Gå til innhold

-10 regelen og småbarn


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det helt uhørt å ta en liten luftetur med to 1,5 åringer som er friske og godt kledd? Vært inne I flere dager nå og både jeg og barna er vanligvis mye ute, vi holder på å fnatt av å være inne. Det er strålende vær, ikke vind eller surt bare nydelig kald vinter. Tenker liksom at en tur ut gjør bare godt selvom det er -11/-14 cirka de siste dagene.

 

Anonymous poster hash: acb6d...6ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå ut og kos dere! Så lenge dere er i aktivitet, er kledd godt og de blir passet på av voksme mener hvertfall jeg det er helt innafor!

 

Anonymous poster hash: b889d...6a1

Skrevet

D blir for kaldt for lungene til ungene har jeg hørt.

Skrevet

hadde holdt meg inne

Skrevet

Dere som sier det går helt fint, dere vet TYDELIGVIS ikke så mye om barn, det er farlig for lungene, og det kan føre til lungebetennelse og luftsveisplager



Anonymous poster hash: 56c2e...143
Skrevet

Hva gjør dere som bor steder der det jevnt over er -10 og mer hele vinteren? Bare lurer. Det finnes jo klær....



Anonymous poster hash: 6b4c0...db4
Skrevet

 

Hva gjør dere som bor steder der det jevnt over er -10 og mer hele vinteren? Bare lurer. Det finnes jo klær....

 

Anonymous poster hash: 6b4c0...db4

 

Det lurer jeg også på hver gang dette kommer opp. Folk i nord går vel ikke i hi...

 

Anonymous poster hash: aec2b...d14

Skrevet

 

Dere som sier det går helt fint, dere vet TYDELIGVIS ikke så mye om barn, det er farlig for lungene, og det kan føre til lungebetennelse og luftsveisplager

 

Anonymous poster hash: 56c2e...143

 

http://www.cbc.ca/news/canada/hamilton/news/why-kids-should-play-outside-even-in-extreme-cold-pediatrician-1.2516872

 

Det er kaldt i Canada også......

 

Dette sier barnelegen der......

 

Anonymous poster hash: f16be...703

Skrevet

 

Dere som sier det går helt fint, dere vet TYDELIGVIS ikke så mye om barn, det er farlig for lungene, og det kan føre til lungebetennelse og luftsveisplager

 

Anonymous poster hash: 56c2e...143

Nei, det er feil.

Babyer under ett år skal man skjerme, men da skal det være kaldere enn -10.

Vi fikk høre at det gjaldt under -15 (på helsestasjonen.)

 

Lungeskader og luftveisplager av kald luft er det toppidrettsutøvere som får, dvs de som driver med hardtrening hver dag hele vinteren og ofte i temperaturer under -25!

 

Barn som bare er ute og leker er ikke i faresonen. Og når det gjelder astma er det dårlig inneklima som er verstingen; nemlig røyking og fukt i huset. Da står barna i fare for å utvikle astma.

 

Anonymous poster hash: 9a933...98a

Skrevet

-10  i seg selv er ikke farlig for lungene. Det er heller ikke -20 grader. Det er kald luft KOMBINERT med høy luftfuktighet som kan være skadelig.

 

Det er ingen regel som sier at barn ikke kan være ute i -10 grader.



Anonymous poster hash: 20fb8...6e8
Skrevet

Jeg har hørt at barn over 35 år må holde seg inne når gradestokken kryper under -5. Jentene på 6 og 9 sier jeg tar feil! Har noen kanskje en artikkel jeg kan vise til for å bevise for dem at mor alltid har rett?

 

Anonymous poster hash: 0d994...697

Skrevet

min må i alle fall holdes inne når det er under minus 10 fordi han har astma,men gjelder kanskje ikke friske barn da



Anonymous poster hash: 56c2e...143
Skrevet

Jeg bor nordpå, og har flere barn opp til 15 år. Det eneste stedet jeg har hørt om "-10-regelen" er på DIB. Det gar vært -15 her de siste par ukene, men masse barn uten inkl de minste. Såfremt ungene er friske er det vare å kle på dem. (Hva tror du de gjør f.eks i Longyearbyen?)

Skrevet

Herregud, for en hysterisk gjeng. Jeg er vokst opp på indre østland, og husker godt at det var -28 når jeg var ute og lekte. Mamma hadde ikke internett da, men sunt folkevett.

Eneste problemet jeg hadde var neglsprett.

Jeg har ikke latt være å gå ut med mine, og gikk utrolig nok bra å frakte nyfødt hjem i begynnelsen av februar i mange minusgrader.

Utrolig at noen overlever.

 

Anonymous poster hash: f2507...173

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...