Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #1 Skrevet 17. januar 2016 En på 1,5 år snakker i setninger med 4-5 ord, kan fargene, telle til 5, kan forskjell på gutt og jente, navn på alle dyr både gårdsdyr og mer eksotiske, kan navnet på alle kroppsdeler inkludert lillefinger, øyebryn, ankel osv? Kunne ramset opp masse mer og dette er ikke for å skryte av hvor flink unge jeg har. Det er fordi eldstemann var ganske lik og jeg solte meg i glansen og var stolt over å ha en så flink unge. Men etterhvert dukket problemene opp en etter en og idyllen forsvant. En lang kamp for å få hjelp endt med diagnosen Asperger syndrom for gutten vår. Han har en IQ langt over snittet, men dessverre er det ingen fordel for han. Nå sitter jeg med en gryende følelse av at vår lille kanskje har det samme. For det er vel ikke helt vanlig å kunne disse tingene (og mye mer) når man er så liten? Anonymous poster hash: e0188...dec
Bumblebeee Skrevet 17. januar 2016 #2 Skrevet 17. januar 2016 Min på 2,5 år kan ikke dette, men han var også ganske sein med å prate. Høres tidlig ut, men unormalt vet jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #3 Skrevet 17. januar 2016 Innenfor normalområdet(som i grunn er ganske stort) vil jeg si. Anonymous poster hash: d30e5...b03
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #4 Skrevet 17. januar 2016 Nei, det er ikke vanlig. Men det trenger jo ikke være pga en diagnose heller... Min yngste datter kunne hele alfabetet da hun var 2 år, knakk lesekoden helt av seg selv da hun var 4 år. Tegnet detaljerte tegninger med øyevipper o.l. da hun var 2-3 år osv. Hun vekket oppmerksomhet i barnehagen og stadig kom en sjokkert førskolelærer og begynte setningen med "Vet du at hun kan...." Nå er hun 7 år og helt normal. Hun ligger fremdeles et lite hode foran klassekameratene, men de tar henne mer og mer igjen. Hun er bare kvikk i hodet, nysgjerrig og lærevillig, men helt normal. Sosial og leken, masse venner, blid og har det veldig bra på skolen. Anonymous poster hash: 8bf4e...6bd
MarianeA Skrevet 17. januar 2016 #5 Skrevet 17. januar 2016 Jeg husker ikke ved 18 mnd,men da datteren min var to år pratet hun rent og i fulle setninger. Helsesøster ble imponert på toårskontrollen og mente at hun var tidlig ute med både språk og forståelse. Da hun var 3-4 var hun på nivå med jevnaldrende og hun var ikke spesielt skoleflink når hun kom så langt. Min erfaring er at småbarn raskt lærer ting utenat, som bokstaver,tall, sanger, rim og regler. Og man kan bli overrasket og imponert over hva de husker.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #6 Skrevet 17. januar 2016 Men dette er ikke bare å lære ting utenat, det er ting som at barnet så stangselleri på benken og sa "det er purre". Jeg sa at nei, det er selleri. Da svarer ungen meg "det ligner på purre". Jeg har aldri hørt om noen 1,5 åring som sier sånt. Det er mange lignende eksempler som viser en hukommelse, forståelse og ordforråd som er uvanlig for alderen. Jeg ser også at jevnaldrende ikke interesserer så mye og det også kjenner jeg godt igjen fra eldste. Vet ikke hvor jeg vil med dette, må vel bare ta tiden til hjelp og se det hele an. Anonymous poster hash: e0188...dec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå