Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #1 Skrevet 18. januar 2016 En slektning har invitert seg selv på mine foreldres hytte i påsken. Veldig hyggelig det, vi er stor familie fra før så det blir fullt hus. I dag nevnte hun tilfeldigvis at hun skulle ha med hunden sin. Det syns jeg ikke er like greit. Det er en stor hund som alltid går løs og det er slitsomt med flere små barn i samme hus. Hun har familie som skal være hjemme så det er ikke noe problem med pass. Ville dere sagt noe eller er jeg " hysterisk "? Anonymous poster hash: 675fc...497
LillaGorilla♥♥ Skrevet 18. januar 2016 #2 Skrevet 18. januar 2016 Så lenge det er dine foreldres hytte bestemmer vel de, så det avhenger jo av hva de mener her.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #3 Skrevet 18. januar 2016 Du får ta det opp med foreldrene dine. Jeg hadde ikke blitt med på hytte med små barn om hunden skulle vært inne. Anonymous poster hash: d8da0...1e1
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #4 Skrevet 18. januar 2016 Så lenge det er dine foreldres hytte bestemmer vel de, så det avhenger jo av hva de mener her. De er vel egentlig ikke særlige glade i hunder, men konfliktskye og kommer ikke til å si noe. Anonymous poster hash: 675fc...497
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #5 Skrevet 18. januar 2016 Her har en et priseksempel på hundeeiere som tror at alle andre elsker bikkja deres like mye som de selv gjør. For min del hadde foreldrene mine måtte velge, enten kommer jeg og ungene eller kommer hunden. Anonymous poster hash: b8cd6...8f8
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #6 Skrevet 18. januar 2016 Hun må jo spørre de andre som skal være på hytta om det er greitt at hun tar med hunden... Snakk med foreldrene dine og hør om de har sagt at hun kan ta med hunden. Det er stress med hund og små barn ilag, må hele tiden passe på (uansett hvor snill hunden er). Anonymous poster hash: 90658...aad
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #7 Skrevet 18. januar 2016 Så lenge det er dine foreldres hytte bestemmer vel de, så det avhenger jo av hva de mener her. De er vel egentlig ikke særlige glade i hunder, men konfliktskye og kommer ikke til å si noe. Anonymous poster hash: 675fc...497 Da synes jeg at du godt kan si ifra at hunden ikke er ønsket på hytta. Anonymous poster hash: 90658...aad
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #8 Skrevet 18. januar 2016 Hvis foreldrene dine ikke sier noe på det bør ikke du heller gjøre det. Du er også gjest. Anonymous poster hash: 02c0d...83e
MarianeA Skrevet 18. januar 2016 #9 Skrevet 18. januar 2016 Folk som eier en hund regner hunden som en del av familien og tar den selvsagt med på hyttetur. Du burde se på hunden som en glede og et positivt innslag i påsken. Jeg hører på deg at du ikke er spesielt hundekjær, men kanskje barna kan kose seg i samvær med en hund? Å si at foreldrene må velge mellom deg og ungene eller hunden er vel drøyt. Man er litt rund i kantene og legger godviljen til og vips så blir det en fin påske. For alle sammen.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #11 Skrevet 18. januar 2016 Folk som eier en hund regner hunden som en del av familien og tar den selvsagt med på hyttetur. Du burde se på hunden som en glede og et positivt innslag i påsken. Jeg hører på deg at du ikke er spesielt hundekjær, men kanskje barna kan kose seg i samvær med en hund? Å si at foreldrene må velge mellom deg og ungene eller hunden er vel drøyt. Man er litt rund i kantene og legger godviljen til og vips så blir det en fin påske. For alle sammen. Jeg har aldri sagt de noen må velge mellom meg og hunden, men syns det blir et stressmoment. Har et barn på 1,5 år og må da passe på hele tiden. Og er liksom fullt nok med 12 mennesker skvisa inn i en hytte fra før😁 Anonymous poster hash: 675fc...497
sug lut Skrevet 18. januar 2016 #12 Skrevet 18. januar 2016 Hund er noe djevelskap når ikke alle er komfortable med den. Dersom det er som det høres ut her vil det ikke bli en god ferie for alle. Det har man ikke lov til å gjøre - ødelegge ferie for andre fordi man har kjæledyr. Man tar selvsagt ikke med seg hund til noen på ferie om det ikke er eksplisitt avtalt på forhånd og vertskapet og alle andre er ok med det.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #13 Skrevet 18. januar 2016 Hund er noe djevelskap når ikke alle er komfortable med den. Dersom det er som det høres ut her vil det ikke bli en god ferie for alle. Det har man ikke lov til å gjøre - ødelegge ferie for andre fordi man har kjæledyr. Man tar selvsagt ikke med seg hund til noen på ferie om det ikke er eksplisitt avtalt på forhånd og vertskapet og alle andre er ok med det.De har jo tydligvis spurt vertskapet og fått ja. Anonymous poster hash: 02c0d...83e
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #14 Skrevet 18. januar 2016 Hund er noe djevelskap når ikke alle er komfortable med den. Dersom det er som det høres ut her vil det ikke bli en god ferie for alle. Det har man ikke lov til å gjøre - ødelegge ferie for andre fordi man har kjæledyr. Man tar selvsagt ikke med seg hund til noen på ferie om det ikke er eksplisitt avtalt på forhånd og vertskapet og alle andre er ok med det. Enig! Har hatt hund selv i alle år, men hadde aldri tenkt tanken på å ta den med på hyttetur med så mange andre gjester uten å spørre alle om det var ok. Og jeg synes ønsket til nærmeste familie bør veie mer enn ønsket til en slektning. Kjedelig om HI får ødelagt påskeferien pga. hunden. Det er ikke bare koselig å ha hund og småbarn i samme hus/hytte... Anonymous poster hash: 90658...aad
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #15 Skrevet 18. januar 2016 Hund er noe djevelskap når ikke alle er komfortable med den. Dersom det er som det høres ut her vil det ikke bli en god ferie for alle. Det har man ikke lov til å gjøre - ødelegge ferie for andre fordi man har kjæledyr. Man tar selvsagt ikke med seg hund til noen på ferie om det ikke er eksplisitt avtalt på forhånd og vertskapet og alle andre er ok med det.De har jo tydligvis spurt vertskapet og fått ja. Anonymous poster hash: 02c0d...83e Ingen som har blitt spurt og det forundrer meg aller mest. Jeg tror ikke vertskapet vet det engang, jeg fikk vite det at vedkommende tilfeldig Anonymous poster hash: 675fc...497
Gjest Antarctica Skrevet 18. januar 2016 #16 Skrevet 18. januar 2016 Når man leser tråden om hvor store forbehold folk har mht å like andres barn, syns jeg det blir helt utopisk å gamble på at alle skal like en fremmed hund... Det er da enda vanskeligere.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #17 Skrevet 18. januar 2016 Her har vi bestemt at vi ikke skal ha dyr inn i huset, da mannen er allergisk mot det meste. Han hadde ikke kommet til å bli alvorlig syk om det dukket opp dyr i huset, vi kan besøke andre som har dyr - han blir tett og dårlig i pusten, men ikke alvorlige anfall. For å unngå å måtte unnskylde oss gang på gang når besøkende spør om å få ta med dyret sitt, så har vi lagt ned nulltoleranse for dyr. Da i i høst skulle ha besøk av min mor og hennes nye mann, ga vi beskjed om at de ikke kunne ha med seg sin dyrebare hund hit pga. allergi. De skulle da bo i en leilighet hos en nabo da det var fullt hus hos oss. Jeg ble rett og slett rystet da de troppet opp i gangen hos oss med hunden (gangen er tydeligvis ikke en del av vårt hus) og dro med seg skapningen inn på soverommet vårt for å se på det nye barnebarnet. Hunden kunne ikke stå igjen alene i gangen, må du vite! De tok det også som en selvfølge at de kunne ha hunden i leiligheten de fikk låne. Eierene var ikke begeistret, men ville ikke lage konflikt og gjestene hadde tross alt kjørt fra en annen kant av landet. Hele besøket ble til syting av at de ikke kunne ha dyret hos oss, og de ville ikke være her sammen med barnebarna - for hunden kunne jo ikke være alene! Jeg er i utgangspunktet glad i dyr, men ikke når de blir behandlet som mennesker. Når dyreeiere ikke kan respektere at andre ikke er like begeistret for hunden som de er, da blir jeg provosert. Å anta at man kan ha med seg hunden sin til andre uten å spørre er direkte frekt! Anonymous poster hash: a323a...51b
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #18 Skrevet 19. januar 2016 En slektning har invitert seg selv på mine foreldres hytte i påsken. Veldig hyggelig det, vi er stor familie fra før så det blir fullt hus. I dag nevnte hun tilfeldigvis at hun skulle ha med hunden sin. Det syns jeg ikke er like greit. Det er en stor hund som alltid går løs og det er slitsomt med flere små barn i samme hus. Hun har familie som skal være hjemme så det er ikke noe problem med pass. Ville dere sagt noe eller er jeg " hysterisk "? Anonymous poster hash: 675fc...497 Ville spurt foreldrene mine om de visste om at hunden også skulle. Isåfall syntes jeg det er rart at de ikke har informert dere om det ekstra besøket siden dere også tydelig er invitert.Barna kan ikke "gå fritt" om det også er en fri hund i hytta, sånn er det bare. Dette vil naturlig nok gi dere mye merarbeid. Når det er sagt varierer det veldig ift. hvordan hunden er og oppfører seg. Svigers sin hund er rolig og ligger gjerne å sover mens barna leker like ved, mens min fars hund hopper, napper osv så vi må sitte ved siden av hele tiden og passe på. (Jeg er glad i hunder, har hatt hund selv og skal få igjen når barna er store nok.) Anonymous poster hash: 25b97...69d
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #19 Skrevet 19. januar 2016 Forunderlig at enkelte tenker at det er en selvfølge. Man bør da spør først? Anonymous poster hash: d9c90...f11
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #20 Skrevet 19. januar 2016 Det er sånt man spør om. For mitt barn ville det alltid vært en bonus med en hund og for oss også. Så lenge bikkja ikke er aggresiv mot små barn, så tenker jeg at du får være litt raus og snakke med denne slektningen ifht at hunden ikke kan være uten tilsyn der barna er og at du regner med at du kan stole på at denne slektningen tar dette ansvaret (for det er så trist hvis det skjer noe og hunden må avlives - ta det perspektivet) For min del hadde det aldri falt meg inn å nekten noen andre å ta med seg hunden sin på ferie. OG du må forutsette at hytteeier er spurt. Anonymous poster hash: ed819...5c0
TinaK 1990 Skrevet 19. januar 2016 #21 Skrevet 19. januar 2016 Hunden kan være hjemme for en vanlig familiehund kan ikke sove ute i mange minus om natten.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #22 Skrevet 19. januar 2016 Det er sånt man spør om. For mitt barn ville det alltid vært en bonus med en hund og for oss også. Så lenge bikkja ikke er aggresiv mot små barn, så tenker jeg at du får være litt raus og snakke med denne slektningen ifht at hunden ikke kan være uten tilsyn der barna er og at du regner med at du kan stole på at denne slektningen tar dette ansvaret (for det er så trist hvis det skjer noe og hunden må avlives - ta det perspektivet) For min del hadde det aldri falt meg inn å nekten noen andre å ta med seg hunden sin på ferie. OG du må forutsette at hytteeier er spurt. Anonymous poster hash: ed819...5c0 Å være raus på egne vegne og å si ja for seg selv er én ting, men i et hus fullt av andre, sier man ja også på deres vegne. Hvis de da avstår fra å komme eller blir nervøse av det må man jo tenke på om det er det man vil... Anonymous poster hash: 6aac0...9ff
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #23 Skrevet 19. januar 2016 Om hundeeier visste at dere skulle komme dit med barn burde den tatt med i beregningen at hunden måtte være under oppsyn hele tiden i fellesarealer. Vi pleier å dele på ansvaret når vi er hos svigers, at enten en av oss eller en av de følger med på hund/barn. Anonymous poster hash: 25b97...69d
ulenissen Skrevet 19. januar 2016 #24 Skrevet 19. januar 2016 Folk som eier en hund regner hunden som en del av familien og tar den selvsagt med på hyttetur. Du burde se på hunden som en glede og et positivt innslag i påsken. Jeg hører på deg at du ikke er spesielt hundekjær, men kanskje barna kan kose seg i samvær med en hund? Å si at foreldrene må velge mellom deg og ungene eller hunden er vel drøyt. Man er litt rund i kantene og legger godviljen til og vips så blir det en fin påske. For alle sammen. Folk som eier hund må gjerne ta med seg hunden på egen hytte, men kan ikke forvente at andre vil ha besøk av hunden verken i hus eller hytte. Da spør man om det er ok! Hundre eiere må huske at ikke alke mennesker er begeistret for hunder og respektere det! Mine venner som eier hund får ikke ta hunden med til meg, verken hjemme eller på hytten. Der må de bare akseptere og respektere. Jeg respekterer at deres hjem også er hunden sitt hjem når jeg er der. Jeg er overhode ikke redd hunder, men synest ikke se er spesielt søte eller sjarmerende dyr heller, og jeg synest at de fleste lukter vondt! Hvalper er søte da...
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #25 Skrevet 19. januar 2016 1. Snakk med foreldrene dine. Hva vet de? Har de gitt lov? Hva tenker de om saken? 2. Fortell pent hva du selv tenker om saken. 3. Foreldrene dine tar en snakk med hundeeieren om saken. Enten for å si ifra om at det er vanskelig å ha hunden på hytta denne påsken eller for å gå igjennom en avtale for hvilke regler (hvor den kan være, om den får løpe fritt eller må være i band, hvor den skal spise osv) som skal gjelde for hunden på hytta slik at alle kan få en god påske sammen. Det er ikke greit med folk som regner dyret sitt som en del av slekten. Har selv en søster som er slik og siden jeg er allergisk er det veldig utfordrende. Hun kan ikke komme på familiemiddager f eks uten at hunden er med for den skal jo ikke være alene, eller også kommer hun innom men springer igjen etter en time for nå må hun hjem til hunden. Jeg liker hunder men kan av naturlige grunner ikke ha så mye kontakt med dem (og kan ikke ha dem inn i mitt hjem) og jeg regner dem ikke som en viktig del av slekten som absolutt skal være med til alt. Anonymous poster hash: c6cd7...a6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå