Gå til innhold

Barn med depresjon, meldes det til barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 14år har nylig kommet inn til psykolog, hun blir utredet for ADHD. Hun har perioder med nedsatt gleder, hun virker deprimert. Hun sliter med selvbilde og dette med å akseptere seg selv.

Hun har perioder med fine dager og perioder med dager der alt er galt, hun rakker ned på seg selv, sier hun er stygg, feit, har stor hake, ønsker hun kunne tatt ansikt operasjon.

Vi hjemme motiver, det hjelper litt, helt til klasse venner sier noe følsomt slik som flytt deg, du fyller jo opp hele plassen. Hun tolker dette veldig feil, hun er ekstremt hårsår av natur så det skal ikke mye til for å fornærme henne.

Jeg har allerede pratet med ei veldig hyggelig dame som fikk oss søkt inn til utredning og til psykolog.

Det jeg lurer på er, har barnevernet innsyn i dette ? Det er ikke det at jeg er redd for noe men det er min datter, hun tror om hun åpner seg helt å forteller at hun av å til faktisk har vært så langt nede at hun ønsket å ta sitt eget liv så tror hun at hun mister meg osv. Jeg synes det er veldig vanskelig å svare på, for meg er første prioritet at hun får hjelp og ikke hvem som har rett til å ha innsyn i saken.

Anonymous poster hash: d89f4...526

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det meldes ikke til barnevernet med mindre det blir avdekket omsorgssvikt. Meldes det til barnevernet vil de likevel ikke ha innsyn i Jentas journal.

Anonymous poster hash: ce0b3...54c

Skrevet

Ok, kjekt å vite. Hun motverger seg nemlig til å ta i mot all hjelp, hun sier til psykologen at hun kun drar dit fordi jeg maser på henne 😔 Jeg skulle bare ønske hun våget å åpnet seg, det er ingen grunn til årsaken som jeg vet, hun bare gradvis ble slik. Min mormor hadde også depression uten at det var noe spesielt årsak.

Så det er ikke omsorgssvikt sak i utgangspunktet, bare ei jente som er usikker, deprimert og ikke har våget å åpne seg.

Skrevet

Nei.

mvh

barnevernkonsulent

Anonymous poster hash: 10e87...f9d
Skrevet

Det kan meldes til barnevernet dersom psykologen mener at omsorgssituasjonen til barnet bør utredes før behandling settes i gang.

mvh. barnevernsped. i bv.tjenesten

Anonymous poster hash: 1b3e9...843
Skrevet

Det kan meldes til barnevernet dersom psykologen mener at omsorgssituasjonen til barnet bør utredes før behandling settes i gang.

mvh. barnevernsped. i bv.tjenesten

Anonymous poster hash: 1b3e9...843

Det kan det vel strengt tatt bare om behandler har grunn til å tro at barnet er utsatt for mishandling eller annen alvorlig omsorgssvikt.

Eller i samarbeid med familien, selvsagt. Men da vil man jo måtte samtykke.

Anonymous poster hash: 10e87...f9d

Skrevet

Nå skal ikke jeg bli høy på pæra å si at jeg har gjort alt rett alltid, men det er jeg som tok kontakt med barne og familie tjenesten, det er ikke behandling ønsket av det offentlige.

Jeg ville bare vite slik at jeg ikke sier noe også plutselig begynner en tiltak fra bft etter jeg har sagt til min datter at hun kan bare ta det helt med ro og la alt komme ut. Selvfølgelig er det målet og ønsket, men om det blir startet tiltak så må jeg berolige henne ut ifra det om dere skjønner.

Hun har alltid måtte ha klare rammer regler for å fungere best, helst forutsigbarhet også, men det er jo så klart ikke alltid mulig.

Skrevet

Det tar tid for unge å åpne seg. Bare fortsett å "mas" du. Å skaffe henne hjelp er det beste og viktigste du kan gjøre som forelder.

Anonymous poster hash: f4763...6bc
Skrevet

Har en datter på 14 år, som sliter psykisk, og hun går til psykolog hos BUP. Og da hun startet var hun langt nede, og pratet både om tanken på selvmord, og det at hun kuttet seg. Jeg pratet og en del med psykologen. Hun melder jo ikke til barnevernet, da hennes inntrykk er at barnet har det godt hjemme, har en mor som stiller opp, og at vi har et godt forhold.

Anonymous poster hash: 64722...9d9
Skrevet

Nei, det meldes ikke til barnevernet med mindre det blir avdekket omsorgssvikt. Meldes det til barnevernet vil de likevel ikke ha innsyn i Jentas journal.

Anonymous poster hash: ce0b3...54c

Ikke gi råd dersom du ikke vet hva du snakker om.

Dersom noen skulle reagerer på atferden eller nedstemtheten hennes og melde en bekymring til barnevernet HI, så vil informasjon fra behandleren innhentes allerede på undersøkelsesstadiet. Full journal innhentes nok derimot ikke.

Anonymous poster hash: df3b7...ae3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...