Gå til innhold

BUPA....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen som har vært under BUP med sine barn , forklare med litt hva jeg går til når min datter vil bli henvist til dem av lege? Har prøvd å ringe dem, men ingen svarer.... Bhg mener at barnet er autist, ppt sier at hun heller mot autist. Jeg prøver å lese meg opp på ulike ting, men hun er forskjellig er hjemme enn det bhg forklarer. Er det slik at viss barnet kommer inn, må vi følge alt de sier med møte osv? Kan vi si ifra viss vi er uenig, eller har de bare rett? Kan vi slutte eller må vi bare være der til de sier at vi er ferdig? Vil hjelpe barnet det vi kan, men opplever slik press fra bhg og at de sier at vi ikke har peiling på hva som er galt. Og ppt kommer med greske setninger og nummererte skjema uten å forklare mer... kjenner meg både engstelig og redd! Kan noen gi meg litt å gå på?? Jenta vår sier litt med sosiale koder, vil ikke leke med alt det bhg sier de bør kunne leke med, heller ikke leke med alle barna .

Anonymous poster hash: def60...978

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er blitt 5 år nå

Hi

Skrevet

Og mener : sliter litt med sosiale koder

Hi

Skrevet

Jeg jobber i BUPA.

Jeg håper barnehagen og ppt har sagt de MISTENKER autisme.

Det kan være mange grunner til at barn har vansker med det sosiale. Sjenanse, angst, umodenhet, erting..og ja, autisme.

Nå kan ikke jeg svare på hvordan det oppleves å komme til BUPA, men vær trygg på at de ønsker et godt samarbeid. Jeg etterstreber alltid å jobbe med fullstendig gjennomsiktighet, foreldre vet alltid hva og hvorfor vi utreder/behandler. Det vil bli gjort en veldig grundig utredning.

Jeg ville ikke lest for mye om autisme før diagnosen eventuelt (!) blir stilt. Og hvis det nå skulle være autisme så lever de fleste bra med det :)

Lykke til..og ikke ta noen sorger på forskudd.

Anonymous poster hash: 49e89...c54

Skrevet

Ps.

BUPA er helt frivillig.

Dere som foreldre vil være de viktigste informantene, så det dere forteller vil vektlegges sterkt.

Skrevet

Takk for svar 😊 ppt har sagt at det heller mot autisme, ikke noe mer. De henger seg også opp I at hun snakker engelsk ( har lærd etter bruk av ipad), østlandsk ( barnetv og lek I bhg) og våres dialekt. Jeg synes det er flott at hun blir utredet, men når bhg presser på og tror jeg må ha det inn med spiseskje... Jeg ser at barnet er litt sen ute med noen ting ( f.eks sluttet med bleie 4, 5 år, men både dag og natt på en gang).

Men er det slik at en kan si ifra viss en ikke vil forsette I BUP, viss en ikke er enig eller ikke får den hjelpen vi mener som trengs?

Skrevet

Takk for svar 😊 ppt har sagt at det heller mot autisme, ikke noe mer. De henger seg også opp I at hun snakker engelsk ( har lærd etter bruk av ipad), østlandsk ( barnetv og lek I bhg) og våres dialekt. Jeg synes det er flott at hun blir utredet, men når bhg presser på og tror jeg må ha det inn med spiseskje... Jeg ser at barnet er litt sen ute med noen ting ( f.eks sluttet med bleie 4, 5 år, men både dag og natt på en gang).

Men er det slik at en kan si ifra viss en ikke vil forsette I BUP, viss en ikke er enig eller ikke får den hjelpen vi mener som trengs?

Dere bør presisere hva dere ønsker og/eller ikke ønsker. Dere kan droppe ut, men det anbefales ikke...

Det dere IKKE bør gå med på er autisme-utredning hvis dere er motstandere av diagnosen. Hvis utedningen og alle vurderinger tyder på autisme så er fagpersoner pliktig til å stille diagnosen.

Dette ble kanskje litt rotete. Poenget var bare at dere må samtykke helhjertet til alt som gjøres på forhånd.

Jeg har flere ganger avsluttet kontakten i samråd med foreldre fordi de ikke ønsker utredning for diagnosene x, y. Da er det bedre for alle parter å ikke starte.

Skrevet

Ok, takk for svar ☺

Skrevet

Det er så utrolig slitsomt med pedagoger som tror de er spesialister innen alle medisingreiner. Vi har også en slik. Skummelt når folk ikke innser sine egne begrensninger.

Anonymous poster hash: a69b1...a8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...