Gå til innhold

Frykter at undervekt er det nye normale

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg frykter at normalvekt kommer til å bli det nye unormale. At enten så er man ekstrem enten den ene eller den andre veien... Generelt så tror jeg mange har begynt på betrakte særlig de lavere delene av normalvektig som "undervektig", rett og slett fordi det begynner å bli såpass uvanlig. Man skal faktisk være ganske tynn for at det begynner å bli helseskadelig.

Hvorfor kan vi ikke bare holde oss til en sunn sjel i et sunt legeme, og godta at for mye i hver retning er ikke bra, og forme samfunnet slik at normalen blir å holde seg der det er best for oss å være - normalvektige og aktive med et sunt kosthold?

Skrevet

Frykter det er dagens mødre som er mye skyld i hva som er normalt,undervektig eller overvektig.

Hvorfor kan ikke bare alle få lov å være så mange kilo dem ønsker uten at det må gå under en viss grad.

Økende gruppepress er værre enn noen gang. Det har alltid eksistert forskjell og det er alltid vært en påkjenning det å ikke føle seg som gjennomsnittet. Men nå har det tatt helt over. Alle prøver å jobbe for at "mitt barn skal ikke være noe annerledes eller få mindre enn nabo barnet".

Foreldre klager og synes det går over styr, men her er grunnen. Det er oss nådagens foreldre som skaper propagandaen.

Skrevet

Hva baserer du den frykten på? Nordmenn blir tjukkere og tjukkere så tror ikke du skal uroe deg for det.

Skrevet

Hva baserer du den frykten på? Nordmenn blir tjukkere og tjukkere så tror ikke du skal uroe deg for det.

Om du leser linken jeg henviser til...? 

Anonymous poster hash: 57f98...cf7

Skrevet

Eg frykter dette kroppspresset som fører både til over og undervekt. Enten fordi du klarer å halde vekta eller fordi du ikkje klarer og trøstar deg med mat.

Men det eg fryktar aller mest er at jenter og gutar, kvinner og menn, legg ned så uhorvelig med energi og arbeid på sin eigen utsjånad! Kva om vi brukte alle desse resursene på noko nyttig. At du brukte like mykje tid og krefter på å skape noko, finner ein kur mot kreft, måle eit maleri, jobbe mot fattigdom? Kva som helst berre det ikkje har fokus innover mot deg sjølv.

Eg har ein teori om at mange kunne vore lykklegare om dei fekk fokus vekk frå seg sjølv og sine "problem, det vere seg overvekt, undervekt, skeiv nase eller "feil" interiør i huset og over på noko utanfor seg sjølv, der ein kan oppnå resultater som er til gode for fleire enn seg sjølve.

Skrevet

Eg frykter dette kroppspresset som fører både til over og undervekt. Enten fordi du klarer å halde vekta eller fordi du ikkje klarer og trøstar deg med mat.

Men det eg fryktar aller mest er at jenter og gutar, kvinner og menn, legg ned så uhorvelig med energi og arbeid på sin eigen utsjånad! Kva om vi brukte alle desse resursene på noko nyttig. At du brukte like mykje tid og krefter på å skape noko, finner ein kur mot kreft, måle eit maleri, jobbe mot fattigdom? Kva som helst berre det ikkje har fokus innover mot deg sjølv.

Eg har ein teori om at mange kunne vore lykklegare om dei fekk fokus vekk frå seg sjølv og sine "problem, det vere seg overvekt, undervekt, skeiv nase eller "feil" interiør i huset og over på noko utanfor seg sjølv, der ein kan oppnå resultater som er til gode for fleire enn seg sjølve.

Enig. 

Men, før man finner en kur mot kreft bør man forebygge kreft så langt det er mulig. Overvekt er desverre en risikofaktor for å utvikle flere kreftformer; https://kreftforeningen.no/forebygging/overvekt-og-kreft/

Så det er mye man skal holde i hodet samtidig når man snakker om overvekt, undervekt, selvbilde, folkehelse, andre sykdommer og samfunn!

Problemet er bare å få det frem på en slik måte at vi ikke skaper nye problemer...

Anonymous poster hash: a010a...f46

Skrevet

Jeg skulle ønske at alle sosiale medier utenom generelle oppslagsverk om ting i verden og viktige nyheter kunne blitt stengt.

Ingen trenger facebook, insta og div andre ting. Jeg tror all den offentligheten og eksponeringen er roten til nesten alt vondt som presser mennesker til ytterkanten for å se best mulig ut.

Anonymous poster hash: 97ecc...4e6
Skrevet

Allerede ser jeg at undervekt er det nye normale for mange. I trådene her inne de siste dagene kaller damer med KMI på 20 seg for lubne og kmi over 22,5 blir omtalt som overvekt. Nasjonens vekt er i ubalanse da for mange også er overvektige. Når voksne folk med barn mener at normalvekt ikke er godt nok med mindre en ligger helt i nedre sjikt, så tenker jeg at en trenger en korrigering. Media viser oss veldig lite normalt. Enten er det snakk om undervektige modeller eller plus-size. Det samme gjelder i Hollywood og  musikkbransjen. En kan være tynn eller en kan spille på å være overvektig. Normalspekteret er kun representert med nedre del (med unntak selvsagt, men dog) 

Det er viktig å ta alle vektproblemer på alvor, både for de som veier for mye og for lite.

Anonymous poster hash: 3f3d6...bd2
Skrevet

Grunnen til at det blir "flere og flere" undervektige er at de måler etter BMI. Hva som er normal BMI blir satt etter den generelle befolkningen. Så når bare flere og flere blir bare tyngre og tyngre så går selvfølgelig BMI-grensene opp. Dette er barneskolematte og "alle" burde klare å se at det er tull. 

BMI er forresten en latterlig form å bruke - skulle tro vi var kommet lengre i den forståelsen, men akk nei..

Anonymous poster hash: 50a4d...c91
Skrevet

Jeg skal innrømme at jeg ikke leste hele artikkelen, men jeg kikket på diagrammet som var lagt ved. Det var flere prosent på undervekt enn kun kategorien overvekt, men så hadde du jo også "noe overvekt" og "fedme" (husker ikke om det var de eksakte betegnelsene). Når du slo sammen de tre kategoriene med overvekt, så er jo fortsatt prosentandelen av 17-åringer med overvekt ganske mye større enn undervekt!

Anonymous poster hash: f373f...438

Skrevet

Grunnen til at det blir "flere og flere" undervektige er at de måler etter BMI. Hva som er normal BMI blir satt etter den generelle befolkningen. Så når bare flere og flere blir bare tyngre og tyngre så går selvfølgelig BMI-grensene opp. Dette er barneskolematte og "alle" burde klare å se at det er tull.

BMI er forresten en latterlig form å bruke - skulle tro vi var kommet lengre i den forståelsen, men akk nei..

Og når ble BMI målene korrigert?

Anonymous poster hash: 72d31...334

Skrevet

Man har ikke justert BMI-grensene etter gjennomsnittsvekt. De er de samme som de alltid har vært. BMI er ikke et latterlig verktøy når en skal vurdere vekt og helse i store grupper, men for et individ kan det bli helt feil. 

Skrevet

Jeg skal innrømme at jeg ikke leste hele artikkelen, men jeg kikket på diagrammet som var lagt ved. Det var flere prosent på undervekt enn kun kategorien overvekt, men så hadde du jo også "noe overvekt" og "fedme" (husker ikke om det var de eksakte betegnelsene). Når du slo sammen de tre kategoriene med overvekt, så er jo fortsatt prosentandelen av 17-åringer med overvekt ganske mye større enn undervekt!

Anonymous poster hash: f373f...438

Men det gjør jo ikke undervekt til et mindre samfunnsproblem i seg selv. Generelt sett tror jeg alle forstår at overvekt er et større problem. 

Skrevet

Man har ikke justert BMI-grensene etter gjennomsnittsvekt. De er de samme som de alltid har vært. BMI er ikke et latterlig verktøy når en skal vurdere vekt og helse i store grupper, men for et individ kan det bli helt feil. 

Nei, den ble justert i 2009

Skrevet

Nei, den ble justert i 2009

Det er ikke helt sant. Jeg har kjempet mot kiloene hele mitt liv og det eneste variable med KMI-tabeller har vært at en tidligere noen ganger opererte med normalvekt mellom 20 og 25, mens en nå konsekvent bruker 18,5 til 25. Det ble lansert en alternativ utregning for noen år siden det virker ikke som den er internalisert. Med den formelen vil høye mennesker kunne veie litt mer. Vi lave, får høyere KMI med den utrekningen, slik at dette ikke vil påvirke målinger av hele befolkningen i stor grad. Årsaken til ny formel er at en mente at den gamle gav feil utslag, medisinere driver ikke med vanity sizing. 

Skrevet

Så lenge halvparten av befolkningen er overvektige og 20 % lider av fedme, så blir nok ikke undervekt den nye "normalen".

Når det er sagt så må man selvfølgelig ta undervekt alvorlig, og spesielt der man ser at det er større andel av de unge som blir undervektige. Da bør man også inn og se på miljøet disse vokser opp i.

Inspirert av den artikkelen sjekket jeg hva min bmi var i ungdomsårene. Fikk litt sjokk. Min bmi lå da mellom 12,5 og 14,5. Men jeg var 100 % frisk. Og jeg spiste mye! Jeg spiste mer til de fleste måltider enn voksen arbeidsmenn i familien gjorde. Jeg overspiste ikke, jeg spiste det kroppen min trengte. I tillegg spiste jeg en del sjokolade, nesten daglig. Jeg var svært aktiv, så jeg var sterk i kroppen, sterk og rask og hadde masse overskudd. Ikke så jeg syk ut heller. Om jeg vokste opp i dag ville jeg trolig risikert å få stempelet "spiseforstyrret".

Etter at jeg sluttet å være aktiv + en alvorlig skade + mer usunt kosthold i den forbindelse gikk jeg opp i vekt. Mye. På det meste var min bmi 28. Noen år etter greide jeg å legge om kostholdet igjen og skaden ga mindre problemer og jeg kunne bli mer aktiv igjen. Etter det har min bmi ligget stabilt på ca. 20. Ser man på min familie så er dette normalt for oss. De aller fleste er slanke. Så usikker som jeg var på meg selv i ungdomsårene så tror jeg ikke jeg ville tålt at noen skulle komme inn og justere vekten min, jeg hadde risikert å utvikle en spiseforstyrrelse pga. en slik inngripen.

Men de som slanker seg i tenårene, som slutter å spise og som er undervektige av den grunn, de må selvfølgelig få hjelp.

Mitt håp er at det tas tak i både de som begynner å bli undervektige og de som begynner å bli overvektige som barn/unge. Det er lettere å snu et mønster jo tidligere man kommer inn med hjelpetiltak. Dessverre ser det ut som om de fleste ikke får hjelp før det er gått altfor langt og pågått i altfor lang tid.

Jeg er også enig med de over som sier at man må fokusere på helse og funksjon mer enn utseende. Vi må hjelpe barn og unge til å se at egenverd ikke henger sammen med utseendet, men hvem man er som person.

Jeg tror vi ser noe av følgene av å ha et samfunn hvor informasjon er så lett tilgjengelig. Ikke bare nødvendig informasjon, men vi blir hele tiden pepret med inntrykk og påvirkning fra de som har én hensikt, nemlig å tjene penger på oss. Og den beste måten å tjene penger på oss er å få oss til å føle at vi ikke er gode nok slik vi er, at vi ikke har de riktige tingene, det riktige utseendet osv. Alt som er overfladisk og materialistisk manipuleres vi til å føle som "behov". Vi blir lurt. Vi lar oss lure. Vi lar oss manipulere.

Spørsmålet er hvordan vi som samfunn og enkeltpersoner kan skape holdninger og trygghet som gir de unge motstandskraft mot de enorme påvirkningene utenfra som de utsettes for på alle sosiale medier, i reklame, musikk, film... overalt.

Å tenke isolert på behandling av spiseforstyrrelser (enten det er under- eller overvekt) er ikke nok. Vi må forebygge i langt større grad enn det gjøres i dag. Her tror jeg mange foreldre og kommende foreldre må gå i seg selv. Bare se på trådene her inne. Folk er misfornøyd med nesten usynlige skavanker, det ropes nedlatende til de som ikke følger "normalen", man fortviler fordi man ikke har riktig vasemerke (eller latterliggjør de som har det). Når usikkerheten er så stor blant dere selv, hvordan tror dere at dere kan greie å formidle sunnere holdninger til barna deres? Ingen ser sannheten slik barn gjør...

Som en over her var inne på, jeg håper normalvekt igjen kan bli normalen i samfunnet, for det er det ikke pr. i dag.

Anonymous poster hash: aeb8e...123

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...