Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #1 Skrevet 21. januar 2016 Føler helsestasjonen bare vil se an og se an og de ser ikke mye på de øyeblikkene barnet er der. Men jeg synes at alt går saktere enn for andre på samme alder. Barnet rullet seg ikke rundt og krabbet før ved nesten 12 mnd og gikk ikke før 18,5 mnd. Går fremdeles som en som akkurat har tatt sine første skritt, stabber stivt avgårde nå 19 mnd. Alle andre på hans alder hopper og danser og er mye stødige, raskere og kan mer. Han virker litt stiv i beina. Hvis jeg f.eks skal sette han oppi barnestolen eller i babyhuske så retter han ikke bena så de glir nedi, han har mer fasong som en Z og da er det vanskelig å få han oppi nå som han hsr blitt ganske stor og tung å holde mez en hånd for å styre bena med den andre. Jeg tror alle andre barn jeg har løftet på setter bena rett vei slik at de sklir på plass i stolen.Hadde en ekstra kontroll pga han var sen med å gå, men de var flrnøyd da fordi han hadde begynt å gå. Han kan si et par ord bare, ellers bare babler han på sitt eget språk. Vi snakker, synger og leser masse med han. Han har også en slags rar greie med at han utstøtter veldig høye, skjærende lyder uten noen spesiell grunn mens han klapper litt sånn stivt i hendene. Det er litt stygt å si det, men det minner meg om utviklingshemmede. Er så redd det er noe mer med han enn at han bare er litt sein og synes ikke at de ser så mye på det på helsestasjon. Jeg vet at det er store variasjoner på barn, men jeg føler at han er litt annerledes. Han gråter f.eks aldri når vi leverer han (går hos dagmamma og trives veldig godt, så det er jo bra, men han har aldri noen reaksjon på at vi går). Han reagerer heller ikke noe særlig på at vi kommer og henter, ikke noen synlig gjensynsglede. Han er ellers blid og liker at vi tøyser og leker med han, men han er nok litt på baby stadie der fortsatt (titt tei lek er fortsatt morsomste han vet). Han setter seg ikke og leker med ting men liker nesten bare banking. Han dunker alle leker enten mot vegg eller gulv og ler. Det er ingen kontroller før 2 års kontroll og da skal han også starte i en stor barnehage. Jeg får så vondt av han og tenker hvordan skal han klare seg når han er mer som en baby? Hva skal jeg si når han starter? Er dette normalt eller er det et tegn på at det er noe? Anonymous poster hash: 00b85...e15
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #2 Skrevet 21. januar 2016 Det kan være store forskjeller på barn, men vil ikke uttale meg mer enn det da jeg ikke har kompetansen. Hvis helsestasjonen ikke reagerer, er det sikkert ikke noe å bekymre seg for. Barns utvikling er jo deres spesialitet, og tenk så mange barn de ser. Men synes du skal ta kontakt med noen andre enn helsestasjonen hvis du er urolig. Fastlegen kan henvise barnet til fysioterapeut, spesialpedagog eller et eller annet. Skulle det være noe, er det jo bedre jo tidligere man oppdager det. Og hvis ikke er det godt å bli litt beroliget:) Hvis man ikke er fornøyd med helsestasjon/helsesøster, kan man vel også bytte. Anonymous poster hash: 7fa3c...250
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #3 Skrevet 21. januar 2016 Hva sier dagmamma da? Er hun bekymret? Ser hun de samme tingene som dere ser? Hun ser han vel i mange forskjellige situasjoner? Må han starte på storbarnsavdeling? Vår er to år nå, men vi har en avtale med fysio på sykehuset om at de skriver en erklæring for oss, om vi tenker at han skal få gå på småbarnsavdelingen ihvertfall et halvt år til, og ikke starte til sommeren slik som bhg tenker. Han er prematur, så han er ikke tre år korrigert til høsten, selv om han fyller tre på senhøsten. Noe de glemmer litt innimellom. Anonymous poster hash: 09038...1d8
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #4 Skrevet 21. januar 2016 Ja jeg tror at jeg skal gjøre det. Jeg føler at HS ikke tar seg noe tid, det er bare "nå går han ja, så fint" og ikke noe mer anledning til å snakke litt eller at de spør om noe eller ser på hvordan han er ellers. De oppdager ikke alltid ting de burde på helsestasjonen, kjenner en som har en jente som er døv og HS oppdaget ingenting før hun var over et år. Anonymous poster hash: 00b85...e15
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #5 Skrevet 21. januar 2016 Når er det forresten normalt at de slutter å putte alt i munnen? Her går alt rett i munnen, ikke bare småting som han tror kan være spiselige, men alt fra pinner i skogen til togskinner og leke biler undersøker han fortsatt med munnen og nå er han nesten 20 mnd. Jeg har aldri snakket om dette med dagmamman. Hun sier ikke noe spesielt om det, men jeg tror hun legger merke til det. Hun kommenterer bare det han er flink til og sier ikke noe om at han er mye seinere enn det andre dagbarnet og hennes eget barn som begge løper, klatrer, snakker masse ord og gjør masse han ikke kan enda. Anonymous poster hash: 00b85...e15
klg,2 boys now:) Skrevet 21. januar 2016 #6 Skrevet 21. januar 2016 Har vært borti ett barn som har veldig mye av samme utfordringer som ditt barn.han er under full utredning og alle instanser er varslet.utfallet vet vi ikke enda.ville tatt kontakt med hs på ekstra kontroll og evt henvisning til nevrolog og sykehuset for sjekk
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #7 Skrevet 21. januar 2016 Høres ikke helt normalt ut. Tenker at hvis du selv reagerer så har du en magefølelse. Han trenger absolutt ikke være utviklingshemmet, men litt sent ute er han nok. Og da ville jeg kontaktet hs og bedt om en skikkelig undersøkelse. Om du ikke føler hs tar det på alvor så spør du om å få komme til en annen. Alternativt kan du gå til legen. Er jo en kjempefordel om han kan få hjelp og tilpasning tidlig slik at han kan utvikle seg. Er uansett ikke godt for deg som mor å gå å uroe deg unødig. Lykke til! Anonymous poster hash: c4754...a44
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #8 Skrevet 21. januar 2016 Når lekemåten hans er dominert av mekanisk dunking og han ikke viser tilknytningsatferd, samt de umotiverte lydene, tenker jeg på noe i autismespekteret. Anonymous poster hash: 93a6c...8d8
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2016 #9 Skrevet 22. januar 2016 Å spørre på et nettsted der folk verken kjenner barnet eller har faglig kompetanse og kommer med synsing, kan gjøre deg langt mer bekymret enn det du allerede er. Ta kontakt med helsestasjon og avtal møte der du kan legge frem din bekymring. Fordelen med å få ham i en stor barnehage, er at det kanskje er lettere å få inn andre instanser da barnehagen jobber tett mot PPT. Det er kanskje mulig å få hjelp via barnehagen med å få henvisning til utredning. Anonymous poster hash: a0d8c...250
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå