Gå til innhold

Dere som har født seteleie;

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ille var det egentlig? Sliter med å ta en avgjørelse her...

Keisersnitt er min største skrekk (men skjønner at det kan bli nødvendig) og fått høre av legen at siden jeg er såpass høy (183cm) og har et romslig bekken, barnet er estimert normalt og dette er barn nr to burde det gå helt fint.

Skal føde med epidural om det blir vaginalt...

Anonymous poster hash: 06a9a...7f3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner ei, normal høy dame, jeg mener hun har "guttefasong" men bekkenet var bredt nok. Hun ble klippa til randen i alle vinkler, så ble barnet revet ut med tang da ungen sto fast. :/

Anonymous poster hash: c71bd...f84

Skrevet

Legene vil at du skal føde vaginalt fordi det er gått sport i å få til flest mulig seteleie-fødsler her til lands. Norske leger vil bevise noe ovenfor andre land som benytter KS.

Samnheten er at seteleie ER mer risikabelt og hardt. Du vil få en veldig 'medisinsk' fødsel, og nesten garantert intervensjon. Det er en grunn til at resten av verden benytter KS ved dette. Men nordmenn skal jo alltid være 'bedre'. Koste hva det koste vil - i dette tilfellet helsa til fødebde kvinner.

Jeg valgte KS pga seteleie, og har aldri sngret. Rolig og trygt gjennomført. Jeg gjorde nok research, leste artikler i medisinske journaler osv, utenlandske vel og merke. Det var ingen tvil.

Anonymous poster hash: bf068...6d2

Skrevet

Jeg har født to med hodet først,og en i seteleie. Jeg synes seteleie var å foretrekke.

Anonymous poster hash: d1f5a...d48

Skrevet

Kjenner ei, normal høy dame, jeg mener hun har "guttefasong" men bekkenet var bredt nok. Hun ble klippa til randen i alle vinkler, så ble barnet revet ut med tang da ungen sto fast. :/

Man kan ikke vite størrelse på bekkenet ut fra en vurdering av det ytre. De gjør indre mål med røntgen, det er de som teller. Jeg fødte første i seteleie, uten epidural. Hadde fine bekkenmål. Ble tatt veldig godt vare på under fødsel. Seksjonsoverlegen selv som tok imot. Ble ikke klippet, og revnet ikke.

Det finnes mange skrekkhistorier om fødsler i seteleie og hvor galt det har gått. Det samme gjelder vanlige hodefødsler. Ja, det er en større risiko, men det er også mer risiko knyttet til ks.

Jeg opplevde det som ganske så slitsomt at folk rundt meg skulle fortelle hvor gæli det kan gå og hvor bekymret de var, den siste tiden før fødsel. Det hjelper ikke akkurat på den psykiske forberedelsen.

Anonymous poster hash: 23803...bef

Skrevet

Jævli er det uansett hvilken vei ungen kommer. Jeg har gjort begge deler. Epidural lindrer godt en god stund. Anbefaler både for din og babyens del at du føder vaginalt. Veldig deilig å slippe et operasjonssår etter fødsel! Sete var ikke værre enn hode for min del. Det var likt.

Anonymous poster hash: 3ec79...c0a

Skrevet

Ta epidural skulle du ende opp med ks så er epiduralen inne.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Helt klart seteleie fremfor vanlig! Helt nydelig med epidural! ;)

Fødte første i sete og det var laaangt bedre enn å føde de to andre uten smertelindring!

Skrevet

Jeg har født to med hodet først,og en i seteleie. Jeg synes seteleie var å foretrekke.

Var seteleie din tredje fødsel ? Hva gjorde den fødselen bedre enn de andre ?

Skrevet

Jeg hadde seteleie og der bestemte de (HUS) at jeg skulle føde vaginalt. Jeg fikk epidural som ren rutine. Fødselen gikk jo selvsagt galt og det ble katastrofe-snitt. Jeg skulle aldri prøvd på vaginal i det hele tatt. Bekkenmålet mitt var på grensen, og det var uoppdaget seteleie. Det ble oppdaget når jeg gikk i fødsel.

Men nå det er sagt kjenner jeg flere som har født seteleie vaginalt og det har gått bra :)

Epidural er obligatorisk ved seteleie fordi det så og si alltid må klippes, og det er en forberedelse til ev ks. Hvert fall på HUS :)

Anonymous poster hash: 709d9...c8b

Skrevet

Jeg hadde seteleie og der bestemte de (HUS) at jeg skulle føde vaginalt. Jeg fikk epidural som ren rutine. Fødselen gikk jo selvsagt galt og det ble katastrofe-snitt. Jeg skulle aldri prøvd på vaginal i det hele tatt. Bekkenmålet mitt var på grensen, og det var uoppdaget seteleie. Det ble oppdaget når jeg gikk i fødsel.

Men nå det er sagt kjenner jeg flere som har født seteleie vaginalt og det har gått bra :)

Epidural er obligatorisk ved seteleie fordi det så og si alltid må klippes, og det er en forberedelse til ev ks. Hvert fall på HUS :)

Jeg fikk beskjed på st Olavs om at de ikke anbefalte epidural ved seteleie, da dette kan stoppe fødselen. Fødte derfor uten, gikk bra. Men lurer på om det var en jordmor sin mening... Da jeg fødte der for andre gang ble de veldig overrasket og sjokka da jeg fortalte om dette.

Skrevet

Jeg fikk beskjed på st Olavs om at de ikke anbefalte epidural ved seteleie, da dette kan stoppe fødselen. Fødte derfor uten, gikk bra. Men lurer på om det var en jordmor sin mening... Da jeg fødte der for andre gang ble de veldig overrasket og sjokka da jeg fortalte om dette.

Hm, rart! Men det var vel leger og sånt med under fødselen? Hos meg var det lege, to jordmødre og en barnelege, altså under den "vaginale" delen av fødselen :)

Skrevet

Jeg har født vanlig i seteleie og det gikk helt fint. Jeg hadde svært god oppfølgning før og under fødselen. Men de hadde beredskap for alle eventualiterer. Uansett om du velger keisersnitt eller vanlig fødsel er det risiko med begge deler.

Skrevet

Hm, rart! Men det var vel leger og sånt med under fødselen? Hos meg var det lege, to jordmødre og en barnelege, altså under den "vaginale" delen av fødselen :)

Jeg ble fulgt opp av en jordmor og en student inntil pressriene var i gang. Da kom plutselig hele åsgårdsreia inn, barnepleiere, seksjonsoverlegen og andre. Aner ikke hvem de var, jeg var så borte vekk. Telte sju stk på det meste. Det var da seksjonsoverlegen spurte: "har hun ikke fått epidural??" Det fikk jeg med meg. ;)

Skrevet

Var seteleie din tredje fødsel ? Hva gjorde den fødselen bedre enn de andre ?

Mindre smerter. Hadde epidural på alle.

Skrevet

Mamma fødte meg i sete, førstegangs. Slank (tynn) og 165 høy. Jeg var 3+kg, rask, fin fødsel. Lillesøster var 2,5kg og et mareritt av en fødsel med sugekopp etter mange timer med rier. Hun kom rette veien. Fødsler er veldig ulike og det er ingen fasit på dette. Generelt er vaginal fødsel bedre, men dette kommer an på utgangspunktet ditt.

Anonymous poster hash: e5235...a20

Skrevet

Jeg ble fulgt opp av en jordmor og en student inntil pressriene var i gang. Da kom plutselig hele åsgårdsreia inn, barnepleiere, seksjonsoverlegen og andre. Aner ikke hvem de var, jeg var så borte vekk. Telte sju stk på det meste. Det var da seksjonsoverlegen spurte: "har hun ikke fått epidural??" Det fikk jeg med meg. ;)

Jeg fødte også på st.olav. Fikk beskjed om at epidural kom på minuttet om jeg ba om det. Og det gjorde det også. Men jeg ba for seint, for pressriene kom rett etterpå, og de tok ikke epiduralen.

Men er jo veldig forskjell på jordmødre. (Som alle andre arbeidstakere).

Anonymous poster hash: e2d3f...3fd

Skrevet

Man kan ikke vite størrelse på bekkenet ut fra en vurdering av det ytre. De gjør indre mål med røntgen, det er de som teller. Jeg fødte første i seteleie, uten epidural. Hadde fine bekkenmål. Ble tatt veldig godt vare på under fødsel. Seksjonsoverlegen selv som tok imot. Ble ikke klippet, og revnet ikke.

Det finnes mange skrekkhistorier om fødsler i seteleie og hvor galt det har gått. Det samme gjelder vanlige hodefødsler. Ja, det er en større risiko, men det er også mer risiko knyttet til ks.

Jeg opplevde det som ganske så slitsomt at folk rundt meg skulle fortelle hvor gæli det kan gå og hvor bekymret de var, den siste tiden før fødsel. Det hjelper ikke akkurat på den psykiske forberedelsen.

Helt enig. Spesielt på siste avsnitt.

Jeg skremte livet av meg selv ved å lese her inne med førstemann. Ble omtrent overbevist om at både setefødsel og keisersnitt var to helveter her på jord.

Hjalp heller ikke med alle sms som tikket inn fra familie etterhvert som fødselen uunngåelig nærmet seg.

Nei. Hadde jeg stått i samme situasjon igjen, så hadde jeg holdt meg unna alt av forum. Det er jo en grunn til at man kun hører skrekkhistorier, det som går etter planen er jo ikke verdt å skrive om liksom.

Selv prøvde jeg fødsel, men barnet var for stort, så ble hastekeisersnitt. Var ok med keisersnitt, men var veldig fornøyd med at jeg hadde prøvd fødsel, slik at jeg visste at det var siste utvei.

Fordelen var jo også at da var jeg annengangsfødende med nr 2, så den kom som ei kule. 😊

Anonymous poster hash: e2d3f...3fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...