Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #1 Skrevet 20. januar 2016 Er det noen her som har hjemmeskole for barna sine og som vil skrive litt om erfaringer? Vi vurderer nå hjemmeskole fra høsten 2016 da blir det en 2 klassing og en 4 klassing. Vi har undersøkt og vet alt angående hvordan vi skal gå frem, kontrollere og rettigheter. Det hadde vært veldig fint å høre fra noen som driver med dette ang erfaringer, både positive og negative. Anonymous poster hash: d1ea2...c1f
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #2 Skrevet 20. januar 2016 Håper du har gode argumenter for å ta fra barna deres viktigste sosiale arena... Anonymous poster hash: 2638a...3c3
Gjest Antarctica Skrevet 20. januar 2016 #3 Skrevet 20. januar 2016 To av mine slektninger driver med dette. (Hun ene har endret det nå og sendt ungene til vanlig skole.) De sier selvsagt at det var kjempemorsomt. Men jeg hadde aldri orket det selv, altså.
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 20. januar 2016 #4 Skrevet 20. januar 2016 Kan jeg spørre hvorfor dere vurderer dette HI? Jeg tenker at ungene vil miste en del i form av det sosiale nettverket. Og samspillet med andre mennesker, hvordan man takler de sosiale kodene her.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #5 Skrevet 20. januar 2016 Man kan bli sosialisert på andre arenaer enn skolen. Om foreldrene er flinke nok på dette området går det nok helt fint. Barna kan være med på fritidsaktiviter, besøke venner ol selv om de ikke er på skolen. Det kreves en del av foreldrene. Jeg mener at skolesystemet er dårlig sånn det er nå. Hadde jeg hatt mulighet hadde jeg gjort det samme. Anonymous poster hash: 1ac85...352
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #6 Skrevet 20. januar 2016 Kan jeg spørre hvorfor dere vurderer dette HI? Jeg tenker at ungene vil miste en del i form av det sosiale nettverket. Og samspillet med andre mennesker, hvordan man takler de sosiale kodene her. Vi vurderer det blandt annet fordi vi føler vi får for liten tid med barna når de er på skolen mange timer hver dag. En annen grunn er at barna har ca 4 mil til skolen og jeg vil at de skal slippe denne veien hver dag. Andre grunner er at vi tror det vil være bra både for oss og barna når det gjelder samhold, læring etc. Sosiale kommer de til å være med venner i helger og ferier innimellom. De er ikke veldig sosiale av seg og trenger ikke dette hver dag. Anonymous poster hash: d1ea2...c1f
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #7 Skrevet 20. januar 2016 Jobber ikke du og mannen? Anonymous poster hash: bb1dc...887
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #8 Skrevet 20. januar 2016 Jobber ikke du og mannen? Anonymous poster hash: bb1dc...887 Hva har det med dette temaet å gjøre? Jeg spør om erfaringer og tanker rundt hjemmeskole, om vi jobber eller ikke er uvesentlig. Anonymous poster hash: d1ea2...c1f
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #9 Skrevet 20. januar 2016 Jobber ikke du og mannen? Anonymous poster hash: bb1dc...887 Hva har det med dette temaet å gjøre? Jeg spør om erfaringer og tanker rundt hjemmeskole, om vi jobber eller ikke er uvesentlig. Anonymous poster hash: d1ea2...c1f Selvsagt er det vesentlig. Du skriver VI, då virker som dere begge skal undervise? Da må dere jo begge være hjemme på dagtid dersom barna ikke skal på skole? Og da må jo noen betale for dere? Et snnet spørsmål dere må tenke gjennom er hvordan barna skal sosialiseres? Skal de gå treffe andre barn i ettermiddag og helger? Da er ofte andre barn opptatt med sin egen familie, fordi de sosialiseres i skoletiden. Jeg lurer på hvorfor du ønsker å slutte å jobbe for å være mer sammen med barna på dagtid, dersom de da må delta på mye på ettermiddagen for å være med andre barn. Da får mannen som jobbet nesten ikke sett barna? Hvorfor ikke la barna gå på skole og treffe jevnaldrende da og så heller bruke tid på familielivet på ettermiddag og helg? Anonymous poster hash: bb1dc...887
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #10 Skrevet 20. januar 2016 Jobber ikke du og mannen? Anonymous poster hash: bb1dc...887 Hva har det med dette temaet å gjøre? Jeg spør om erfaringer og tanker rundt hjemmeskole, om vi jobber eller ikke er uvesentlig. Anonymous poster hash: d1ea2...c1f Selvsagt er det vesentlig. Du skriver VI, då virker som dere begge skal undervise? Da må dere jo begge være hjemme på dagtid dersom barna ikke skal på skole? Og da må jo noen betale for dere? Et snnet spørsmål dere må tenke gjennom er hvordan barna skal sosialiseres? Skal de gå treffe andre barn i ettermiddag og helger? Da er ofte andre barn opptatt med sin egen familie, fordi de sosialiseres i skoletiden. Jeg lurer på hvorfor du ønsker å slutte å jobbe for å være mer sammen med barna på dagtid, dersom de da må delta på mye på ettermiddagen for å være med andre barn. Da får mannen som jobbet nesten ikke sett barna? Hvorfor ikke la barna gå på skole og treffe jevnaldrende da og så heller bruke tid på familielivet på ettermiddag og helg? Anonymous poster hash: bb1dc...887 Kjære vene. Nei vi jobber ikke noen av oss så vi er hjemme hele tiden. Hvor vi får penger fra er en privatsak og ikke noe dere har noe med. Barna kommer til å bli sosialisert gjennom fritidsaktivitet som de er med på 1 dag i uken pluss noen helger innimellom og dette holder i massevis. Så klart bruker vi tiden på barna på Ettermiddager og helger, men vi synes dette er for lite. Kan noen som driver med hjemmeskole svare på erfaringer rundt dette og ikke andre uvensentlige ting? Anonymous poster hash: d1ea2...c1f
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #11 Skrevet 20. januar 2016 Så da er det altså deg som mener det er best at dere begge går hjemme og som lever av sosialstønad og litt nødhjelp innimellom. Stakkars barn. En 4. Klassing som må sitte hjemme dagen lang med mor og far og får møte venner en kveld i uka og noen få helger? Anonymous poster hash: bb1dc...887
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #12 Skrevet 20. januar 2016 Kan jeg spørre hvorfor dere vurderer dette HI? Jeg tenker at ungene vil miste en del i form av det sosiale nettverket. Og samspillet med andre mennesker, hvordan man takler de sosiale kodene her.Vi vurderer det blandt annet fordi vi føler vi får for liten tid med barna når de er på skolen mange timer hver dag. En annen grunn er at barna har ca 4 mil til skolen og jeg vil at de skal slippe denne veien hver dag. Andre grunner er at vi tror det vil være bra både for oss og barna når det gjelder samhold, læring etc. Sosiale kommer de til å være med venner i helger og ferier innimellom. De er ikke veldig sosiale av seg og trenger ikke dette hver dag. Anonymous poster hash: d1ea2...c1f De har vel gått hjemme med dere uten å fått være i barnehage, så ikke rart barna ikke er sosiale. Anonymous poster hash: bb1dc...887
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #13 Skrevet 20. januar 2016 Det var for et par dager siden en ganske omfattende artikkel om hjemmeskole i en nettavis, enten dagbladet, vg eller rogaland avis. Du kan jo lete frem den? Forøvrig virker dette mer som foreldrenes drøm, og å aktiviseres med et fritidstilbud en gang i uken høres trist ut. Og tror dere de vennene de har nå vil fortsette å være med dem når de yar så mangen andre i klassen å være med? Anonymous poster hash: 947be...c97
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #14 Skrevet 20. januar 2016 Omsorgssvikt slik du legger det frem. Håper det fanges opp av skole, helsestasjon eller venners foreldre. Anonymous poster hash: 9997a...1c7
Superdolly Skrevet 20. januar 2016 #15 Skrevet 20. januar 2016 Jeg ville tenkt meg lenge og godt om før jeg fjernet barnas viktigste sosiale arena fullstendig på den måten. For mine barn er skole og barnehage den aller viktigste sosiale arena. Det er der de danner og opprettholder vennskap. Barn som ikke deltar glemmes fort. Spesielt i klassen til det ene barnet mitt er det en del som har flyttet, og selv om det er trist når de drar, blir de fort glemt når de ikke lenger er der på daglig basis. Så jeg tenker at dere skal måtte jobbe veldig for å opprettholde vennskap med barn som vil leke med deres barn av og til i ferier og helger.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #16 Skrevet 20. januar 2016 Du sier at de ikke er så sosiale av seg, tror du det blir bedre av å ta de ut av skolen? Og fritidsaktiviter en gang i uken å være med venner noen helger? Hva om barna vil gå på skolen? Er ikke sikkert de syns det er langt å reise! Jeg måtte ta buss i 1 time hver vei, og jeg elsket å sitte der med vennene mine på bussen, syntes ikke det var langt. Anonymous poster hash: d700d...aca
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #17 Skrevet 20. januar 2016 Du sier at de ikke er så sosiale av seg, tror du det blir bedre av å ta de ut av skolen? Og fritidsaktiviter en gang i uken å være med venner noen helger? Hva om barna vil gå på skolen? Er ikke sikkert de syns det er langt å reise! Jeg måtte ta buss i 1 time hver vei, og jeg elsket å sitte der med vennene mine på bussen, syntes ikke det var langt. Anonymous poster hash: d700d...aca Barna er sosiale av seg på den måten at de har mange gode venner, men de har ikke behov for det sosiale på daglig basis de er mer en fornøyd med familien og vennebesøk innimellom. De kommer til å bevare vennskapet med barna fra skolen da det er en veldig liten skole med få elever og de andre går også på samme aktivitet. Barna vil ha hjemmeskole med oss selv også så de blir ikke tvunget til noe de ikke vil selv. Anonymous poster hash: d1ea2...c1f
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #18 Skrevet 20. januar 2016 Det store spørsmålet er om dere er kvalifiserte til dette? Om dere var det, så hadde du ikke skrevet her inne... Anonymous poster hash: b2f28...065
Pengetreet Skrevet 20. januar 2016 #19 Skrevet 20. januar 2016 Jeg har ingen erfaring med hjemmeskole, men jeg tar meg i å ure på om denne ideen med hjemmeskole er mest for deres foreldres skyld. Du skriver at det er 4 mil til skolen og da vil jeg anta at dere bor ganske avsides. Du skriver i tillegg at barna skal sosialiseres en kveld i uka og noen helger... Har dere tenkt på at dere frarøver barna muligheten til vennskap og lære sosial kompetanse? Jeg tenker at hjemmeskole fungerer best der barna ellers lever et aktivt og sosialt liv. Barn som bor på avsidesliggende steder bør tvert imot gå på skole/ i barnehage for å unngå å bli sosialt handikappede og venneløse.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #20 Skrevet 20. januar 2016 Du sier at de ikke er så sosiale av seg, tror du det blir bedre av å ta de ut av skolen? Og fritidsaktiviter en gang i uken å være med venner noen helger? Hva om barna vil gå på skolen? Er ikke sikkert de syns det er langt å reise! Jeg måtte ta buss i 1 time hver vei, og jeg elsket å sitte der med vennene mine på bussen, syntes ikke det var langt. Anonymous poster hash: d700d...aca Barna er sosiale av seg på den måten at de har mange gode venner, men de har ikke behov for det sosiale på daglig basis de er mer en fornøyd med familien og vennebesøk innimellom. De kommer til å bevare vennskapet med barna fra skolen da det er en veldig liten skole med få elever og de andre går også på samme aktivitet. Barna vil ha hjemmeskole med oss selv også så de blir ikke tvunget til noe de ikke vil selv. Anonymous poster hash: d1ea2...c1f Å herregud... Du igjen. Nei, ungene dine bør absolutt ikke ha hjemmeskole. Såpass kontakt med den virkelige verden bør de få beholde. Det stilles dessuten (heldigvis) krav til pedagogisk innhold og kvalitetssikring også i hjemmeskole, og der faller jo du rett igjennom. Anonymous poster hash: 329fd...311
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #21 Skrevet 20. januar 2016 Tenk å ta fra barna deres sosiale verden og mulighet til å sosialiseres til det norske samfunn. Du lager outsidere her. Og ingen av dere jobber. Wow... Snakk om dårlige rollemodeller. Anonymous poster hash: becab...3b5
soleia Skrevet 20. januar 2016 #22 Skrevet 20. januar 2016 Har de fagleg kompetanse til å gje ungane dykkar ei god grunnutdanning? - eghadde ikkje våga å ta på meg det ansvaret, trur eg. (i tillegg til ateg ikkje synes det høyres bra ut for den sosiale kompetansen til barna)
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #23 Skrevet 20. januar 2016 Har de fagleg kompetanse til å gje ungane dykkar ei god grunnutdanning? - eghadde ikkje våga å ta på meg det ansvaret, trur eg. (i tillegg til ateg ikkje synes det høyres bra ut for den sosiale kompetansen til barna) Vi har mer en god nok kompetanse til å holde hjemmeskole så det er ikke en problemstilling. Vi vet at det stilles krav, at man skal følge læreplanen og at det blir ført kontroll på dette. Angående det sosiale så er det ikke noe problem da dette behovet blir dekket slik barna selv vil ha det. Hvis de får økt behov for sosialisering og vennebesøk så økes så klart dette. Anonymous poster hash: d1ea2...c1f
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #24 Skrevet 20. januar 2016 Begge de to tilfellene jeg vet om endte som barnevernssaker og barna måtte tilbake på offentlig skole. Ene var en familie med 5 barn på et småbruk øde til, ganske usosiale og "sære" alle sammen og ungene ble jo skikkelig outsidere. Barn trenger mye mer sosialisering enn en time organisert idrett i uken altså. Den aller viktigste sosiale lærdommen får barna gjennom frilek. Anonymous poster hash: cef7a...4c6
Gjest Hercule Poirot Skrevet 20. januar 2016 #25 Skrevet 20. januar 2016 Har de fagleg kompetanse til å gje ungane dykkar ei god grunnutdanning? - eghadde ikkje våga å ta på meg det ansvaret, trur eg. (i tillegg til ateg ikkje synes det høyres bra ut for den sosiale kompetansen til barna) Vi har mer en god nok kompetanse til å holde hjemmeskole så det er ikke en problemstilling. Vi vet at det stilles krav, at man skal følge læreplanen og at det blir ført kontroll på dette. Angående det sosiale så er det ikke noe problem da dette behovet blir dekket slik barna selv vil ha det. Hvis de får økt behov for sosialisering og vennebesøk så økes så klart dette. Anonymous poster hash: d1ea2...c1f Hvilken kommune bor dere i?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå