Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #1 Skrevet 20. januar 2016 Jeg sluttet å drikke melk for mange år siden fordi jeg ikke synes det er en voksendrikk, men har brukt melk i matlaging hele tiden. Saken er at hvis jeg nå drikker et par kopper kakao f.eks., så begynner det nesten å "boble" i magen og kan gjøre litt vondt. Er det bare fordi jeg ikke er vant til melk i store mengder lenger? Anonymous poster hash: 0e817...757
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #2 Skrevet 20. januar 2016 Mange reagerer på kokt melk, så hvis du har kokt melken i kakaoen, kan det være derfor. Anonymous poster hash: 3ac72...048
MammantilNurket Skrevet 20. januar 2016 #3 Skrevet 20. januar 2016 Jeg har laktoseintoleranse. Jeg drikker ikke melk, men bruker laktosefri meieriprodukter og sojamelk i matlaging. Jeg kan få i meg litt laktose, men kokt melk er det verste - da blir jeg dårlig, da. Vet ikke hvorfor det er slik, men unngår det.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #4 Skrevet 20. januar 2016 Laktose er en tilvenningssak. Jo mindre du får i deg jo mindre tåler du etterhvert. Vår minste er laktoseintolerant, men legen har gitt beskjed om at vi bør finne ut hvor hans grense går (de med laktoseuntolerant tåler jo noe laktose) istede for å kun gi laktosefritt nettopp for å unngå at han i fremtiden ikke skal tåle noe melk. Anonymous poster hash: b91e5...b76
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #5 Skrevet 20. januar 2016 v Jeg sluttet å drikke melk for mange år siden fordi jeg ikke synes det er en voksendrikk, men har brukt melk i matlaging hele tiden. Saken er at hvis jeg nå drikker et par kopper kakao f.eks., så begynner det nesten å "boble" i magen og kan gjøre litt vondt. Er det bare fordi jeg ikke er vant til melk i store mengder lenger? Anonymous poster hash: 0e817...757 Ikke en voksendrikk haha, snakk om å være tertefin... Anonymous poster hash: 8e50e...741
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #6 Skrevet 20. januar 2016 Da er du nok laktoseintolerant. Opprinnelig utviklet alle mennesker laktoseintoleranse ved 4års-alder, fordi de ikke trenger å tåle laktose når de ikke skal ammes lenger. Men så har endel mennesker i Vesten gjennomgått en mutasjon på genet som har med laktoseintoleranse å gjøre, derfor tåler mange av oss melk også i voksen alder. Men i verden for øvrig er de fleste laktoseintolerante i større eller mindre grad Anonymous poster hash: a6304...2b0
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #7 Skrevet 20. januar 2016 Laktose er en tilvenningssak. Jo mindre du får i deg jo mindre tåler du etterhvert. Vår minste er laktoseintolerant, men legen har gitt beskjed om at vi bør finne ut hvor hans grense går (de med laktoseuntolerant tåler jo noe laktose) istede for å kun gi laktosefritt nettopp for å unngå at han i fremtiden ikke skal tåle noe melk. Anonymous poster hash: b91e5...b76 Det stemmer ikke. Det har å gjøre med laktulase i tarmen, og er genetisk. Anonymous poster hash: a6304...2b0
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #8 Skrevet 20. januar 2016 v Jeg sluttet å drikke melk for mange år siden fordi jeg ikke synes det er en voksendrikk, men har brukt melk i matlaging hele tiden. Saken er at hvis jeg nå drikker et par kopper kakao f.eks., så begynner det nesten å "boble" i magen og kan gjøre litt vondt. Er det bare fordi jeg ikke er vant til melk i store mengder lenger? Anonymous poster hash: 0e817...757 Ikke en voksendrikk haha, snakk om å være tertefin... Anonymous poster hash: 8e50e...741 Hvorfor er man tertefin hvis man ikke drikker melk som voksen? Man trenger ikke å drikke melk som normal, frisk voksen. Anonymous poster hash: 697cd...1a3
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #9 Skrevet 20. januar 2016 Laktose er en tilvenningssak. Jo mindre du får i deg jo mindre tåler du etterhvert. Vår minste er laktoseintolerant, men legen har gitt beskjed om at vi bør finne ut hvor hans grense går (de med laktoseuntolerant tåler jo noe laktose) istede for å kun gi laktosefritt nettopp for å unngå at han i fremtiden ikke skal tåle noe melk. Anonymous poster hash: b91e5...b76 En tilvenningssak???? Det er dagens. Man mangler et enzym som bryter ned laktose, det har ingenting overhodet med vane å gjøre. Tvert om. Provoserer du blir du verre, tarmtottene og mikrovilli i tarmen går tilbake og hindrer næringsopptaket ditt om du ikke er påpasselig. Tror du må Google eller snakke med en som vet hva det handler om. Anonymous poster hash: 63c2f...a39
Appelsinpiken Skrevet 20. januar 2016 #10 Skrevet 20. januar 2016 Om man ikke drikker melk i en periode, blir man mer ømtålig for melk, eller laktose. Dette skjedde med meg under studietiden. Tålte nesten ikke noe melk lenger. Men da jeg ble gravis første gang, begynte jeg å tåle mer og mer melk, og nå merker jeg ikke noe av den tidligere intoleransen.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #11 Skrevet 20. januar 2016 Jeg tåler heller ikke kokt eller steamet melk, går fint i matlaging da. Hadde MYE mageknip som barn, men da "fantes ikke" laktoseintoleranse. Har ikke drukket melk siden jeg var 10 tror jeg. Anonymous poster hash: ebd1b...ad0
Gjest Antarctica Skrevet 20. januar 2016 #12 Skrevet 20. januar 2016 Da er du nok laktoseintolerant. Opprinnelig utviklet alle mennesker laktoseintoleranse ved 4års-alder, fordi de ikke trenger å tåle laktose når de ikke skal ammes lenger. Men så har endel mennesker i Vesten gjennomgått en mutasjon på genet som har med laktoseintoleranse å gjøre, derfor tåler mange av oss melk også i voksen alder. Men i verden for øvrig er de fleste laktoseintolerante i større eller mindre grad Anonymous poster hash: a6304...2b0 Har ikke noe med ammeslutt å gjøre. Nedbrytingen av morsmelk er noe helt annet enn kumelk. Personer over 4 år tåler fortsatt morsmelk. Men verken de over eller de under 4 er egentlig skapt for å spise kumelk.
Hjertefru Skrevet 20. januar 2016 #13 Skrevet 20. januar 2016 Da er du nok laktoseintolerant. Opprinnelig utviklet alle mennesker laktoseintoleranse ved 4års-alder, fordi de ikke trenger å tåle laktose når de ikke skal ammes lenger. Men så har endel mennesker i Vesten gjennomgått en mutasjon på genet som har med laktoseintoleranse å gjøre, derfor tåler mange av oss melk også i voksen alder. Men i verden for øvrig er de fleste laktoseintolerante i større eller mindre grad Anonymous poster hash: a6304...2b0 Har ikke noe med ammeslutt å gjøre. Nedbrytingen av morsmelk er noe helt annet enn kumelk. Personer over 4 år tåler fortsatt morsmelk. Men verken de over eller de under 4 er egentlig skapt for å spise kumelk. Tror det stemmer. Den mutasjonen var i sin tid veldig nyttig for oss nordboere. Vi kunne drikke kumelk, og det gjorde at våre forfedre greide å berge barna sine gjennom vinteren, forutsatt at man hadde ei ku eller to.
Gjest Antarctica Skrevet 20. januar 2016 #14 Skrevet 20. januar 2016 Da er du nok laktoseintolerant. Opprinnelig utviklet alle mennesker laktoseintoleranse ved 4års-alder, fordi de ikke trenger å tåle laktose når de ikke skal ammes lenger. Men så har endel mennesker i Vesten gjennomgått en mutasjon på genet som har med laktoseintoleranse å gjøre, derfor tåler mange av oss melk også i voksen alder. Men i verden for øvrig er de fleste laktoseintolerante i større eller mindre grad Anonymous poster hash: a6304...2b0 Har ikke noe med ammeslutt å gjøre. Nedbrytingen av morsmelk er noe helt annet enn kumelk. Personer over 4 år tåler fortsatt morsmelk. Men verken de over eller de under 4 er egentlig skapt for å spise kumelk. Tror det stemmer. Den mutasjonen var i sin tid veldig nyttig for oss nordboere. Vi kunne drikke kumelk, og det gjorde at våre forfedre greide å berge barna sine gjennom vinteren, forutsatt at man hadde ei ku eller to. Mutasjonen stemmer. Den lar oss drikke kumelk. Men den gjør ikke noen forskjell mht morsmelk, som er annerledes oppbygd enn kumelk. Så selv de mest laktiseintolerante kan drikke morsmelk. Noe annet ville jo bli evolusjonær katastrofe...
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #15 Skrevet 20. januar 2016 v Jeg sluttet å drikke melk for mange år siden fordi jeg ikke synes det er en voksendrikk, men har brukt melk i matlaging hele tiden. Saken er at hvis jeg nå drikker et par kopper kakao f.eks., så begynner det nesten å "boble" i magen og kan gjøre litt vondt. Er det bare fordi jeg ikke er vant til melk i store mengder lenger? Anonymous poster hash: 0e817...757 Ikke en voksendrikk haha, snakk om å være tertefin... Anonymous poster hash: 8e50e...741 Hvorfor er man tertefin hvis man ikke drikker melk som voksen? Man trenger ikke å drikke melk som normal, frisk voksen. Anonymous poster hash: 697cd...1a3 Jeg skrev ikke at det var tertefint å ikke drikke melk, men at det var tertefint å si at det ikke er en voksendrikk Anonymous poster hash: 8e50e...741
Pobie Skrevet 21. januar 2016 #16 Skrevet 21. januar 2016 Bruker du helmelk? Jeg blir kvalm og dårlig av helmelk, men kan drikke lettmelk uten problemer.
Miss Chocolate Skrevet 21. januar 2016 #17 Skrevet 21. januar 2016 Jeg har alltid reagert med magevondt på kakao, men kan tåle melk fint i annen mat. Aner ikke hvorfor. Var spesielt ille i ungdommen.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #18 Skrevet 21. januar 2016 Å ikke drikke melk er et eget valg, på samme måte som jeg ikke drikker kaffi. Men å si at det er en barnedrikk blir for teit. Hva er voksendrikk da, kaffi, øl og martini? Selv koser jeg meg med både melk, brus og de små sjokomelkkartongene med sugerør Anonymous poster hash: 340a1...154
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #19 Skrevet 21. januar 2016 Jeg har aldri likt melk, for meg er det bare en slimete ekkel drikk som egentlig hører kalven til. Ikke som barn en gang likte jeg det. Jeg drikker vann. Barna har tatt etter og drikker kun melk hvis det er sjokolademelk. Har aldri vært noe problem å ikke drikke melk. Meieriene prøver å lure oss til at vi må ha melk, men det er bare tull. Anonymous poster hash: 0be20...961
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #20 Skrevet 21. januar 2016 HI her. Det var da voldsomt til oppmerksomhet rundt "voksendrikk". Nei, jeg synes ikke melk er for voksne. I mine øyne er melk noe som barn og kalver burde drikke. Tror det dere sier om kokt og ikke kokt har noe å si for min del også. Kakaoen i går var ikke kokt, men på kokepunktet. Det gikk ikke like ille som det har gjort andre ganger jeg har drukket kakao (som kanskje har vært kokt?), og Litago går faktisk ganske greit å drikke. Grøt tør jeg nesten ikke spise, spesielt disse ferdige (Fjordland etc.). Jeg har ytterst sjelden mageproblemer, men risgrøt fra Fjordland får magen til å eksplodere Anonymous poster hash: 0e817...757
Gjest Darwinia:-) Skrevet 21. januar 2016 #21 Skrevet 21. januar 2016 Å ikke drikke melk er et eget valg, på samme måte som jeg ikke drikker kaffi. Men å si at det er en barnedrikk blir for teit. Hva er voksendrikk da, kaffi, øl og martini? Selv koser jeg meg med både melk, brus og de små sjokomelkkartongene med sugerør Anonymous poster hash: 340a1...154 Skam deg som tar opp sjokomelk her jeg sitter høygravid, uten bil, i 13 minusgrader😜 Nå fikk jeg lyst på sjokomelk😟
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #22 Skrevet 21. januar 2016 Å ikke drikke melk er et eget valg, på samme måte som jeg ikke drikker kaffi. Men å si at det er en barnedrikk blir for teit. Hva er voksendrikk da, kaffi, øl og martini? Selv koser jeg meg med både melk, brus og de små sjokomelkkartongene med sugerør Anonymous poster hash: 340a1...154 Skam deg som tar opp sjokomelk her jeg sitter høygravid, uten bil, i 13 minusgrader Nå fikk jeg lyst på sjokomelk Hehe, sorry Anonymous poster hash: 0e817...757
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå