Gå til innhold

Midlertidig ammestopp. Komme igang igjen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Straks to måneder gammel baby. To uker uten amming. Nesten ingenting i det ene brystet, fikk håmdmelket ut 50 ml av det andre sent i går kveld. Tar det mange dager før produksjonen matcher babyens matbehov? Hvordan lære han å suge når den fete melken som er treg å få ut kommer? Han er jo vant til det enkle liv med flaske

Anonymous poster hash: 290a0...001

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må vel nesten bare prøve.

Anonymous poster hash: 6fa28...e95

Skrevet

Fint å stoppe så tidlig....

Anonymous poster hash: f2925...cc5

Skrevet

Fint å stoppe så tidlig....

Anonymous poster hash: f2925...cc5

Så unødvendig kommentar fra deg, hva vet du om HI sine grunner til å stoppe ammingen? Og har det noe med saken å gjøre i det hele tatt? 

Uansett, jeg er i litt samme situasjon som deg HI. Jeg kan ikke svare på spørsmålene dine, men kan fortelle hvordan jeg gjør det her.

Jeg har en på 3 mnd som jeg delammet fra 3 ukers-alder da kolikken slo til for fullt. I tillegg slet vi med ammingen og hun var aldri fornøyd, jeg hadde ikke overskudd til å prøve hardere og gikk dermed ned til delamming. De siste ukene har jeg så å si ikke ammet henne, men nå som kolikken har jeg begynt å roe seg vil jeg prøve å få opp melkeproduksjonen. Jeg bestemte meg for dette for en ukes tid siden, men har to store problemer. 

1. Baby vil ikke ta puppen. Hyler og vræler når jeg legger henne til.

2. Jeg har lite melk. Da mener jeg lite. Klarte å håndmelke 15 ml til sammen på begge bryst, og har som deg HI, mindre på den ene. 

Etter en uke begynner jeg allerede å se lyst på dette. Jeg begynte å gi henne flaske med mme i "sittende stilling" slik at flasken ligger vannrett og melken må "jobbes for", slik som ved brystet. Jeg lot henne også suge noen tak på flasken uten at det kom melk, for å etterligne mest mulig slik ammingen er før utdrivningsrefleksen kommer i gang. Dette kalles langsom flaskemating og det står det mer om på ammehjelpen.no

(https://ammehjelpen.no/artikkel/167/langsom-flaskemating

Det første jeg gjorde var at jeg håndmelket hver 1-2 time døgnet rundt i 2 dager og merket at produksjonen tok seg opp. Ikke mye, men nok til at motivasjonen min fortsatte. Deretter begynte jeg å amme henne på natta. Noen ganger holdt det med amming, andre ganger krevde hun flaske etter amming. Hun fikk så mye mme hun ville, men jeg prøvde puppen først! Disse dagene var vi OFTE våkne, hun kunne våkne opp til hver time for mat. 

Dag 3 begynte jeg å legge henne til på dagtid også, men alltid i det øyeblikket hun våknet fra en dupp. Da "lurte" jeg henne til å ta puppen og hun sugde greit. Håndmelket alltid etter amming også. 

Dag 4-5 begynte jeg å legge henne til puppen når hun var våken, men før hun ble hysterisk sulten. Da drakk hun litt, for så å få flaske etterpå. 

Nå har det gått en uke, jeg ammer henne flere ganger daglig og fortsatt på natta, men har på langt nær nok melk til å fullamme så hun får flaske etter hver amming. Jeg håper å få produksjonen enda litt mer opp, men er fornøyd med hver dråpe hun får.

Lykke til, håper du får i gang produksjonen igjen!  :blomst:

Anonymous poster hash: 96150...ba0

Skrevet

Du får mange gode tips over her, men om du ikke har gjort det ennå, anbefaler jeg deg å gå inn på ammehjelpen.no.

Mange som ammer fra første minutt, må amme mange ganger i døgnet, der noen amminger virker mer som ammeepisoder oppitil hvert kvarter fra 19.00-23.00 på kvelden feks. Det kan kreve enormt mye innsats mht tid ved brystet for baby for å oppnå fullaming. Kroppskontakt mellom deg og baby vil ofte stimulere melkeproduksjonen. Amming om natten, helst annen hver time er spesielt effektivt for da vil kroppen danne et hormon under amming som fremmer melkeproduksjon.

Skrevet

En kur med afipran (kvalmestillende tbiletter på resept) har den bivirkningen at den kan sette i gang melkeproduksjonen. Jeg hadde tre sånne kurer. Var på ammepoliklinikken på Riksen.

Anonymous poster hash: 193dd...5f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...