Gå til innhold

Ang søvn, hva synes dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.klikk.no/foreldre/skolebarn/article1652105.ece

Min sønn sliter med å sovne på kvelden, han sier han ikke er trett eller er redd for å få mareritt (jeg tror han holder seg våken til jeg legger meg fordi han synes tid med meg på senga er koselig). Og ja han sover på mitt rom, der føler han seg trygg. Han legger seg kl 20.00 og sovner ofte ikke før mellom 22-23.00, står opp igjen 07.30 på morgenen kjempetrett og helt i svime. 

I artikkelen jeg linker til øverst sier en søvnekspert at hvis man ikke er trett når man legger seg er det greit å stå opp igjen å gjøre noe avslappende som å f.eks lese, men jeg tror at hvis jeg begynner å innføre at det skal være greit å gjøre det så vil min 10 åring utnytte det til det fulle å holde seg våken helst helt til jeg legger meg 23.00. Hvilke tanker har dere og hva synes dere om det som nevnes i artikkelen? Hva kan hjelpe min sønn å få sove?

Anonymous poster hash: 2a042...4df
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det kanskje gjelder for voksne? I tillegg tenker jeg at kl 20 er for tidlig for en tiåring. Har du prøvd med kl 21?

Anonymous poster hash: c1298...807

Skrevet

Jeg tenker at det kanskje gjelder for voksne? I tillegg tenker jeg at kl 20 er for tidlig for en tiåring. Har du prøvd med kl 21?

Han legger seg 21 i helgene men da holder han seg våken ofte helt til midnatt :o Helt rådvill her jeg nå. Kan tenkes at han muligens har ADHD og noe innenfor autismespekteret(er til utredning for dette), og da kan vel problemer med søvn komme i denne sammenheng?

Skrevet

bump :)

Skrevet

Dytter opp igjen :)

Skrevet

Få tak i et par interessante, men rolige lydbøker. La ham høre på opplesning, det funker i alle fall godt her. Virker søvndyssende.

Anonymous poster hash: 6e387...280

Skrevet

Har dere prøvd kaninboka? Han er kanskje litt stor for den, men den virker supert for vår datter på 4 år (vi har slitt med å få henne til å sovne siden hun ble født). Den lille kaninen som så gjerne ville sovne (fås også på lydbok). Den er skrevet av en psykolog og bruker forskjellige teknikker for å få barnet til å slappe av.

http://m.side2.no/foreldre/kaninboken-lover-at-barn-skal-sovne-pa-et-blunk-vi-har-testet-den/3423136320.html

Anonymous poster hash: 222fb...5cc

Skrevet

Om du har identifisert det du tror er problemet - at han holder seg våken til du kommer å legger deg bør vel løsningen finnes der et sted?

1. Prøv å la han sove på eget rom?

2. Legg deg litt med han ved 20.00 - bare stillhet og kos og håpe han sovner.

3. Legg deg selv et annet sted.

4. Hold deg våken en periode til han har sovnet - f.eks til tolv/ett (du kan jo sove på sofaen) slik at han ikke forventer deg inn.

Anonymous poster hash: b634b...693
Skrevet

Takk for råd alle sammen :) Vi skal prøve noen av rådene nå fremover for å se om det blir bedring :)

Skrevet

Mitt pedagogiske hjerte sier at du bør prøve å legge deg med ham til han sovner.

Kanskje er det ikke mer som skal til?

Hilsen mamma som samsover med sine barn ☺️☺️☺️

Skrevet

Hva gjør jeg med to unger som må sove på samme rom? De styrer noe inni granskauen hver kveld UANSETT hva jeg gjør :(

Leser, lager avtaler med de, konsekvenser osv.....de er som to smådjevler... *kremt*

Anonymous poster hash: 18f04...e71
Skrevet

Nå har vi prøvd med ny leggetid (21) i går og i kveld. Jeg sa til han at vi kunne ordne en avtale om at han fikk lov til å være opp en time lengre hvis han var flink til å legge seg å sove med "en gang", dvs ikke noe legofigurer eller blader på sengen men kun lytting på lydbok. Sovnet som en stein etter en halvtimes tid :)

Skrevet

Hva gjør jeg med to unger som må sove på samme rom? De styrer noe inni granskauen hver kveld UANSETT hva jeg gjør :(

Leser, lager avtaler med de, konsekvenser osv.....de er som to smådjevler... *kremt*

Anonymous poster hash: 18f04...e71

Den ene er vel litt eldre enn den andre? Hva med at den største får være opp litt lengre isåfall?

Skrevet

Han legger seg 21 i helgene men da holder han seg våken ofte helt til midnatt :o Helt rådvill her jeg nå. Kan tenkes at han muligens har ADHD og noe innenfor autismespekteret(er til utredning for dette), og da kan vel problemer med søvn komme i denne sammenheng?

Jeg ville snakket med legen og bedt om å få melatonin.

Melatonin er et hormon kroppen selv produserer, som gjør at vi blir søvnige. Barn med f.eks adhd kan ha lavere produksjon av melatonin, så de trenger tilskudd av dette hormonet. Det er ikke sovemedisin eller innsovningsmedisin. Det er rett og slett hormoner.

Anonymous poster hash: 1b4a3...c73

Skrevet

Hvis dette

Nå har vi prøvd med ny leggetid (21) i går og i kveld. Jeg sa til han at vi kunne ordne en avtale om at han fikk lov til å være opp en time lengre hvis han var flink til å legge seg å sove med "en gang", dvs ikke noe legofigurer eller blader på sengen men kun lytting på lydbok. Sovnet som en stein etter en halvtimes tid :)

Hvis dette fortsetter så trenger vi neppe noe melatonin :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...