Gå til innhold

Kommunalt ansatt og ferie/feriepengespørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet som vikar i kommunen i hele fjor, og tjent meg opp ca 15.000 i feriepenger. Nå har jeg fått fast full stilling.

Vil feriepengene bli utbetalt isteden for lønnen min i juni? Isåfall får jeg jo nesten ingenting...? Eller kommer feriepengene i tillegg til lønnen når det er så lite? Har fastlønn. Lurer også på om jeg har 4 eller 5 uker ferie, og om disse regnes som uker eller dager. Jeg vet dette står i personalhåndboken, men spør likevel hvis noen kan forklare på en enkel måte.

Har kun jobbet i vikariater tidligere, og aldri fått feriepenger i full stilling før.

Anonymous poster hash: 5acfe...c04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan be om å reservere deg mot ferietrekket så lenge feriepengene ikke dekker inntektstapet. Men da får du bare ferie tilsvarende feriepengene

Anonymous poster hash: ac954...66c

Skrevet

Du får ikke lønn + ferie. Tar du ferie, blir du trukket i lønn. I veldig mange kommuner får man feriepenger i juni, og blir trukket for 5 uker da. Man får vanlig lønn resten av året, uavhengig av når på året man faktisk tar ferie. De som startet før 1.1.15 må ta fem uker, du kan reservere deg for trekk. Da får du følgelig ikke ferie. Tar du full ferie får du lite lønn i juni siden du ikke har tjent opp rett til mer feriepenger

Skrevet

Og du har enten 4 uker pluss én dag, eller 5 uker. Kommer an på tariffavtalen. Det er 30 dager inkludert lørdag eller 25 uten. Jobber du turnus kan det hende din kommune har en dusteavtale om at dere har 24 dager pga mindre timeantall i året

Anonymous poster hash: ac954...66c

Skrevet

Dersom du tar ut ferie vil de 15000 være feriepengene dine. Som fast ansatt har du krav på 5 uker ferie. Du kan prøve å avtale med kommunen at du jobber i ferien og dermed får lønn også i juni, men der er ingen garanti for at du får gjøre det. Du må snakke med din leder for å finne en løsning.

Skrevet

og ferie regnes som uker, uavhengig om det er 2 eller seks arbeidsdager. dukan jo ikke fåfem uker betalt ferie når du ikke har opptjent det. men du har krav påferie uten lønn. 15 000 i feriepengegrunnlag vil vel tilsvare ca 5 dager betalt ferie?

Anonymous poster hash: 4b45c...48d
Skrevet

Dersom du jobber i kommunen i hele år (altså fra 1.1.), må du ta ut full ferie. Du får da utbetalt feriepengene du opparbeidet deg i fjor minus månedslønn og noen dager lønn til i juni. Ferien er jo 5 uker og en måned er ikke fem uker.

Dersom du ikke jobber absolutt hele året i år, kan du be om å få slippe ferien tilsvarende den tiden du ikke jobber hele året i år.

Blir det et problem for deg, så er det jo fint at du allerede nå tenker på dette. Da har du mulighet til å sette av penger, ev skaffe deg en liten sommerjobb (ikke i den kommunen du jobber i)

Anonymous poster hash: 456e8...07e
Skrevet

Dersom du jobber i kommunen i hele år (altså fra 1.1.), må du ta ut full ferie. Du får da utbetalt feriepengene du opparbeidet deg i fjor minus månedslønn og noen dager lønn til i juni. Ferien er jo 5 uker og en måned er ikke fem uker.

Dersom du ikke jobber absolutt hele året i år, kan du be om å få slippe ferien tilsvarende den tiden du ikke jobber hele året i år.

Blir det et problem for deg, så er det jo fint at du allerede nå tenker på dette. Da har du mulighet til å sette av penger, ev skaffe deg en liten sommerjobb (ikke i den kommunen du jobber i)

Anonymous poster hash: 456e8...07e

Hele fjor. Hva hun jobber i år har ingenting å si for feriepengegrunnlaget i år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...