Gå til innhold

Usynlig sykdom, det er så vanskelig :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med mageproblemer, light versjon av crohns, som nå tilsynelatende har blitt verre. Den slår meg helt ut enkelte dager. I tillegg til at jeg er over gjennomsnittet plaget med tilbakevendende UVI.

Problemet er bare at den jobben jeg har, gjør det enkelte dager umulig å være hjemme. Kan ikke gå nærmere inn på hva jobb jeg har, men jeg sliter. Og jeg sliter veldig. En sykemelding lar seg bare ikke gjøre, ikke delvis sykemelding heller.

I tillegg er det så vondt, for utenfra så ser jeg jo helt frisk og normal ut. Så det er vanskelig for folk rundt meg å forstå at jeg faktisk er syk :-(

Vet ikke hvorfor jeg skriver dette, jeg måtte bare få det ut.

Noen som sliter med det samme som har noen gode råd til meg? Like før jeg møter veggen nå :-(

Anonymous poster hash: 43f40...110

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres forferdelig ut ja. Kanskje du bare må bytte jobb? Hvis det er kronisk altså. Men nå må du nesten si hvilken jobb du har, jeg ble veldig nysgjerrig!

Anonymous poster hash: 97d9b...9a2

Skrevet

Da må du jo nesten finne noe annet. Er det utsikter til at du kan bli bedre?

Anonymous poster hash: 793a8...fb6

Skrevet

Altså. Det er ingen jobber hvor sykemelding, helt eller delvis, ikke er mulig. Da må arbeidsgiver gjøre det mulig!

Hilsen revmatiker med flere alvorlige diagnoser som tenkte som deg frem til jeg faktisk ble sykemeldt. Først fullt sykemeldt, nå deltidssykemeldt. Helse må gå foran, og arbeidsgiver må tilrettelegge.

Ingen takker deg når du sliter deg helt ut og ødelegger helsa di for mange år fremover!!!

Anonymous poster hash: 4295e...448

Skrevet

Jeg har uc og diare,magekramper og utmattelse av å være i aktiv periode kan jeg i alle fall ikke stoppe sånn uten videre eller i det hele tatt før det brenner ut av seg selv.

Jeg har byttet jobb og gått ned til deltid for min egen del slik at jeg faktis skal klare å ha et ok liv og ha litt overskudd til mann og barn.

Jeg går fast på medisiner og kan i tillegg ta kortisonkurer om det er absolutt nødvendig ( noe jeg prøver å unngå i det lengste).

Det var en lang vei å gå, men jeg innså at jeg ikke lenger kunne leve som før da jeg var frisk og bare måtte innse at jeg måtte legge om livet mitt. 

Lykke til

Anonymous poster hash: 62ae2...ae8
Skrevet

Du må jo bare sykemelde deg. Kan forstå at det noen steder er vanskelig med redusert sykemelding. Men 100% burde jo gå. Er du alt for syk, kan du jo ikke jobbe.

Jeg er nå langtidssykemeldt, hovedårsaken allergi. Og alle tror jeg bare er lat, ingen tror at man kan bli så syk av allergi. Men i høst gikk immunsystemet mitt helt bananas, og allergien ble helt ekstrem. Plutselig tålte jeg omtrent ikke noe, ble syk av alt jeg spiste, og allergien var virkelig ekstrem. Jeg har og eksem, som da blir kraftig forverret, og da går man jo med en kronisk infeksjon i kroppen, og immunsystemet jobber på høygir for å kvitte seg med eksemen.

Men jeg er sykemeldt da, siden jeg blir syk av ting som er på jobb. Og dessverre så tar utredning utrolig lang tid. Jeg vet jo ikke hva som skjer framover.

Anonymous poster hash: 4dff0...471
Skrevet

Ønsker ikke å gå inn på hvilken type jobb jeg har, men jo, jeg kan ikke sykemeldes uten at det vil få store konsekvenser for firmaet.

Det er bare så slitsomt. Kan ikke slutte i jobben heller på et blunk, det vil ta en periode på opp mot 6 måneder før keg får avsluttet. :-(

Hi

Skrevet

Ønsker ikke å gå inn på hvilken type jobb jeg har, men jo, jeg kan ikke sykemeldes uten at det vil få store konsekvenser for firmaet.

Det er bare så slitsomt. Kan ikke slutte i jobben heller på et blunk, det vil ta en periode på opp mot 6 måneder før keg får avsluttet. :-(

HiAnonymous poster hash: 43f40...110

Ingen er uerstattelig og det er arbeidsgivers plikt og ordne erstatter hvis du blir borte. Hva hvis du får hjerteinfarkt,ungen din havner på sykehus osv. Da må du jo også vøre borte. Er man syk så er man syk,samme om sykdommen vises utad eller ikke. Er selv kroniker med skjult sykdom og vet hvordan det føles. Men du har bare en kropp og helsen kommer først. Ta hånd om deg.
Skrevet

Jeg kunne heller ikke bli sykmeldt. Hadde en viktig, spesiell lederstilling og ingen andre kunne min jobb. Så fikk jeg akutt, alvorlig ME. Kom meg ikke opp av senga på 2 år, og kom meg aldri tilbake i jobb.... Jammen klarte de seg på jobb likevel ☺️

Skjønner godt hva du mener, men ingen er uerstattelige. Blir man syk blir man syk. Nå kjenner jeg ikke sykdommen din, men klarer du å holde det i jobb er jo det det beste for deg også.

Anonymous poster hash: aa731...e2c

Skrevet

Saken er det at det er jeg som "er" jobben, driver mitr eget firma. Og det å finne en erstatter for meg, vil bli altfor kostbart, så firmaet mitt vil kunne bli slått konkurs. Er redd for at jeg ikke vil klare å dekke utgifter, lønn osv, når jeg selv ikke jobber. Jeg vet ikke hvilke rettigheter jeg har, når det er jeg som er min egen arbeidsgiver :-( hi

Skrevet

Og det som jeg selv kanskje føler er verst, det er det faktum at når jeg får være hjemme i rolige omgivelser, hvor jeg kan gå på do når jeg vil, legge meg ned når jeg vil, da føler jeg meg kjempebra. Og da får jeg dårlig samvittighet ovenfor jobb og alle andre ting som jeg burde gjort. :-( hi

Skrevet

Hvorfor blir det hele tiden nevnt "usynlig sykdom"?? Hva er det?? Ingen sykdom er synlig!! Det skal liksom være verre å være syk med en usynlig sykdom, mot en synlig sykdom? Gi meg gjerne eksempler på det!

Jeg har både crohns og leddgikt. Det er sykdommer som er kroniske og verken mer eller mindre usynlige enn andre sykdommer. Jeg tilpasser livet mitt deretter. Jeg er blitt selvstendig næringsdrivende for å få fleksibiliteten i hverdagen men til gjengjeld er det aldri noen som tar over jobben når jeg er ekstra dårlig. Da må jeg tilrettelegge. Jobbe fra sengen.

Kan du høre om tilrettelegging?

Anonymous poster hash: 36c1d...d95

Skrevet

Saken er det at det er jeg som "er" jobben, driver mitr eget firma. Og det å finne en erstatter for meg, vil bli altfor kostbart, så firmaet mitt vil kunne bli slått konkurs. Er redd for at jeg ikke vil klare å dekke utgifter, lønn osv, når jeg selv ikke jobber. Jeg vet ikke hvilke rettigheter jeg har, når det er jeg som er min egen arbeidsgiver :-( hi

Dette finnes det forsikringer for.

Mannen min driver også for seg selv, driver et AS hvor han og en til er ansatt. Han har jo rettigheter hos nav om han skulle bli sykemeldt, men han er jo jobben sin og de klarer seg ikke uten han der. Det vil bli kjempedyrt å leie inn folk til å avslutte hans prosjekter, og skjer det vil antagelig hele firmaet gå dukken. Derfor har han tegnet en (ganske dyr) forsikring som dekker opp denne kostnaden om han f.eks skulle bli langvarig, alvorlig syk, eller dø.

Anonymous poster hash: c1d3f...0bb

Skrevet

Men er det noen av de ansatte du stoler mer på? Som kan få mer ansvar, så du i det minste kan jobbe mindre. Og kan du gjøre noe av arbeidet hjemmefra. Sånn så du kan slappe av, gjøre litt arbeid da du orker.

Anonymous poster hash: 4dff0...471
Skrevet

Og det som jeg selv kanskje føler er verst, det er det faktum at når jeg får være hjemme i rolige omgivelser, hvor jeg kan gå på do når jeg vil, legge meg ned når jeg vil, da føler jeg meg kjempebra. Og da får jeg dårlig samvittighet ovenfor jobb og alle andre ting som jeg burde gjort. :-( hi

Da er vi i samme situasjon. Jeg gjorde leksen min da jeg startet og ansatte meg selv i mitt eget AS. Da har man samme rettigheter som alle andre. Problemet er at jobben må bli gjort og det hjelper derfor ingneting å sykmelde seg.

Men er jeg ekstra dårlig så jobber jeg hjemmefra. Tar roligere dager men er tilgjengelig hele tiden på Mail og tlf og gjør kun det jeg absolutt må. Kan ikke du jobbe hjemmefra?

Anonymous poster hash: 36c1d...d95

Skrevet

Kan du ansette en ny som du lærer opp, og så trapper du gradvis ned? Til slutt er du bare eier av firmaet og får dagpenger/sykepenger fra Nav.

Anonymous poster hash: 97d9b...9a2

Gjest Antarctica
Skrevet

Kirkegården er full av uerstattelige folk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...