Gå til innhold

Hva burde en 5/6 åring kunne? Hvor selvstendig er de?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo store variasjoner ute og går selvfølgelig, men jeg vil gjerne høre deres erfaringer og tanker.

Anonymous poster hash: dc98f...409

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva som er vanlig rundtom, men hun kan ting som kle på seg selv, knyte sko, tørke seg på do, huske på å vaske hender, rydder opp etter seg når vi har spist, ordne seg brødmat og pålegg, mate katten, henge opp klær, lese, skrive, enkel regning (pluss minus med små tall), hente posten, fiske med stang, sykle på tohjulsykke, stå på skøyter / på ski, spikke med kniv, skjære opp frukt, stå i rekke, vente på tur, si ting som "takk", "værsågod", være en god venn, si fra om noen blir behandlet stygt eller urettferdig, hjelper mindre barn  etc.

Ting som jeg tror de fleste unger i den alderen kan.

Anonymous poster hash: 25e7b...14d
Skrevet

Min gutt er snart 6 år og han er like selvstendig som min 9 åring.

Kler på seg selv, men kan ikke knyte enda.

Han kan smøre seg mat selv, og går på do alene.

Han hjelper til i huset med støvsuging og matlaging.

Han elsker å fyre i peisen og vil helst gjøre det selv, men jeg står alltid ved siden av han mens han fyrer opp.

Han henter også ved, går etter posten og går ut med søppelen.

Av "skoleting" kan han legge sammen og trekke fra, skrive kjente navn og stort sett alle bokstaver. Men han kan ikke lese og heller ikke skrive ord han ikke har pugget.

Anonymous poster hash: 9bf06...362
Skrevet

Min er snart 6. Kan kle på seg og smøre mat (ikke skjære brød). Går på do, men ikke tørke seg bak helt selv (prøver, men det blir jo ikke rent). Vasker seg selv i dusjen, jeg vasker håret. Pusser tenner selv (vi pusser over selvsagt). Han kan lese, skrive og regne med små tall. Snekre litt. Gå et par tak påski (er aldri snø her, så det er ikke så rart han ikle er så god på det). Sykler med støttehjul.

Anonymous poster hash: 48106...eba

Skrevet

Gutt, nettopp fylt 6år. Leser nesten flytende og kan regne enkle regnestykker. Kan ikke tørke seg selv på do, og er meget motvillig til å prøve. Kan ikke knyte sko, og er ikke interessert i å prøve. Lærte å sykle da han nettopp hadde fylt 4 år. Kan smøre sin egen mat, men smøret blir i klumper og osteskivene ikke hele. Han blir veldig frustrert og vil egentlig ikke gjøre det selv.

Jeg synes han er nokså gjennomsnittlig i forhold til kompisene, men han har desverre aldri hatt trangen til "å greie sjøl" Ikke har vi vel pushet han så mye heller....

Anonymous poster hash: 845c5...187

Skrevet

Gutt, nettopp fylt 6år. Leser nesten flytende og kan regne enkle regnestykker. Kan ikke tørke seg selv på do, og er meget motvillig til å prøve. Kan ikke knyte sko, og er ikke interessert i å prøve. Lærte å sykle da han nettopp hadde fylt 4 år. Kan smøre sin egen mat, men smøret blir i klumper og osteskivene ikke hele. Han blir veldig frustrert og vil egentlig ikke gjøre det selv.

Jeg synes han er nokså gjennomsnittlig i forhold til kompisene, men han har desverre aldri hatt trangen til "å greie sjøl" Ikke har vi vel pushet han så mye heller....

Ikke vondt ment men jeg blir litt små glad inni meg når jeg leser at andre har barn som meg =D min sønn er faktisk 8år og kunne vært beskrevet slik som din.

Min kan også men orker ikke.

Han kan lage seg brødskive selv men ender opp med å droppe smør og rydder ikke opp før vi drar han med til kjøkkenet. Han sykkler selv men kan ikke svømme.

Han klarer å kle på seg selv selvfølgelig men tungt å bøye seg for å dra over boblebuksen så han går lik så greit med den halvt over skoene *sukk*.

Han dusjer selv men får faktisk enda hjelp med å vaske håret, har utallige ganger prøvd å motivere han til å prøve selv men han giddet ikke.

Anonymous poster hash: 1f6a3...aca

Skrevet

Jeg synes han er nokså gjennomsnittlig i forhold til kompisene, men han har desverre aldri hatt trangen til "å greie sjøl" Ikke har vi vel pushet han så mye heller....Anonymous poster hash: 845c5...187

Ikke vondt ment men jeg blir litt små glad inni meg når jeg leser at andre har barn som meg =D min sønn er faktisk 8år og kunne vært beskrevet slik som din.

Min kan også men orker ikke.

Han kan lage seg brødskive selv men ender opp med å droppe smør og rydder ikke opp før vi drar han med til kjøkkenet. Han sykkler selv men kan ikke svømme.

Han klarer å kle på seg selv selvfølgelig men tungt å bøye seg for å dra over boblebuksen så han går lik så greit med den halvt over skoene *sukk*.

Han dusjer selv men får faktisk enda hjelp med å vaske håret, har utallige ganger prøvd å motivere han til å prøve selv men han giddet ikke. Anonymous poster hash: 1f6a3...aca

:-)

Skrevet

min har nettopp fylt 5 og kan :

lese 

regne lette regnestykker

alfabetet

skrive ord som navnet sitt, og korte setninger

sykler på to hjul sykkel

han dusjer selv,trenger bare litt hjelp til håret

kler på seg alt selv av klær

kan knyte skoene sine

hjelper til hjemme for eksempen dekker på, tar ut av oppvaskmasinen og rydder rommet sitt

Anonymous poster hash: 414b7...4d5
Skrevet

Er ca slik med 6 åringen her og.  Han tørkar seg på do, men eg må alltid tørke over for å sjekke. 

Skrevet

Min gutt fyller 6 om 4 dager.

Han kan:

Alfabetet og lese/skrive

Regne opp til 20 eller litt over

Kler seg selv,spiser selv

Kan ikke knyte skoene men vil prøve det nå når jeg leser at enkelte her inne kan

Bader selv men får hjelp med håret

Sykler med to hjul,svømmer fra sommeren 2015,står ikke på ski siden det er lite snø her vi bor

Han glemmer seg fort,får håpe det ordner seg frem til skolen starter.

Anonymous poster hash: 83b08...cf5

Skrevet

Min 5 åring leser og skriver enkle ord, regner ganske vanskelige regnestykker (til 5 år å være,klarer det meste av 3.klassingens pensum),sykler, svømmer, går på ski og skøyter, står slalom,dusjer og kler på seg selv. Smører sin egen mat om han må, men vi gjør det stort sett. Tørker seg selv på do, men knyter ikke sløyfe,det har vi øvd for lite på.

Anonymous poster hash: 49164...cc8

Skrevet

Min 6 åring

Kan lese og skrive

Kan klokka

Regner pluss og minus og teller til 100

Kler på seg selv

Dusjer og vasker håret

Går på do og tørker seg

Går tur med hunden,tar opp eventuell bæsj

Vasker hendene etter dobesøk

Ringer og sender melding

Kan dager og måneder

Lager kaffe med kaffemaskinen

Ordner seg mat

Kan gå på butikken og handle, med visakort

Kan være hjemme alene en stund

Sykler på tohjulssykkel

Skrevet

Min 6 åring er veldig selvstendig og pliktoppfyllende. Hun klarer det meste og mer til, av det som er forventet mtp alder. Hun er en sånn som klarer "alt" bra på første forsøk. Hun må sjelden jobbe for noe ( det bekymrer meg ganske mye). Hun suger til seg alt hun kommer over av kunnskap. Klisterhjerne.

12 åringen er motsatt. Han gidder ikke og gir opp før han har begynt. Må fremdeles daglig minne han på hverdagslige rutiner som håndvask, tannpuss, bytte sokker og undertøy, lekser, husregler osv.

Han har mange gode egenskaper også altså, men på enkelte ting ligger søsteren, som er 6 år yngre, langt foran han.

Skrevet

Min er nettopp fylt 5 år rett før jul og jeg var litt bekymret for om han er for lite selvstendig med tanke på at han begynner på skolen om et halvt år. Men jeg ser jo at han er ganske normal. Noen ting er han flink på og andre ting ikke fult så flink på, og det gjelder vel alle det? 

Han kan dusje selv, men jeg hjelper å vaske såpen ut av håret. Han tørker og kler på seg selv.

Kler på seg alt av klær, men knyter ikke lisser enda. Har ikke prøvd på det en gang. 

Går på do selv, men tørker ikke. Må få inn teknikken på det og er noe vi øver på.

Kan lage seg mat selv, henter drikke og glass, frokostblanding, yoghurt, smører skive, osv. 

Rydder av bordet og setter i oppvasken. Rydder opp leker så klart, men ofte han "ikke gidder".

Kan og kjenner igjen veldig mange bokstaver (kanskje alle), kan telle ganske langt, og han begynner å forstå dette med pluss og minus. Skriver ikke noe særlig selv og kan ikke tegne (det syns han er alt for kjedelig)

Er veldig interessert i klokken, men kan den ikke enda. Forstår litt av at vi har årstider og at det er delt opp i uker/måneder/år. Kan alle ukedager, men roter litt med når er når. 

Kan ikke svømme eller sykle uten støttehjul (han har dårlig balanse og tålmodighet, men tror nok han lærer dette til sommeren). Han glemmer seg ganske fort og må minnes på ting, men det er vel noe som kommer med modningen etter hvert. 

Takk for svarene!

HI

Skrevet

Min gutt blir 6år om et par måneder.

Han kan kle seg selv, ta på dress, finne rett tøy til rett vær. (har drillet han på det) Han kan ikke knyte sko, men vi har ikke lært han det.

Han kan skrive halve navnet sitt, ellers ikke interessert i å lese\skrive.

Han kan dusje selv, vaske seg, tørke seg bak, sykle uten støttehjul, gå på ski.

Han kan smøre skiver selv, men sliter med å begrense pålegg for eksempel.. :P Men det er jo øvelse.

Rydder av bordet, dekker bordet. sette i oppvaskmaskin. Ta på putetrekk, og ellers hjelpe til hjemme.

Kan gi kaninen mat og børste den.

Han kan regne litt, snakke litt engelsk.

Anonymous poster hash: d4ef9...457
Skrevet

Min er nettopp fylt 5 år rett før jul og jeg var litt bekymret for om han er for lite selvstendig med tanke på at han begynner på skolen om et halvt år. Men jeg ser jo at han er ganske normal. Noen ting er han flink på og andre ting ikke fult så flink på, og det gjelder vel alle det?

Han kan dusje selv, men jeg hjelper å vaske såpen ut av håret. Han tørker og kler på seg selv.

Kler på seg alt av klær, men knyter ikke lisser enda. Har ikke prøvd på det en gang.

Går på do selv, men tørker ikke. Må få inn teknikken på det og er noe vi øver på.

Kan lage seg mat selv, henter drikke og glass, frokostblanding, yoghurt, smører skive, osv.

Rydder av bordet og setter i oppvasken. Rydder opp leker så klart, men ofte han "ikke gidder".

Kan og kjenner igjen veldig mange bokstaver (kanskje alle), kan telle ganske langt, og han begynner å forstå dette med pluss og minus. Skriver ikke noe særlig selv og kan ikke tegne (det syns han er alt for kjedelig)

Er veldig interessert i klokken, men kan den ikke enda. Forstår litt av at vi har årstider og at det er delt opp i uker/måneder/år. Kan alle ukedager, men roter litt med når er når.

Kan ikke svømme eller sykle uten støttehjul (han har dårlig balanse og tålmodighet, men tror nok han lærer dette til sommeren). Han glemmer seg ganske fort og må minnes på ting, men det er vel noe som kommer med modningen etter hvert.

Takk for svarene!

HI

Rimelig lik min som ble 5 år før jul. Bortsett fra det med å hente egen mat. Der må vi øve litt ser jeg..

Anonymous poster hash: ea5db...081

Skrevet

Minsønn blir snart 6. Han kan gå, smile, le, løpe, si mamma og pappa, danser litt, spise brødskiver med brunost og suragurk (men da blir det litt søl), klarer å løfte en katt, kan bade på stranda med badering. Ikke helt stødig i k og t, har to kjærester som han stadig truer med å slå opp med, kan delvis spille hay day, kan bli sint, kan elske mamma og hate henne, han kan spise godteri, kan spørre om mat når han er sulten, kan drikke kakao, gi en klem og MYE mer!

Men mest av alt kan han leke, være glad og være 5 år!

Anonymous poster hash: 70887...358

Skrevet

Min sønn er seks år og kan gå på rommet sitt.

Anonymous poster hash: 58f18...348

Skrevet

Min seksåring kan lese og skrive og regne enkle regnestykker, han kan telle til 999 (ifølge seg selv). Han kan utrolig mange flagg, kan spille sjakk og UNO (og mange andre spill), kan følge Lego-oppskrifter langt på vei. Han kan sykle og holde seg flytende i vannet (om ikke akkurat svømme..), han kan hoppe fra tre-meteren og mate katten og lage kaffe til mammaen sin. Han kan dusje hele seg, inkludert håret, og han vet hvem de fem beste fotballspillerne i verden er. Han kan skjære opp champignon og skrelle gulrøtter. Han kan ta seg av mindre barn og sliter litt med de på sin egen alder, men han gir de beste nussene i verden! Han kan imidlertid ikke knyte sko, ta på seg sokker selv, rydde noe særlig, gå på ski eller smøre sin egen mat. Han klarer aldri å huske skolesekken sin, og klarer ikke finne frem i klesskapet sitt selv. Han kan ikke klokka. Men han er verdens fineste!

Anonymous poster hash: e1354...567
Skrevet

Min førsteklassing - som er seks år i noen måneder til - er ikke av de mest selvstendige, men det kommer seg.

Han er veldig klønete med påkledning. Tar stadig gensere bakfram, på vranga e.l. Synes det er vanskelig å dra igjen glidelåsen på vinterjakka. Men dette har heldigvis blitt litt bedre. Vi legger fram klær og han tar på seg så godt han kan.  Kan heller ikke knyte skolisser ennå.

Kan sykle på to hjul, er god på ski og skøyter. God fysisk. Kan imidlertid ikke svømme selv uten armringer ennå.

Er middels på skolen. Kan stotre-lese seg gjennom korte tekster. 

Smører brødskive, spiser med kniv og gaffel, heller i melk etc selv.

Til dere som har barn som ikke tørker seg selv på do ennå: Dette er kanskje det viktigste dere kan lære dem før de begynner på skolen! Det og påkledning er viktigere enn å kunne bokstaver og tall før skolestart!

Anonymous poster hash: 2a308...dc6
Skrevet

Hun hadde på den alderen svært mye kunnskap både om naturfaglige emner og tall og evne til å tenke lange ressonementer og gi uttrykk for dem i tillegg til å kunne gjøre seg forstått på et fremmedspråk (vi er norske).

Hun var derimot ikke så flink til å rydde etter seg osv osv osv osv. VI var litt for sløve ifht å bare gjøre det meste for henne. Hun kunne jo disse tingene, men vi lot henne få slippe unna.

Anonymous poster hash: 1a2bf...ffc
Skrevet

Hun hadde på den alderen svært mye kunnskap både om naturfaglige emner og tall og evne til å tenke lange ressonementer og gi uttrykk for dem i tillegg til å kunne gjøre seg forstått på et fremmedspråk (vi er norske).

Hun var derimot ikke så flink til å rydde etter seg osv osv osv osv. VI var litt for sløve ifht å bare gjøre det meste for henne. Hun kunne jo disse tingene, men vi lot henne få slippe unna.

Anonymous poster hash: 1a2bf...ffc

Takk for råd men jeg er litt skrekkslagen om å tørke seg bak. Altså,gutten har problemer med å bæsje. Han venter i noen dager før han går. Problemet er at da er bæsjem så seig at det er umulig å tørke,jeg må tørke og så vaske ham. What to do? Hvordan skal det gå på skolen?

Anonymous poster hash: 83b08...cf5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...