Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #1 Skrevet 18. januar 2016 Jeg har ei søster som driver aktivt med idrett. Hvis jeg sammenligner meg med henne er jeg selvfølgelig en sofagris uten like, men hun mener at jeg er det på generelt basis. Jeg er enig i at jeg ikke er særlig aktiv, men kvalifiserer jeg virkelig til å være inaktiv? Jeg trener ikke, men i løpet år ei uke er dette aktivitetsnivået: 30 minutter gåtur tur/retur jobb (15 minutter hver vei) hver dag (jobber mandag-fredag) 1 time til 2 timers gåtur med hund 3-4 ganger i uka Ellers går jeg mye i løpet av arbeidsdagen, jobber som lærer. Har aldri sjekka antall skritt, men de eneste gangene jeg sitter i løpet av arbeidsdagen er når jeg har fritimer. Har heller ikke bil, men vi bor vel å merke sentralt. Hva mener dere, kvalifiserer jeg som inaktiv? Jeg veit at jeg definitivt burde trene noen ganger i alle fall 1-2 ganger i løpet av uka, men det er en annen diskusjon. Anonymous poster hash: 6626b...5ff
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #3 Skrevet 18. januar 2016 Inaktiv er nok å overdrive, men du hadde nok hatt godt av å ta i litt hardere innimellom. Anonymous poster hash: ee056...8c9
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 18. januar 2016 #4 Skrevet 18. januar 2016 Nei, inaktiv vil jeg ikke si at du er. I tillegg til å ha en jobb hvor du er i stadig bevegelse så går du en kort tur til og fra jobb. Du kunne selvsagt ha lagt inn mer aktivitet uten at det ville vært å overdrive, men inaktiv vil jeg ikke si du er. Kan nok være din søster ville bli overrasket om du fikk målt antall skritt du tok
TPK Skrevet 18. januar 2016 #5 Skrevet 18. januar 2016 Nei, men det finnes flere grader enn bare aktiv/inaktiv.
Gjest Antarctica Skrevet 18. januar 2016 #6 Skrevet 18. januar 2016 Du har helt ok nivå av hverdagsaktivitet. Bare det at du går en halvtime pr dag til og fra jobb gjør kjempeutslag på helsa sammenlignet med å ikke bevege seg daglig.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #7 Skrevet 18. januar 2016 Jeg syns vi kan slå fast at søsteren din ikke vet hva ordet "inaktiv" innebærer eller betyr. Anonymous poster hash: cf5aa...f05
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #8 Skrevet 18. januar 2016 Du er ikke inaktiv. Sammen med en aktiv idrettsutøver så er du kanskje "inaktiv", men det sier jo egentlig ikke så mye om din aktivitet. Om du ønsker å gjøre små endringer som kan gi deg et større treningsutbytte så er det å passe på at du et par ganger i uka går så raskt at du blir anpusten. God anledning når du går med hunden. Gå fort i alle oppoverbakker, eller mellom tre og tre lyktestolper (hva som helst). Da får du enda bedre kondisjonstrening. Hvis du da 1-2 ganger pr. uke i tillegg tar noen få mage- og ryggøvelser og f.eks. push-ups for armene, da trenger du ikke noe mer. Styrkeøvelsene trenger ikke ta mer enn 10-15 minutter En gang i uka gjør stor forskjell fra ingen gang. Og husk å tøye litt ut også. Men søsteren din er ikke helt til å stole på når det kommer til å bedømme aktivitet og inaktivitet Anonymous poster hash: ac632...30c
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #9 Skrevet 18. januar 2016 Sporty er du ikke, men du er langt fra inaktiv. Anonymous poster hash: f2c65...761
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #10 Skrevet 19. januar 2016 Jeg er absolutt ikke sporty og heller ikke veldig aktiv, bare uenig med søstera mi om at jeg kan betegnes som inaktiv. Jeg burde definitivt få inn litt trening, men med barn og full jobb er jeg flink til å finne unnskyldninger. Hi Anonymous poster hash: 6626b...5ff
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #11 Skrevet 19. januar 2016 Inaktiv er nok å overdrive, men du hadde nok hatt godt av å ta i litt hardere innimellom. Anonymous poster hash: ee056...8c9 Hvorfor det? Hvorfor MÅ alle trene? Det er så sykt fokus på trening, lavkarbo og kropp i samfunnet at det gjør vondt. Rart hvordan man blir sett ned på og kalt lat hvis man ikke rekker/orker å trene, men ingen sier et eneste pip hvis man ikke rekker/orker å lese en bok eller utvikle seg mentalt på annen måte. Bare kropp som står i fokus, snart går vi alle rundt med masse muskler, killer body, silikon i puppene og ingenting i hjernen. Anonymous poster hash: fdbd6...efb
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #12 Skrevet 19. januar 2016 Mtp at du har en jobb hvor du er på beina hele dagen så vil jeg si du har hverdagsaktivitet er over gjennomsnittet. Det er utrolig mange som kun går til og fra bilen i hverdagen og kanskje en tur i skogen på søndag. Anonymous poster hash: e1856...e07
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #13 Skrevet 19. januar 2016 Du er ikke inaktiv. Jeg derimot. Altså, jeg trener vel 6-7 gang i uka. Men utenom trening. Jeg kjører til og fra jobb, har kontorjobb hvor jeg sitter, og ettermiddagene, bortsett fra litt smårydding samt at jeg står og lager middag,- sitter jeg på ræva, stort sett i bil for og kjøre til og fra aktiviteter og besøk..... Om du legger inn to styrkeøkter i uka,- så vil jeg tro din helsegevinst er større enn min...Jeg legger til det, fordi alltid er lurt og styrke kjernemusklatur og store muskelgrupper i overkropp og rumpe/lår.... 20 min er ok. Hva med etter turene med hund 2 ganger? Hva gjør din søster mellom treningsøktene da? Kan hende,- pr min definisjon,- hun er mer inaktiv enn deg,- og har en dårligere grunnform enn deg. Anonymous poster hash: ba40c...f03
Salomine Skrevet 19. januar 2016 #14 Skrevet 19. januar 2016 Men i allverden da.....blir litt forskrekket når noen som går tur med hunden 1-2 timer 3-4 ganger i uka blir kalt inaktiv og lite sporty. I tillegg går du en halv time til/fra jobb og går på jobben. Nei, du er ikke inaktiv. Man må ikke ha klippekort på et treningssenter for å betraktes som aktiv.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #15 Skrevet 19. januar 2016 Hun mener vel kanskje bare at du ikke trener...? Og det gjør du ikke. Du beveger deg, og kan derfor ikke kalles inaktiv. Anonymous poster hash: 0751b...23a
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #16 Skrevet 19. januar 2016 Inaktiv er nok å overdrive, men du hadde nok hatt godt av å ta i litt hardere innimellom. Anonymous poster hash: ee056...8c9 Hvorfor det? Hvorfor MÅ alle trene? Det er så sykt fokus på trening, lavkarbo og kropp i samfunnet at det gjør vondt. Rart hvordan man blir sett ned på og kalt lat hvis man ikke rekker/orker å trene, men ingen sier et eneste pip hvis man ikke rekker/orker å lese en bok eller utvikle seg mentalt på annen måte. Bare kropp som står i fokus, snart går vi alle rundt med masse muskler, killer body, silikon i puppene og ingenting i hjernen. Anonymous poster hash: fdbd6...efb Hvorfor mener du at de som er opptatt av trening bare er fokusert på kropp, må være muskelbunter og ha silikon??? Jeg er enig i at det på mange måter er for mye fokus på utseende i samfunnet. Men hvorfor må man trene? Fordi det er viktig å ha god helse om man har muligheten til det. Man lever som regel lenger og bedre hvis man har en viss grunnstyrke og kondisjon som ligger over det man har bruk for i hverdagen. Hverdagsaktiviteter blir mindre slitsomt, man unngår slitasjeskader og mange muskel- og skjelettproblemer. Hvis man ikke rekker eller orker å trene så er det et bevisst valg man tar om å ha dårligere helse. Alle har mulighet til å legge inn et minimum av trening, trenger ikke gå ut eller gå på treningssenter. Man kan fint trene hele kroppen i stua hjemme og så være bevisst på å gå der man kan, ta trappene istedenfor heisen eller rulletrappen, gå eller småløpe i oppoverbakker eller opp trapper - da får man inn kondisjonstrening i aktiviteter man likevel må gjøre, man bare bruker de mulighetene man har i løpet av dagen. Trening må ikke være at man setter av en time i slengen. Ett-to-tre-ti-femten minutter med bevisst trening kan faktisk gjøre stor forskjell på de som ikke er trent i utgangspunktet. Og det trenger heller ikke være noen som helst motsetning mellom det å ta vare på kroppen sin (hvis du ikke har helse, da vil du oppleve hva kroppen faktisk betyr!), og det å lese og bruke hjernen Ja takk, begge deler Anonymous poster hash: ac632...30c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå