jakka

Skrevet

Ble limt inn to ganger ser jeg. Huff, for et rot. Sjansen for at noen gidder å lese igjennom nå er vel heller minimal 😂😦

Skrevet

Prøver igjen 😂

Goklompenjakka: På tredje pinne står det at raglanmønsteret er 1r, 1v, 1r deretter kast og deretter starte med vrang maske for at mønsteret skal stemme videre i arbeidet. Problemet er jo da at man får to rette eller to vrange ved siden av hverandre. Stemmer dette og hvordan kan jeg finne ut om kastet da skal strikkes vridd vrang eller vridd rett på neste pinne? Det er mulig at jeg har oversett noe og sett meg helt blind.

Skrevet

Har ikke boken og forstod ikke helt, men dytter i hvert fall for deg. Synes noen av de autokorrektene dine var morsomme ;)

Anonymous poster hash: 140ae...a45
Skrevet

Hvor i mønsteret er du hen på side 145 eller 146? Har ikke prøvd å strikke den jakken, men kan jo prøve å tenke høyt sammen med deg om jeg vet hvor du er hen :)

Skrevet

Så søte dere er :) S.146, andre avsnitt, starter med "Merk: på 3.pinne..."

(men det må sees sammen med raglanmønsteret for 3.pinne på s.145)

Skrevet

mulig jeg er på jordet nå altså...

men siden raglandmønsteret er r vr r, så ved å alltid skulle begynne med vr så blir det annenhver? og pinne nr to slutter før mønsteret med en r på vrsiden, så når du da strikker på rettsiden blir vel den vr og for at mønsteret skal bli rett så må den være vr? Ga det i det hele tatt noen som helst mening?

Tror jeg heller skal anbefale deg å finne gruppen Strikkesida eller en av de andre strikkegruppene på fjæsboken. Der har jeg sett det er maaaaaaaaange som driver med klumpelumpestrikk og sikkert er myyyye bedre å lese oppskrifter enn meg

Skrevet

Du er ikke helt på jordet, takk for at du tar deg tid :) Slik jeg ser det skal det være et kast mellom ragelanmønsteret og den vrange masken, på den måten blir det nettopp ikke annen hver, men to like etterhverandre når kastet strikkes. Eller ser jeg feil, sikkert jeg som er på jorde for tror jo ikke at det er noe galt i oppskriften.

Skrevet

Hmm ser ut som det blir to rette på rad om du begynner omgangen vr etter kastet. Siden raglandmønsteret slutter på r og kastet er rett. Men siden det er en del av mønsteret så ville jeg tenkt at raglandmønsteret på en måte er separat og ikke skal "forstyrre selve mønsteret. Men om du gjør dette, forskyver det mønsteret? Prøvde å se om det var registrert feil i oppskriften, men ikke i denne, bare i en tunika fra boken.

Skrevet

Å, ble litt glad for at du ser det jeg faktisk lurer på, ikke så lett å forklare :) Nå har jeg telt og telt og ja - jeg mener det blir forskjøvet. Takk for at du sjekket for feil, visste ikke at man kunne gjøre det ☺

Skrevet

Ser det er noen som sier at kastene kun er hver 2. omgang. Som i hver 2. og 4. pinne. Kan det være så enkelt?

Har prøvd å sjekke "Strikkesida" for å se. Det er utrolig mange som sliter med oppskriften på denne her. Så du er ikke alene ihvertfall!

Skrevet

Prøvde å sjekke dem siden jeg også, men jeg er tydeligvis ikke så flink til å søke for fikk ikke fram noen ting 🙊 Den skal økes annenhver pinne, men på 1. og 3., så da blir det ikke så enkelt. Skal prøve å gjøre akkurat som det står nå, selv om jeg føler at det ikke stemmer, så kanskje jeg blir overrasket :)

Skrevet

Får håpe oppskriften er rett, og vi bare leser det feil. Masse lykke til. Si gjerne i fra hvordan det går! :)

• 3 måneder senere...
Skrevet (endret)

Hei.

Jeg søkte på klompelompe strikkehjelp da jeg fant denne og trengte hjelp til akkurat det samme, så nei- du er ikke alene! 

Jeg regner med du har funnet ut hvordan det gikk, så jeg er nysgjerrig på resultatet.

Evt noen andre som vet? Jeg blir litt smågal jeg og akkurat nå :P

Endret av Ester
  • 1 år senere...
Skrevet

Strikker minstenjakken til gutt i den minste str. Har økt 15 ganger. Men så står det at jeg skal sette de 41(!) maskene til ermer på hjelpepinner. Jeg har bare 37 masker i hvert ermefelt og jeg er ganske sikker på at jeg har økt riktig og riktig antall ganger? Står også at det skal være 120m til sammen på pinnene når maskene til ermene er tatt av, og det stemmer hos meg dersom jeg trekker fra 82m. Hvor henter jeg de 4 maskene jeg mangler på hver erme fra?:klo:

Anonymkode: bb003...d80

Skrevet

Sjekk hvilken utgave av boka du har. Ikke uvanlig med feil i oppskriftene deres.... dersom det er en feil som har blitt oppdaget så kan du finne rettelser på nett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...