Gå til innhold

Hvordan vet jeg at jeg er ferdig med barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i midten av tjueårene og har to barn hvor yngste fyller fire i år. Jeg har høyere utdanning og en greit betalt jobb. Det er mye å gjøre på jobben, men har fleksitid og mulighet for hjemmekontor av og til. Men jeg greier ikke å finne ut om jeg vil ha flere barn. Jeg er fornøyd, men likevel ikke. Redd for at jeg tar feil valg. Hvordan komme frem til en avgjørelse?

Anonymous poster hash: e05cd...ca1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man trenger ikke bestemme seg eller ta valg. Man kan ta det som det kommer. Man vet uansett ikke hva man tenker og føler flere år fremover. Hvis du ikke vet nå, blir ikke avgjørelsen riktig uansett hva du bestemmer deg for.

Skrevet

Enig, og du har jo god tid :)

Skrevet

Dere har vel rett. Jeg bare føler at jeg må velge. Vi skal flytte og kjøpe ny bil. Og hvis vi skal ha flere barn så burde jo dette være med i prosessen. Skal i hvert fall ikke flytte flere ganger med det første, men bilen kan jo alltids byttes ut. Det er så mange ting som stopper meg fra tanken på flere barn, annet enn at jeg faktisk kunne tenkt meg en stor familie. Det skal ikke være lett. Hehe:) takk for svar.

HI

Skrevet

Dere har vel rett. Jeg bare føler at jeg må velge. Vi skal flytte og kjøpe ny bil. Og hvis vi skal ha flere barn så burde jo dette være med i prosessen. Skal i hvert fall ikke flytte flere ganger med det første, men bilen kan jo alltids byttes ut. Det er så mange ting som stopper meg fra tanken på flere barn, annet enn at jeg faktisk kunne tenkt meg en stor familie. Det skal ikke være lett. Hehe:) takk for svar.

HI

Kanskje dere kan gjøre en mellomting. Kjøp bil ut fra dagens behov, men hold døren åpen for en til i den nye boligen? Hvis det ellers lar seg gjøre økonomisk med et ekstra soverom (evt. bare mulighet til å lage et senere), så er jo ikke det noe dere vil angre på uansett.

Jeg har forresten flere ganger hatt den følelsen av at jeg er nødt til å bestemme meg :) Har fortsatt ikke gjort det, og er eldre enn deg.

Skrevet

HI

Kanskje dere kan gjøre en mellomting. Kjøp bil ut fra dagens behov, men hold døren åpen for en til i den nye boligen? Hvis det ellers lar seg gjøre økonomisk med et ekstra soverom (evt. bare mulighet til å lage et senere), så er jo ikke det noe dere vil angre på uansett.

Jeg har forresten flere ganger hatt den følelsen av at jeg er nødt til å bestemme meg :) Har fortsatt ikke gjort det, og er eldre enn deg.

Det blir sikkert sånn som du skisserer. Plass til flere barn i huset, men bil etter dagens behov. Så får vi ta ting som det kommer. Er uansett ikke snakk om at det kommer flere barn de første årene, jeg trenger å realisere meg selv litt også. Har så mange planer, kanskje jeg skulle slutte med all planleggingen, så slipper jeg å tenke så mye på det😛

Skrevet

Det du må tenke på er om du synes det er greit med en atpåkladd eller ei.

Jeg kunne aldri tenke meg en atpåkladd, jeg vil ha småbarn i en fase av livet og tilpasse hverdag, fritid, jobb, ferie osv til fasen med bleier, dagsoving, barnehage osv.

Nå er jeg i fasen med skolebarn, noe som gir en litt annen hverdag, hvor mye styres av fritidsaktiviteter, leksehjelp osv. Det gir en helt annen frihet når det kommer til ferie for vi trenger ikke lenger ta hensyn til et lite barn sine behov.

Neste fase blir tiden med ungdommer i hus.

Jeg kunne ikke tenke meg å spre barna over mange år og noen atpåkladd vil jeg ikke ha. Mannen er helt enig. Vi fikk 4 barn i løpet av 7,5 år.

Dere må tenke over hvordan dere vil ha det. Kanskje dere vil ha barn i to puljer, vente noen år også få to tette, så sistemann i flokken også får søsken på egen alder å leke med? Eller kanskje dere vil ha en atpåkladd, et barn sent i livet? Bare dere kan finne svaret på hva dere ønsker.

Anonymous poster hash: 0b979...40f

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Min mellomste begynte på skolen når minstemann kom. Hadde jeg visst da det jeg vet nå hadde Jeg fått han mye tidligere. Men hvis du ønsker en attpåklatt er det jo bare å ta det som det kommer :-)

Skrevet

Jeg var også usikker etter to barn. Fornuften sa stopp, men hjertet følte at det manglet en...

Fulgte fornuften. Forsonte meg med at to var nok. Og etter hvert som tiden gikk var jeg mer enig med meg selv om at det var riktig.

Så ble jeg uplanlagt gravid 6 år etter sistemann og venter nå nr tre. Og nå føles det helt riktig.

Jeg tror kanskje man har en evne til å omstille seg etter de beslutningene man tar og den situasjonen man befinner seg i. Var godt å tenke på at vi var ferdige med småbarn, bleier, amming, nattevåk og sånt. Men nå når jeg vet vi skal gjennom det igjen, føles det også helt greit :)

Så jeg "visste" at vi var ferdige med barn etter nr to, men så viste det seg at jeg tok feil. Tenker at det kanskje ikke er noe man alltid vet...

Så lenge muligheten er der, bør man kanskje ha i bakhodet at det kan komme flere, enten planlagt eller som overraskelse ;)

Anonymous poster hash: 8d5e3...804

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg ønsker en attpåklatt, hvor mange år etter siste barnet er det? Men jeg vet at fire barn fordelt på 7,5 år eller lignende ikke er det riktige for oss. Vi har to tette og det holder akkurat nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...