Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #1 Skrevet 19. januar 2016 Eller "uhell", jeg vet ikke lenger hva som er reelt. Gutt på 3,5, sluttet helt mwd bleie i sommer, hadde gått mye på do før det. Kun brukt bleie i bil, på butikker, lekeland, osv. den siste tiden. Det har jo selvsagt vært litt uhell i høst, men jeg har regnet ham som "ferdig do-trent". Etter nyttår har det vært tisseuhell nesten hver dag! I dag har vi kommet oss gjennom fire skift. Han tisser seg ut både i bhg og hjemme, både inne og ute. Kan løpe ut til doen, og så bare stoppe og tisse i buksa foran do. Sier ofte at han ikke rakk det (det kan jo skje, men ikke hver gang!), eller at han ikke fant doen! Utrolig frustrerende å måtte vaske vinterdress, fleece og sko hver dag, i tillegg til mye klær. Skjønner ikke hva som skjer med gutten min jeg. Det har ikke skjedd noe spesielt eller store omveltninger i det siste, bortsett fra to uker juleferie (da gikk han på do som normalt). Er det noen som har vært borti lignende? Anonymous poster hash: 0157b...ec4
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #2 Skrevet 19. januar 2016 Ja, har et barn på 10 med samme problemet. Var tørr frem til h*n var 5.5 år, men deretter våt hver dag på skolen. Du må først gjøre barnehagen oppmerksom på tisserutiner. Alltid før mat evt etter mat, alltid før man skal ut + etter man har vært ute. Kaldt vær=mindre blærekontroll så sønnen din bør ha på seg ullunderbukse innenfor buksa ute. Bør få henvisning til ultralyd av blæren, samt prøve minaren (tabletter). I vårt tilfelle er det desverre psykisk betont- dvs hjemme er det ingen uhell, men på skole og SFO er det så og si alltid uhell. Det kan ha vært episoder i barnehagen som du ikke vet om, hormonelt eller psykisk betont. Om det er fysisk problemer med blæren kan dette ordnes med botox. Lykke til! Anonymous poster hash: addb1...a46
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #3 Skrevet 20. januar 2016 Gutt 3.5 år her også som sluttet i sommer. Etter rundt 2-3 mnd uten bleie begynte tisseuhellene, opptil 4-5 gr per dag. Utrolig slitsomt. Jeg har tolket det som ett resultat av at han har lært å holde seg+mer kjedelig å gå på do/søskensjalusi. Nå har det plutselig godt seg til igjen. Ikke gi oppmerksomhet for det!! Be han ta av seg det våte tøyet selv, ta med det våte tøyet selv til badet. ☺️ Anonymous poster hash: c4bb3...ba5
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #4 Skrevet 20. januar 2016 Det hender barn begynner tisse på seg igjen når det ikke lenger har nyhetens interesse, til å begynne med føler de seg flinke, får mye skryt osv, men etterhvert blir det bare en kjedelig rutine og da gidder de ikke anstrenge seg lenger og venter for lenge før de går på do. Anonymous poster hash: 227f1...3bb
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #5 Skrevet 20. januar 2016 Ja, har et barn på 10 med samme problemet. Var tørr frem til h*n var 5.5 år, men deretter våt hver dag på skolen. Du må først gjøre barnehagen oppmerksom på tisserutiner. Alltid før mat evt etter mat, alltid før man skal ut + etter man har vært ute. Kaldt vær=mindre blærekontroll så sønnen din bør ha på seg ullunderbukse innenfor buksa ute. Bør få henvisning til ultralyd av blæren, samt prøve minaren (tabletter). I vårt tilfelle er det desverre psykisk betont- dvs hjemme er det ingen uhell, men på skole og SFO er det så og si alltid uhell. Det kan ha vært episoder i barnehagen som du ikke vet om, hormonelt eller psykisk betont. Om det er fysisk problemer med blæren kan dette ordnes med botox. Lykke til! Anonymous poster hash: addb1...a46 Hvordan løser dere dette da? bleier? Anonymous poster hash: 59e7d...d7e
Blondzilla Skrevet 20. januar 2016 #7 Skrevet 20. januar 2016 Sønnen min sluttet med bleier rett før fylte to år, men hadde plutselig en periode på 4-5 måneder da han var 4 år da han plutselig begynte å tisse seg ut daglig igjen. Jeg prøvde å ikke hisse meg opp over det og innførte en periode litt stramme dorutiner. Plutselig sluttet han av seg selv. I hans tilfelle tror jeg det handlet mye om latskap. Han holdt seg for lenge for han gadd ikke gå på do.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #8 Skrevet 20. januar 2016 Vi hadde også en slik periode med gutten vår. Han holdt seg så lenge at det gikk galt. Vi fant ut at han hadde trang forhud som var blitt betent. Det gjorde vondt for han å tisse, selv om han ikke klarte å gi uttrykk for det selv. Etter en dag med smøring med salve var det slutt på uhellene. Anonymous poster hash: 3dbb6...58e
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #9 Skrevet 20. januar 2016 Takk for utfyllende svar! Har snakket med bhg, de tar han på do litt oftere, og vi har begynt med klistremerker som belønning igjen. So far so good, ingen uhell i dag 😄 Anonymous poster hash: 0157b...ec4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå