Gå til innhold

Avlyser skoleball i Bærum

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En god avgjørelse!

Når ikke foreldre kan oppdra ungene, så er det flott at skolen tar tak.

Anonymous poster hash: 7c54c...272

Skrevet

Oppdra? Enig i at mobbing ikke er greit men da burde de utestengt de som skrøyt og mobba andre som ikke har råd til å dra det langt men å avlyse det straffer de alle , også de som faktisk fortjener det og ikke har fulgt saueflokken. Det er jo helt greit at noen har kjole til 10 000 og andre til 1000kr, at noen kommer i limo og andre blir kjørt av mor... Det er jo sånn verden er , noen har mer enn andre . Det er når de med mye mobber de andre det blir galt og det burde kun gå utover dem. Jeg fulgte aldri saueflokken, sammenlignet meg aldri med de som hadde mer eller mindre enn meg og var aldri misunnelig på de med mye penger og stæsj. Ble heller ikke mobbet for noe men jeg var jo heller ikke usikker så hadde noen kommentert min kjole f eks hadde jeg bare sagt so what? Og ment det. Er klar over at det er mange som bryr seg men veldig veldig mange har selvtillit nok til å ikke gjøre det og nå går det utover alle . Den greia med at foreldre skal oppdra barna går til de potensielle mobberne men det er faktisk foreldre til usikre barn å gi dem selvtillit til å gi faan i at Tine og Mari har dyre kjoler, smykker og kommer i limo.... Er faktisk sikker på at ikke bare de oppesen mobberne angrer på oppførselen nå som ting blir avlyst men også de som klaget på at de ikke hadde fine nok ting. Om jeg har misforstått og han ikke avlyser denne års ball men for neste årskull er han jo forferdelig urettferdig ovenfor de som skulle hatt det neste år. Er faktisk viktig at foreldre lærer ungene sine at ikke alle Mååååå være like også.

Anonymous poster hash: 1fbf5...d9a

Skrevet

Helt på sin plass!

Anonymous poster hash: 5e59d...903

Skrevet

"Forbud mot limousin og helikopter"... HELIKOPTER?? 

Seriøst, noen har alt for mye penger!  :hakeslepp:

Jeg tenker at det må ha vært ekstra ille i år siden de nå kommer med dette forbruket. Da syns jeg det er på sin plass å ta drastisk grep slik at kommende avgangsklasser kanskje nå skjønner at skolen mener alvor.... mener jeg, da...

Anonymous poster hash: 37073...6fc
Skrevet

Ja det er ille men hvorfor forbud? Forbud mot limo? Virkelig? Det er da milevis hva det koster for en gjeng på 6 jenter å spleise på en limo i motsetning til 2 i helikopter. Se på usa og england ang disse ballene. De tar av der og. Hvorfor er det ikke greit å akseptere forskjellene? Det er jo bare jantelov og misunnelse hele greia .

Anonymous poster hash: 1fbf5...d9a

Skrevet

Jeg tror gruppepresset som er i Bærum, er mye verre enn andre steder. Og der tror jeg det er mye vanskeligere å være den eleven uten dyre klær. I forhold til andre skoler. Vi bor ikke så langt unna, har en tenåring. Og tenåringen vår har noen få venner fra Asker og Bærum, og vi får høre litt om hvor ille det er der, og så glad for at vi ikke bor der.

Her vi bor, så er det ikke det samme presset, selv om det er en del med merkeklær her og. Men ingen kommer med helikopter eller limousin til juleballet. De fleste har og kjoler i helt grei prisklasse, de dyre er vel rundt 3000. Og noen går til frisør for å få fikset håret, og bli sminket. Andre gjør det ikke. 

Anonymous poster hash: 1005c...184
Skrevet

Det er veldig bra at det blir satt fokus på dette.

En fest eller et ball kan være en fin ting, men når hovedfokus blir utseendet på kjolen og spektakulære entreer da blir det bare tull. Det blir som når bruden får anfall og går i spåner over at en eller annen liten detalje i blomsterdekorasjonene ikke er som forventet. Fokus er på feil plass og noe som ikke så veldig viktig egentlig blir blåst fullstendig ut av proporsjoner og får lov å overskygge det det egentlig dreier seg om. Det er ikke skolene som har gjort det slik men når pengesterke ungdommer får lov å styre på som de vil uten at foreldrene trår til og hjelper dem å beholde begge bein på jorden da eskalerer det fort enkelte plasser og derfra sprer det seg. De involverte ungdommene vil helt sikkert ikke selv kunne se problemet. Men de er jo nettopp ungdommer uten den evne og erfaring til å se det større bilde som kommer senere. Det er ikke enkelt for den enkelte å stå imot presset i gjengen på skolen. Det er ikke enkelt for den enkelte forelder å stå imot og få ungdommen til å se helheten om ikke de andre foreldrene gjør det samme.

Kanskje det er bra at dette ballet blir avlyst denne gangen. Kanskje det da får muligheten for å gjenoppstå i en forbedret utgave senere. Også selv om noen ungdommer helt sikkert føler seg snytt akkurat nå.

Skrevet

Dette handler ikke om at noen får helikopter mens andre ikke har råd. Selvfølgelig er det forskjeller på hva man har råd til, og det er helt greit. Problemet blir når noen av disse barna blir noen ufordragelige unger som ikke lar hun som har kjole til 1000kr føle seg fin eller godtatt. Hun blir hengt ut som skolens taper, foreldrene tjener helt sikkert under en million og blir ikke bedt i bursdag noe mer fordi hun er lavstatus.

DA blir det er problem, og da må det bli konsekvenser. Klasseskiller er ok, men den som sitter øverst skal da ikke oppføre seg som en dritt for det.

Skrevet

Dang, er en skoleballkjole til 1000 kr regnet som billig?

Anonymous poster hash: 2eb89...7d9

Skrevet

Synes ballet burde bli arrangert gruppevis. Først ut, de rike ungdommene, så de andre.

Anonymous poster hash: 9ffd0...5f3

Skrevet

Ja, selv de som kjøper brukt må ofte ut med mer enn det. I mange miljøer skal denne kjolen koste like mye som en vanlig brudekjole.

Anonymous poster hash: d8343...c11

Skrevet

På sin plass! Også burde de reist på en studietur til Tsjad, så kan de se om de, overpriveligerte hvite mennesker, fortsatt vil bruke obskøne mengder penger på staffasje.

Bare fordi vi vant livets lotteri og ble født riktig sted (for en prestasjon) betyr ikke at vi kan oppføre oss som feite Texanere på BBQ-buffet.

Å argumentere at de gjør det i Storbritannia og USA...? Ja, for det er kulturer man vil strebe etter å adoptere..

Anonymous poster hash: adff3...29f

Skrevet

Men å avlyse ballet er jo å hindre at symptomene synes, men det endrer ikke grunnproblemet. Å unngå at dette spilles ut i all sin groteskhet er sikkert lurt, men det viktige er jo hva skole og foreldre gjør for å dempe ungdommenes usikkerhet og behov for å markere sin sosiale tilhørighet. Hvis Petronella Løvenskiold-Riddervold har behov for å synliggjøre at hun er bedre enn Anniken, så må man jo jobbe med det først og fremst.

Skrevet

Jeg er veldig delt i denne saken. Kanskje litt bedre oppdragelse på ungene og likeverd hadde vært på sin plass. Mulig ett eget fag på skolen som omhandlet mobbing og utfrysning. 

Men alle skoler burde innføre mobilfrie soner. Nå er det så lett å bare ta bilde av en annen i skjul og legge ut på sosiale medier og mobbingen er i gang. Hvorfor trenger barn mobil på skolen? Enten la den være hjemme eller så samle de inn på begynnelsen av dagen. Tror det er ett bedre tiltak for å få bukt på mobbing og uthengning. 

Anonymous poster hash: 78f85...796
Skrevet

På sin plass! Også burde de reist på en studietur til Tsjad, så kan de se om de, overpriveligerte hvite mennesker, fortsatt vil bruke obskøne mengder penger på staffasje.

Bare fordi vi vant livets lotteri og ble født riktig sted (for en prestasjon) betyr ikke at vi kan oppføre oss som feite Texanere på BBQ-buffet.

Å argumentere at de gjør det i Storbritannia og USA...? Ja, for det er kulturer man vil strebe etter å adoptere..

Og selvfølgelig måtte du dra dette kortet om at andre har det så mye verre, det begynner å bli meget oppbrukt og lite effektfullt.

Anonymous poster hash: 9c240...471

Skrevet

Og selvfølgelig måtte du dra dette kortet om at andre har det så mye verre, det begynner å bli meget oppbrukt og lite effektfullt.

Ja huff, det er så utdatert sammelignet med om norske tenåringer bør bruke 1000,- kr eller 10 000,- kr på juleballkjole altså. La oss diskutere viktige ting, som at å mene at hvis man synes at å fly helikopter til juleball er man kun farget av misunnelse og jantelov.

Kan vi ikke få ha det groteske forbruket vårt i fred uten at folk skal komme drassende med verdens urettferdighet IGJEN?! Den plata er så slitt liksom! Vi har hørt det nå. Trenger ikke minne oss på det! Eller...?

Skrevet

Jeg vil si det er en vanlig pris. Ikke billig, men overkommelig.

Skrevet

Ja huff, det er så utdatert sammelignet med om norske tenåringer bør bruke 1000,- kr eller 10 000,- kr på juleballkjole altså. La oss diskutere viktige ting, som at å mene at hvis man synes at å fly helikopter til juleball er man kun farget av misunnelse og jantelov.

Kan vi ikke få ha det groteske forbruket vårt i fred uten at folk skal komme drassende med verdens urettferdighet IGJEN?! Den plata er så slitt liksom! Vi har hørt det nå. Trenger ikke minne oss på det! Eller...?

Det er ikke slik at en god ting ikke kan bli sagt for mange ganger. Ønsker du å ha fokus på dette (som de fleste har) så kan du ikke bruke argumentet i alle tilfeller. Da vil folk reagere med å bli blaserte, og ikke bry seg da det er helt vanlig at det alltid skal komme en slik kommentar. Men for all de, ønsker du at folk skal fokusere enda mindre på verdens problemer og urettferdighet så må du gjerne dra inn argumentet i absolutt alle diskusjoner.

Skrevet

Jeg tror gruppepresset som er i Bærum, er mye verre enn andre steder. Og der tror jeg det er mye vanskeligere å være den eleven uten dyre klær. I forhold til andre skoler. Vi bor ikke så langt unna, har en tenåring. Og tenåringen vår har noen få venner fra Asker og Bærum, og vi får høre litt om hvor ille det er der, og så glad for at vi ikke bor der.

Her vi bor, så er det ikke det samme presset, selv om det er en del med merkeklær her og. Men ingen kommer med helikopter eller limousin til juleballet. De fleste har og kjoler i helt grei prisklasse, de dyre er vel rundt 3000. Og noen går til frisør for å få fikset håret, og bli sminket. Andre gjør det ikke.

Anonymous poster hash: 1005c...184

Har nok rett. Nå har jeg aldri bodd andre steder enn Bærum, men merker presset godt her.

Anonymous poster hash: 5e59d...903

Gjest Antarctica
Skrevet

Synes ballet burde bli arrangert gruppevis. Først ut, de rike ungdommene, så de andre.

😂 Herlig!

Skrevet

JA til klasseskille.

Anonymous poster hash: 4df29...07b

Gjest Antarctica
Skrevet

JA til klasseskille.

Anonymous poster hash: 4df29...07b

Foreldrenes ligningsattest kan avgjøre om du får gå på snobbeballet eller slumballet!

Skrevet

Kanskje elevene kunne fått en innføring i Bourdieu først?

Kulturell kapital, økonomisk kapital og sånt.

Anonymous poster hash: 51930...a1d
Gjest Antarctica
Skrevet

Kanskje elevene kunne fått en innføring i Bourdieu først?

Kulturell kapital, økonomisk kapital og sånt.

Anonymous poster hash: 51930...a1d

Da blir det rimelig friske inndelinger på det ballet 😁

"Dere med religiøs kapital kan kle dere dydig og drikke eplemost her til høyre. Dere med finansiell kapital kan bli fulle og søle med champisen og ha på dere vulgære nedringede kjoler og altfor dyre, glorete smykker. Dere med kulturell kapital kan bestille en obskur vin med et navn ingen kan uttale og ta med dere brillene og de oppstyltede diskusjonene deres ut på trappa."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...