rytme Skrevet 19. januar 2016 #1 Skrevet 19. januar 2016 Hei! Jeg har en gutt på 8,5 mnd som spiser veldig godt med fastføde ( 4 måltider) og morsmelk + 1 flaske mme i løpet av dagen. Han vil fortsatt gjerne amme på natten. Hos helsesøster på 8 mnd kontroll spurte hun om jeg ikke ville avvenne han, og det høres jo bra ut det. Vil gjerne sove Han har også begynt å få tenner, så det er i grunn på tide? Han legger seg veldig fint på kvelden og på lurer på dagen uten å ammes. Han legges våken i sengen og sovner innen 10 min, av og til litt sutring... Jeg har lest litt om avvenning, og helsesøster fortalte litt. Hun fortalte blant annet at det var veldig viktig å ikke gi seg om barnet ikke sovner igjen. Da vil han bare tenke at det hjelper å grine og det vil bli ennå vanskeligere. Problemet mitt er at han våkner som oftest på natten i 3-3:30 tiden og får ikke sove igjen av seg selv. Jeg prøver å hjelpe han ved å putte smokken, og andre ting, men ingenting virker som at det hjelper. Han virker ikke sulten når han våkner, men han kan altså være våken lenge og blir etterhvert mer og mer sutrete frem mot morgentimene. Når han har vært våken i 1,5 time og klokken nærmer seg 5, da er han skikkelig sint og skriker. Og jeg tenker selvfølgelig at "nå er han jo sulten". Men da må jeg jo gi han mat og det var jo liksom det helsesøster mente at jeg ikke skulle "gi meg". Jeg har to spørsmål 1. Noen gode tips til å få han til å sovne på natten??? Har prøvd å bare la han ligge å sutre, putte smokk, sitte med sengen hans, stryke på han, synge til han, ta han opp og vugge på han og lignende. Men det funker ikke så bra i grunn.. Ammer jeg, så sovner han igjen med en gang (så han er jo trøtt) 2. Hva gjør jeg hvis han ikke sovner og holder det gående til det blir morgen og han faktisk BLIR sulten? Her er vel svaret at jeg bare må... amme. Hvordan har dere gjort dette? Beklager at det ble litt langt
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #2 Skrevet 19. januar 2016 Jeg fikk samme beskjed på helsestasjonen når min sønn var rundt 8 mnd, og han var veldig lik din. Resultatet ble at han våknet mellom 2 og 3 på natten hver eneste natt, og var våken i 2-3 timer før han sovnet igjen, frem til han var over 1,5 år. HVER ENESTE NATT!!!!!! Aldri om jeg avvenner en unge til! Jeg har fått to barn etterpå og de har fått pupp om natta så lenge vi har ammet, dvs til de var 12 mnd og 15 mnd gamle. At de våkner, får pupp og sovner igjen kan jeg helt greit leve med (de våknet stort sett bare 1 og noen ganger 2 ganger om natta fra de begynte med fast føde). Det tok kanskje 10 min å nattamme også kunne alle sove videre. Det fant vi ut at var veldig å foretrekke. Anonymous poster hash: ad972...41b
rytme Skrevet 19. januar 2016 Forfatter #3 Skrevet 19. januar 2016 Jeg fikk samme beskjed på helsestasjonen når min sønn var rundt 8 mnd, og han var veldig lik din. Resultatet ble at han våknet mellom 2 og 3 på natten hver eneste natt, og var våken i 2-3 timer før han sovnet igjen, frem til han var over 1,5 år. HVER ENESTE NATT!!!!!! Aldri om jeg avvenner en unge til! Jeg har fått to barn etterpå og de har fått pupp om natta så lenge vi har ammet, dvs til de var 12 mnd og 15 mnd gamle. At de våkner, får pupp og sovner igjen kan jeg helt greit leve med (de våknet stort sett bare 1 og noen ganger 2 ganger om natta fra de begynte med fast føde). Det tok kanskje 10 min å nattamme også kunne alle sove videre. Det fant vi ut at var veldig å foretrekke. Anonymous poster hash: ad972...41b Uff! Det høres jo forferdelig ut. Alle sier jo at "det er skriking et par netter og så er det over".... Jeg skal begynne på jobb igjen når han er nesten 11 mnd, så hadde kanskje vært ok å være ferdig med nattamming da, men ikke hvis han skal være våken. Da ammer jeg heller de 15 min, det tar.....
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #4 Skrevet 19. januar 2016 Prøvd med smokk? Kanskje det er likeså mye trøst han trenger som mat. Min ble avvent da han var rundt 8mnd. Skrek litt i tre netter også var det helt slutt egentlig. Gikk rundt med han på armen, koste og sang litt i ett relativt mørkt rom. Ga han kosen sin(bamse) og smokk. Anonymous poster hash: 60f13...2cf
rytme Skrevet 19. januar 2016 Forfatter #5 Skrevet 19. januar 2016 Prøvd med smokk? Kanskje det er likeså mye trøst han trenger som mat. Min ble avvent da han var rundt 8mnd. Skrek litt i tre netter også var det helt slutt egentlig. Gikk rundt med han på armen, koste og sang litt i ett relativt mørkt rom. Ga han kosen sin(bamse) og smokk. Anonymous poster hash: 60f13...2cf Takk for svar! Ja, han bruker smokk for å få sove når vi legger han. Det hender også at han småvåkner /sutrer litt på kveldstid, og da kan jeg bare gi han smokken og så sovner han igjen. Men når han våkner i 3-tiden funker det altså ikke med smokk, da virker det som at han må ha pupp for å få sove Hvor lang tid tok det før din sovnet når du gikk rundt med han osv etter at han hadde våknet?
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #6 Skrevet 19. januar 2016 Hvis du har en mann,la ham ta nattevåken en stund. Sjansen er stor for at han sovner mye fortere når det ikke er noen fristende pupper i nærheten. Hos oss tok det en ukes tid, far får klare seg med litt mindre søvnen periode. Anonymous poster hash: a7619...753
rytme Skrevet 19. januar 2016 Forfatter #7 Skrevet 19. januar 2016 Hvis du har en mann,la ham ta nattevåken en stund. Sjansen er stor for at han sovner mye fortere når det ikke er noen fristende pupper i nærheten. Hos oss tok det en ukes tid, far får klare seg med litt mindre søvnen periode. Anonymous poster hash: a7619...753 Jeg har en mann, ja. Men er litt skeptisk til at han skal gjøre det av flere grunner 1. Han skal på jobb dagen etter og jeg vil ikke ta fra han nattesøvnen 2. Babyen er litt mammadalt for tiden og virker å foretrekke meg selv om det ikke er snakk om pupper. Jeg vet ikke om jeg vil ta fra han både puppen og mammaen, hvis du skjønner. 3. Mannen min er kanskje rett og slett ikke like flink å trøste som meg Han kjenner ikke babyen like godt og har ikke fått prøvd seg like mye som det jeg har. (Men det er noe vi jobber med, altså.) Likevel, kan det være du har rett også. Kunne kanskje prøvd hvertfall en natt, i tilfelle det funker... Takk for råd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå