Gå til innhold

Muligens deprimert.. Hva kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så nedstemt og har vært det en stund nå. Noe skyldes nok delvis mørketiden som påvirker sinnsstemningen min veldig mye, men det har ikke brukt å vært ille på vinteren. 

Jeg har en fantastisk mann og et barn som går i barnehage. For tiden er jeg gravid (over halvveis) med nr.2 og det skal jo være lykken på jord for meg ettersom jeg har ønsket meg dette barnet i 4 år (tok altså lang tid før det klaffet). Jeg ER glad for det, ja, så absolutt. Gleder meg kjempemasse! Men for tiden føles alt så tungt, som om det henger en stein over brystet konstant. Har ingen krefter til noe, finner ikke på ting sammen med barnet som jeg gjorde før, er ekstra trøtt og sliten, liten innsats i hverdagen, vil bare sove og sove. Jeg har ofte bare lyst til å grine bare for å grine. Er sur og grinete ovenfor mannen. Til ham skylder jeg på hormoner, men dette er ikke bare hormoner. Jeg er student, styrer hverdagen min selv, men kan jo ikke ligge på sofaen hele dagen (erfaringsmessig blir det bare verre da). Har også en ekstrajobb, og den har gått til å være noe jeg gleder meg til, til å bare være et ork. 

Vanligvis gleder jeg meg til mann og barn kommer hjem. Nå henter jeg barnet og eier ikke energi til å gjøre noe med ham på ettermiddager (er jo selvsagt glad og blid, prøver mitt beste å tulle og tøyse og være den vanlige mammaen). Gleder meg ikke til mannen kommer hjem heller, har rett og slett fått avsmak på ham (og han har ikke gjort NOE galt altså!). Dette er så unormalt for meg! 

Jeg hadde en veldig dyp depresjon over mange år lenge før barna ble født. Siden jeg ble frisk fra den har jeg aldri sett meg tilbake og ikke opplevd et snev av det en gang. Er kjemperedd for å falle tilbake i det hullet for det var virkelig dypt og mørkt. 

Kan dette skyldes f.eks en kombinasjon av mørketid og d-vitaminmangel? Jeg skal egentlig bruke d-vitamin, men ble fri for tilskuddet for en stund siden og har ikke kommet meg til å kjøpe nytt. Har også sluttet på jerntabletter etter legen gav beskjed om det, men jeg vet ikke om det kan ha noe slik effekt? Eller kan det faktisk være graviditeten og hormoner selv om det ikke var slik sist? 

Trenger noen råd her til hvordan jeg kan prøve å få opp energien og stemningsleiet mitt litt? 

Anonymous poster hash: a5f5e...179
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter med det samme som deg, men er ikke gravid.

Ja, mangel på vitaminer og mineraler kan gi depresjon. Men det virker litt som du var deprimert før du gikk tom for vitaminene dine, siden du ikke har fått deg til å kjøpe nytt?

Jeg prøver også å hjelpe meg selv ut av dette, men foreløpig klarer jeg det ikke. Men jeg har absolutt tro på at å komme seg ut hver dag, og å sette seg små overkommelige mål er en god start.

Anonymous poster hash: 18bf1...2c7

Skrevet

Hormner

Vitaminmangel

Eller du trenger psykolog.

Uansett ville jeg snakket med legen. Best å ta tak før det får utvikle seg til svangerskaps-/barselsdepresjon.

I mens bør du spise sunt, få dagslys, ta tran, trene lett/bevege deg. Ikke grav deg ned under dyna!

Anonymous poster hash: 9902c...611

Skrevet

- Kjøp lyslampe eller wake up -light (wake up light har gjort underverker for mine dager iallefall)

- Ta D-vitamin, og gjerne spis leverpostei og fisk i tillegg

- Ut på tur! God musikk på øret, gå der beina tar deg, gjerne i dagslys.

Anonymous poster hash: 14f22...ca3
Skrevet

Kan være lurt å sjekke alle verdier med blodprøve hos fastlegen. Sjekke stoffskifte, vitaminmangel osv osv. Dersom de ikke finner noe feil, er samtaleterapi hos psykolog å anbefale. Har selv slitt med depresjon og angst i 15-20 år. Beste hjelpen jeg har fått har vært samtaler med en fantastisk psykolog. Har også gått på diverse medisiner uten at det hjalp noe særlig. Og det er helt forferdelig å slutte på medisin, så det bør unngås i det lengste, synes jeg iallefall.

Anonymous poster hash: df845...1e7

Skrevet

Større sjanse for å oppleve svangerskapsdepresjon ved tidligere depresjon. Kontakt fastlege!:)

Anonymous poster hash: 2c049...bca

Skrevet

Jernmangel?

Anonymous poster hash: a2bf1...23b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...