Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #1 Skrevet 18. januar 2016 At jeg som verge til umyndige barn står ansvarlig for gjelden til deres far dersom ikke arven fraskrives! Leste det nettopp på nettet og håper jeg har tolket det feil! Anonymous poster hash: 4a3aa...b05
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #2 Skrevet 18. januar 2016 At jeg som verge til umyndige barn står ansvarlig for gjelden til deres far dersom ikke arven fraskrives! Leste det nettopp på nettet og håper jeg har tolket det feil! Anonymous poster hash: 4a3aa...b05 Nei, det er rett. Du kan på vegne av barna overta arv OG gjeld (og dermed innløse gjelda før arven fordeles.) Anonymous poster hash: 2c7bb...e17
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #3 Skrevet 18. januar 2016 At jeg som verge til umyndige barn står ansvarlig for gjelden til deres far dersom ikke arven fraskrives! Leste det nettopp på nettet og håper jeg har tolket det feil! Anonymous poster hash: 4a3aa...b05 Nei, det er rett. Du kan på vegne av barna overta arv OG gjeld (og dermed innløse gjelda før arven fordeles.) Anonymous poster hash: 2c7bb...e17 Det stemmer. Da utsteder du proklama før du (på barnas vegne) avgjør om barna skal arve. Dersom det er mer gjeld i boet enn verdier, så bør barna frasi seg retten til arv. Anonymous poster hash: 77730...e83
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #4 Skrevet 18. januar 2016 Er det mer gjeld, enn verdi så er det bare å frasi seg arven. Det måtte jeg gjøre med onkelen min. Han var alkoholiker, og eide bare klærne sine og en tv, men hadde mye gjeld. Anonymous poster hash: dd9f0...565
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #5 Skrevet 18. januar 2016 Ofte vil barnet kunne få personlige eiendeler uten stor pengeverdi selv om det sier fra seg arven. Anonymous poster hash: 15c86...d88
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #6 Skrevet 18. januar 2016 Eh ja, og dette gjelder jo uavhengig hvem en arver fra. Er det mer gjeld enn verdier, frasier en seg arven. Anonymous poster hash: 1b927...ab6
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #7 Skrevet 18. januar 2016 Man frasier seg ikke arven, men velger offentlig skifte. Anonymous poster hash: 5e9a5...9ac
Gjest Antarctica Skrevet 18. januar 2016 #8 Skrevet 18. januar 2016 Skjønner ikke helt hva som er "sykt" med det. Kreditorene har da også sine rettigheter. Ingen kan vente å arve penger fra en som er bankerott.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2016 #9 Skrevet 18. januar 2016 Pashla, det "syke" med det er at jeg, dersom ungene skal arve, må overta forpliktelsene og alt det andre til en mann som hadde rot i firmaet sitt m.m. Det synes jeg er sykt. Anonymous poster hash: 4a3aa...b05
Gjest Antarctica Skrevet 18. januar 2016 #10 Skrevet 18. januar 2016 Pashla, det "syke" med det er at jeg, dersom ungene skal arve, må overta forpliktelsene og alt det andre til en mann som hadde rot i firmaet sitt m.m. Det synes jeg er sykt. Anonymous poster hash: 4a3aa...b05 Men syns du ungene skal styre økonomien selv, da? Hvis barna overtar feks et hus, overtar de jo også huslånet. Det er jo i huset at sikkerheten for lånet ligger. Og du som verge hjelper dem å administrere det. Privatøkonomien og firmaets økonomi må gå an å få delt opp. Selv om firmaet er insolvent behøver ikke hans privatøkonomi være det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå