Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #1 Skrevet 17. januar 2016 Jeg starter med å si at jeg tar jobben min seriøst og vil aldri bryte taushetsplikten min. For en tid tilbake ble mannen min dårlig og urettferdig behandlet av en annen person. Dette gikk på selvtilliten hans og han ble veldig såret oppi det hele. Både han og folk rundt skjønte ikke hvorfor denne personen gjorde det den gjorde men er samtidig kjent for å behandle andre også på lignende måte. Så til saken, her om dagen kom denne personen som pasient til meg. Personen har aldri møtt meg og visste derfor ikke hvem jeg var (jeg kjente igjen navnet). Grunnen til undersøkelsen var av den art at den urimelige og uhyggelige oppførselen til denne personen kan mest sannsynligvis forklares med tilstanden personen har. Hadde mannen min visst dette vet jeg at han hadde følt seg bedre og ikke tatt det så tungt.. Men jeg kan selvsagt ikke utlevere pasienten på denne måten, det er uaktuelt. Uansett, så lurer jeg på om dere som jobber med taushetsplikt opplever slike ting også? Altså i den grad at hvis flere hadde visst det samme som du gjorde, hadde "ting blitt bedre"? Huff dette ble rotete, og veldig vagt. Men tenker på den snille mannen min som jeg vet sitter med mange spm i hodet og er fortsatt såret. Vet jeg bare må glemme det men vil gjerne høre andre historier hvis noen vil dele.. Anonymous poster hash: f7c76...0ca
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #2 Skrevet 17. januar 2016 Jobber i barnevernet og i klassen til datteren min er det flere såkalte "problembarn". Disse barna er i barnevernet og jeg vet hva som ligger bak. Det er manglende foreldrekompetanse. Om de andre foreldrene i klassen hadde visst det ville de kanskje ikke være så raske med å dømme barna. Barn kan ikke oppdra seg selv uten hjelp, veiledning og støtte fra foreldrene. Men selvsagt kan jeg ikke si noe. Anonymous poster hash: de0a4...653
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #3 Skrevet 17. januar 2016 Men går det ikk ann å fortelle mannen din at det er en grunn du ikke kan si som forklarer denne mannens oppførsel. Da vil nok mannen forstå at det er en grunn, men ville ikke visst hva det var. Anonymous poster hash: a722f...7eb
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #4 Skrevet 17. januar 2016 Jeg tenker at du som helsepersonell burde vært oppservant nok til å ikke ha denne personen som pasient. Du kjente tydeligvis igjen vedkommende og da burde du ikke ha involvert deg uansett om han kjente igjen deg eller ikke. Nettopp for å ikke komme opp i slike dilemmaer som dette! Anonymous poster hash: 1f82b...3fe
HvittHus Skrevet 17. januar 2016 #5 Skrevet 17. januar 2016 For noen år siden måtte mannen bryte taushetsplikten for min skyld. Det viste seg at min nye saksbehandler var inhabil pga en arbeidsrelasjon til min mann. Han måtte først gå tjenestevei for å få tillatelse til å gå videre med saken til denne saksbehandlerens leder, og tok deretter direktekontakt med vedkommendes leder. En ubehagelig situasjon for både meg, mannen og saksbehandlerens leder som måtte få vite årsaken til at jeg ville bytte.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #6 Skrevet 17. januar 2016 Jeg tenker at du som helsepersonell burde vært oppservant nok til å ikke ha denne personen som pasient. Du kjente tydeligvis igjen vedkommende og da burde du ikke ha involvert deg uansett om han kjente igjen deg eller ikke. Nettopp for å ikke komme opp i slike dilemmaer som dette! Anonymous poster hash: 1f82b...3fe Tøys. Hun er ikke inhabil selv om mannen hennes kjenner vedkommende. HI; hvis temaet kommer opp igjen en gang, kan du ikke si noe sånt som "jeg kjenner jo ikke personen, og det var utrolig ubehagelig det som skjedde, men sett fra en leges/sykepleiers ståsted høres ikke dette ut som en frisk person. Kanskje ligger forklaringen langt utenfor både deg og ham." Anonymous poster hash: 5a5bd...f0a
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #7 Skrevet 17. januar 2016 Jeg er psykolog på BUP, og kommer nokså ofte borti barn og ungdommer jeg kjenner til privat. Søker selvfølgelig å unngå det, men det er ikke så godt å vite hvem som tilfeldigvis kommer "min vei" senere. F.eks begynte datteren min i samme klasse som en gutt jeg hadde som klient nokså lenge, behandlingen var slutt da de havnet i samme klasse. I denne situasjonen løste det seg veldig enkelt selv, for gutten forteller stadig datteren min om "Da jeg gikk til moren din, sa hun..." Er imidlertid en av venninnene hennes som er sammen med en annen gutt jeg har hatt i behandling. Denne gutten har ruset seg en del, han har drevet med selvskading og vært aggressiv hjemme. Det er veldig ubehagelig å vite det jeg vet og samtidig være stille om det. Anonymous poster hash: 8e915...1a5
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #8 Skrevet 17. januar 2016 Jeg tenker at du som helsepersonell burde vært oppservant nok til å ikke ha denne personen som pasient. Du kjente tydeligvis igjen vedkommende og da burde du ikke ha involvert deg uansett om han kjente igjen deg eller ikke. Nettopp for å ikke komme opp i slike dilemmaer som dette! Anonymous poster hash: 1f82b...3fe Enig. Og hi, jeg håper du forstår at det ikke er lurt å fortelle om erfaringer med å bryte taushetsplikt! Stikkord, tillit til helsepersonell Anonymous poster hash: 9206c...3c1
Gjest Antarctica Skrevet 17. januar 2016 #9 Skrevet 17. januar 2016 Jeg tenker at du som helsepersonell burde vært oppservant nok til å ikke ha denne personen som pasient. Du kjente tydeligvis igjen vedkommende og da burde du ikke ha involvert deg uansett om han kjente igjen deg eller ikke. Nettopp for å ikke komme opp i slike dilemmaer som dette! Anonymous poster hash: 1f82b...3fe Enig. Og hi, jeg håper du forstår at det ikke er lurt å fortelle om erfaringer med å bryte taushetsplikt! Stikkord, tillit til helsepersonell Anonymous poster hash: 9206c...3c1 Men hvordan kan hun velge bort pasienten? Å grunngi det med at personen har vært i krangel med mannen hennes for et år siden kan da ikke være nok.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #10 Skrevet 17. januar 2016 Jeg tenker at du som helsepersonell burde vært oppservant nok til å ikke ha denne personen som pasient. Du kjente tydeligvis igjen vedkommende og da burde du ikke ha involvert deg uansett om han kjente igjen deg eller ikke. Nettopp for å ikke komme opp i slike dilemmaer som dette! Anonymous poster hash: 1f82b...3fe Enig. Og hi, jeg håper du forstår at det ikke er lurt å fortelle om erfaringer med å bryte taushetsplikt! Stikkord, tillit til helsepersonell Anonymous poster hash: 9206c...3c1 Men hvordan kan hun velge bort pasienten? Å grunngi det med at personen har vært i krangel med mannen hennes for et år siden kan da ikke være nok. Selvsagt kan hun det! Det holder å henvende seg til en kollega og si at "pga personlige relasjoner hadde det vært fint om du kunne ta denne pasienten" Anonymous poster hash: 97238...6a5
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #11 Skrevet 17. januar 2016 Jeg tenker at du som helsepersonell burde vært oppservant nok til å ikke ha denne personen som pasient. Du kjente tydeligvis igjen vedkommende og da burde du ikke ha involvert deg uansett om han kjente igjen deg eller ikke. Nettopp for å ikke komme opp i slike dilemmaer som dette! Anonymous poster hash: 1f82b...3fe Enig. Og hi, jeg håper du forstår at det ikke er lurt å fortelle om erfaringer med å bryte taushetsplikt! Stikkord, tillit til helsepersonell Anonymous poster hash: 9206c...3c1 Men hvordan kan hun velge bort pasienten? Å grunngi det med at personen har vært i krangel med mannen hennes for et år siden kan da ikke være nok. Trenger ikke å grunngi noe som helst. Hvis en kollega sier de ikke kan ha en pasient så slipper de selvsagt det,uten spørsmål. Jeg pleier bare å si at jeg er inhabil, så ordner leder det videre. Og forresten, det er en svært god grunn til å ikke behandle noen mannen har kranglet med! Selv om Hi er profesjonell til fingerspissen, de færreste ville syntes det var ok at legen har en negativ forhistorie med en selv Anonymous poster hash: 9206c...3c1
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #12 Skrevet 17. januar 2016 Jeg tenker at du som helsepersonell burde vært oppservant nok til å ikke ha denne personen som pasient. Du kjente tydeligvis igjen vedkommende og da burde du ikke ha involvert deg uansett om han kjente igjen deg eller ikke. Nettopp for å ikke komme opp i slike dilemmaer som dette! Anonymous poster hash: 1f82b...3fe Enig. Og hi, jeg håper du forstår at det ikke er lurt å fortelle om erfaringer med å bryte taushetsplikt! Stikkord, tillit til helsepersonell Anonymous poster hash: 9206c...3c1 Var ikke ute etter å høre om erfaringer med å bryte taushetsplikt, men erfaringer der en "vet mer" pga jobben og hvordan de takler det/føler om det. HI Anonymous poster hash: f7c76...0ca
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #13 Skrevet 17. januar 2016 Jobber i barnevernet og i klassen til datteren min er det flere såkalte "problembarn". Disse barna er i barnevernet og jeg vet hva som ligger bak. Det er manglende foreldrekompetanse. Om de andre foreldrene i klassen hadde visst det ville de kanskje ikke være så raske med å dømme barna. Barn kan ikke oppdra seg selv uten hjelp, veiledning og støtte fra foreldrene. Men selvsagt kan jeg ikke si noe. Anonymous poster hash: de0a4...653 Er det du som har sakene deres i barnevernet? Anonymous poster hash: 91e24...d2b
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #14 Skrevet 17. januar 2016 Jeg tenker at du som helsepersonell burde vært oppservant nok til å ikke ha denne personen som pasient. Du kjente tydeligvis igjen vedkommende og da burde du ikke ha involvert deg uansett om han kjente igjen deg eller ikke. Nettopp for å ikke komme opp i slike dilemmaer som dette! Anonymous poster hash: 1f82b...3fe Tøys. Hun er ikke inhabil selv om mannen hennes kjenner vedkommende. HI; hvis temaet kommer opp igjen en gang, kan du ikke si noe sånt som "jeg kjenner jo ikke personen, og det var utrolig ubehagelig det som skjedde, men sett fra en leges/sykepleiers ståsted høres ikke dette ut som en frisk person. Kanskje ligger forklaringen langt utenfor både deg og ham." Anonymous poster hash: 5a5bd...f0a Selvfølgelig er hun inhabil dersom hun i forkant har fått høre negative historier fra sin mann om pasienten. Anonymous poster hash: 841c0...7ec
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #15 Skrevet 17. januar 2016 Jeg tenker at du som helsepersonell burde vært oppservant nok til å ikke ha denne personen som pasient. Du kjente tydeligvis igjen vedkommende og da burde du ikke ha involvert deg uansett om han kjente igjen deg eller ikke. Nettopp for å ikke komme opp i slike dilemmaer som dette! Anonymous poster hash: 1f82b...3fe Enig. Og hi, jeg håper du forstår at det ikke er lurt å fortelle om erfaringer med å bryte taushetsplikt! Stikkord, tillit til helsepersonell Anonymous poster hash: 9206c...3c1 Var ikke ute etter å høre om erfaringer med å bryte taushetsplikt, men erfaringer der en "vet mer" pga jobben og hvordan de takler det/føler om det. HI Anonymous poster hash: f7c76...0ca Jeg tenker at du bør erklære deg inhabil. Anonymous poster hash: 841c0...7ec
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #16 Skrevet 17. januar 2016 Jeg tenker at du som helsepersonell burde vært oppservant nok til å ikke ha denne personen som pasient. Du kjente tydeligvis igjen vedkommende og da burde du ikke ha involvert deg uansett om han kjente igjen deg eller ikke. Nettopp for å ikke komme opp i slike dilemmaer som dette! Anonymous poster hash: 1f82b...3fe Enig. Og hi, jeg håper du forstår at det ikke er lurt å fortelle om erfaringer med å bryte taushetsplikt! Stikkord, tillit til helsepersonell Anonymous poster hash: 9206c...3c1 Men hvordan kan hun velge bort pasienten?Å grunngi det med at personen har vært i krangel med mannen hennes for et år siden kan da ikke være nok. Trenger ikke å grunngi noe som helst. Hvis en kollega sier de ikke kan ha en pasient så slipper de selvsagt det,uten spørsmål. Jeg pleier bare å si at jeg er inhabil, så ordner leder det videre. Og forresten, det er en svært god grunn til å ikke behandle noen mannen har kranglet med! Selv om Hi er profesjonell til fingerspissen, de færreste ville syntes det var ok at legen har en negativ forhistorie med en selv Anonymous poster hash: 9206c...3c1 Slik HI beskriver dette, så er det tydelig at HI allerede er biased. Hun har konkludert med at alt er slik mannen har fremstilt det, og at pasientens situasjon eller diagnose er årsaken. Det kan naturligvis være helt riktig, eller så kan det også bety at hun kun kjenner en side av historien. HI bør kunne støtte sin mann her, ikke minst fordi han tydeligvis behøver det, men da bør hun heller ikke ha denne personen som pasient. Anonymous poster hash: 841c0...7ec
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #17 Skrevet 17. januar 2016 Jeg tenker at du som helsepersonell burde vært oppservant nok til å ikke ha denne personen som pasient. Du kjente tydeligvis igjen vedkommende og da burde du ikke ha involvert deg uansett om han kjente igjen deg eller ikke. Nettopp for å ikke komme opp i slike dilemmaer som dette!Anonymous poster hash: 1f82b...3fe Tøys. Hun er ikke inhabil selv om mannen hennes kjenner vedkommende. HI; hvis temaet kommer opp igjen en gang, kan du ikke si noe sånt som "jeg kjenner jo ikke personen, og det var utrolig ubehagelig det som skjedde, men sett fra en leges/sykepleiers ståsted høres ikke dette ut som en frisk person. Kanskje ligger forklaringen langt utenfor både deg og ham."Anonymous poster hash: 5a5bd...f0a Nei, etter lovverket er hun ikke direkte inhabil. Men det er god kotyme å ikke behandle pasienter eller være saksbehandler for noen man har en relasjon til. Jeg har jobbet både i helsevesenet, i NAV og som saksbehandler i offentlig etat. Jeg ville ikke rørt en sak hvor jeg kjente vedkommende. F.eks behandlet jeg aldri en NAV-sak ang en nabo eller en foreldre i klassen til mine barn. Jeg ville ikke hatt en pasient eller en klient som jeg visste hadde en negativ relasjon til noen i min familie. Anonymous poster hash: 1f82b...3fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå