Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #1 Skrevet 18. januar 2016 Hei! Jeg sitter å tenker på barn nr 2. Denne gangen vil jeg være lengre hjemme, men ha det greit økonomisk. Tenker å først ta ut mine 49 uker i permisjon. Deretter kan pappa være hjemme 3 dager i uka, mens jeg er hjemme 2 dager i ulønnet permisjon. Dette gjelder for ca 17 uker. Hvor mye penger sparte dere på forhånd? Jeg vil føle meg trygg på at dette går bra. Anonymous poster hash: 433f3...b1e
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #2 Skrevet 18. januar 2016 Jeg gikk hjemme i ulønnet permisjon i et halvt år. Man får 6000 kr i kontantstøtte pr mnd fra barnet er 12 mnd. I tillegg passet jeg et barn til for 6000 etter skatt (eller mer om man tar det svart). Da var det plutselig ikke så mange tusenlappene man skal ha spart for hver mnd, dersom man lever litt forsiktig. Jeg sparte opp mange av disse pengene mes jeg gikk i permisjon. Tok ut 100% lønn og brukte 80%. Du kan jo også evt betale kun ned på avdrag på lånet? Anonymous poster hash: 54b0a...66c
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #3 Skrevet 18. januar 2016 Jeg hadde 100% lønn men sparte 20% i foreldrepermisjonen. Hadde avdragsfrihet på lånet i de 7 mndene jeg var hjemme som sparte oss for ca 6 tusen i mnd. Og så brukte jeg vel ca 30 tusen av oppsparte midler. Anonymous poster hash: 75dee...7fa
TPK Skrevet 18. januar 2016 #4 Skrevet 18. januar 2016 Dette kommer jo veldig an på hva du tjener til vanlig og hvilken livsstil dere har lagt dere på. Hva kan dere kutte og hva er minimum dere kan klare dere på, uten å selge hus og bil?
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #5 Skrevet 18. januar 2016 Min permisjon er nettopp over, men jeg skal være hjemme til august. Vi har tre barn. Vi har tidligere spart 10.000 i mnd, det skal vi ikke gjøre nå. Eldste har sluttet på sfo og vi får 6000 i mnd fra barnet fyller 1 år. Jeg tenker kanskje å spe på inntekten litt ved å ta noen vikarvakter på jobben. Men er ikke helt sikker enda. Vi er sikkert litt skikkelig gammeldagse nå, mannen jobber litt mer enn før og jeg er husmor 😏 I tillegg jobber jeg med en grad på universitetet, så jeg får ca 5000 i mnd fra lånekassen i tillegg. Lykke til med planen din! 😊 Anonymous poster hash: b24a0...37a
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #6 Skrevet 19. januar 2016 Jeg hadde 100% lønn men sparte 20% i foreldrepermisjonen. Hadde avdragsfrihet på lånet i de 7 mndene jeg var hjemme som sparte oss for ca 6 tusen i mnd. Og så brukte jeg vel ca 30 tusen av oppsparte midler. Anonymous poster hash: 75dee...7fa 20 prosent var mye! Klarer nok å sette av en del lapper, men ikke 20 prosent. Anonymous poster hash: 433f3...b1e
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #7 Skrevet 19. januar 2016 Min permisjon er nettopp over, men jeg skal være hjemme til august. Vi har tre barn. Vi har tidligere spart 10.000 i mnd, det skal vi ikke gjøre nå. Eldste har sluttet på sfo og vi får 6000 i mnd fra barnet fyller 1 år. Jeg tenker kanskje å spe på inntekten litt ved å ta noen vikarvakter på jobben. Men er ikke helt sikker enda. Vi er sikkert litt skikkelig gammeldagse nå, mannen jobber litt mer enn før og jeg er husmor I tillegg jobber jeg med en grad på universitetet, så jeg får ca 5000 i mnd fra lånekassen i tillegg. Lykke til med planen din! Anonymous poster hash: b24a0...37a Takk for det! Alt går bare man planlegger litt Anonymous poster hash: 433f3...b1e
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2016 #8 Skrevet 19. januar 2016 Jeg hadde 100% lønn men sparte 20% i foreldrepermisjonen. Hadde avdragsfrihet på lånet i de 7 mndene jeg var hjemme som sparte oss for ca 6 tusen i mnd. Og så brukte jeg vel ca 30 tusen av oppsparte midler. Anonymous poster hash: 75dee...7fa 20 prosent var mye! Klarer nok å sette av en del lapper, men ikke 20 prosent. Anonymous poster hash: 433f3...b1e Hvis du ikke greier det så er det vel ganske sikkert at du ikke greier ulønnet perm i etterkant. Anonymous poster hash: fb1fd...4c9
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #9 Skrevet 20. januar 2016 Jeg hadde 100% lønn men sparte 20% i foreldrepermisjonen. Hadde avdragsfrihet på lånet i de 7 mndene jeg var hjemme som sparte oss for ca 6 tusen i mnd. Og så brukte jeg vel ca 30 tusen av oppsparte midler. Anonymous poster hash: 75dee...7fa 20 prosent var mye! Klarer nok å sette av en del lapper, men ikke 20 prosent. Anonymous poster hash: 433f3...b1e Hvis du ikke greier det så er det vel ganske sikkert at du ikke greier ulønnet perm i etterkant. Anonymous poster hash: fb1fd...4c9 Så frekk da! Jeg klarer da det. Men ønsker å leve greit, ikke vende på krona! Anonymous poster hash: 433f3...b1e
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #10 Skrevet 20. januar 2016 Beklager utenomsnakk...men får man kontantstøtte når far har farskvote også? Barnet er da 13 mnd Anonymous poster hash: c6ea2...e3a
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #11 Skrevet 20. januar 2016 Beklager utenomsnakk...men får man kontantstøtte når far har farskvote også? Barnet er da 13 mnd Anonymous poster hash: c6ea2...e3a Så lenge barnet ikke går i barnehage får man kontantstøtte f.o.m måneden barnet blir 13 mnder. Kontantstøtten er knyttet til barnet, ikke foreldrenes aktivitet. Anonymous poster hash: 75dee...7fa
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #12 Skrevet 20. januar 2016 Jeg hadde 100% lønn men sparte 20% i foreldrepermisjonen. Hadde avdragsfrihet på lånet i de 7 mndene jeg var hjemme som sparte oss for ca 6 tusen i mnd. Og så brukte jeg vel ca 30 tusen av oppsparte midler. Anonymous poster hash: 75dee...7fa 20 prosent var mye! Klarer nok å sette av en del lapper, men ikke 20 prosent. Anonymous poster hash: 433f3...b1e Klarte ikke 20% hver måned jeg heller, men det var målet. Siden jeg klarte meg med 80% lønn i første permisjon tenkte jeg gjøre det samme nå i nr 2 for å ha råd til 7 mmders ulønnet permisjon. Lykke til! Anonymous poster hash: 75dee...7fa
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #13 Skrevet 20. januar 2016 Bare ikke gjør som meg og bli alvorlig og langvarig syk. Grunnlaget for arbeidsavklaringspenger blir ikke mye å skryte av når du først har 80% lønn i permisjonen også ulønnet permisjon. Jeg hadde heldigvis bare gradert ulønnet permisjon så jeg ble ikke helt uten penger, men vit at etter 14 dager med ulønnet permisjon har du mistet sykepengerettighetene dine... Sørg for at du har en oppdatert forsikring som dekker mellomlegget mellom lønn og arbeidsavklaringspenger. Aap er bare 66% av gjennomsnittslønnen siste 3 år og det grunnlaget blir lavt når du har/har hatt ulønnet permisjon. Men en forsikring dekker mellomlegget mellom 66% og faktisk lønnsgrunnlag. Anonymous poster hash: df2bc...fa7
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #14 Skrevet 20. januar 2016 Spørs selvsagt på hva du tjener og hvilket forbruk du har behov for. Det jeg mener er svært viktig å tenke på: Dersom du skal ha full ulønnet permisjon - hvis det skulle skje deg noe (f.eks at du blir skadet i en ulykke e.l.), så stiller du utrolig mye svakere. Å jobbe litt eller å arbeide opp fleksitid hvis det er mulig (avtal med arb.giver), så er det veeeldig mye bedre. Anonymous poster hash: 512d8...706
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #15 Skrevet 20. januar 2016 "Dine" 49 uker?? Anonymous poster hash: e002f...8a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå