Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #1 Skrevet 15. januar 2016 Har en på fire år som har hatt lite samvær med faren sin. Vi har aldri bodd sammen. Det har vært noen overnattinger nå og da, men ikke noe fast da vi begge har studert. Nå som han har fått seg leilighet begynner han å snakke om 50/50. Dette er en ordning som jeg overhodet ikke liker. Ønsker ikke at barnet mitt skal bo i en koffert. Vi er også fra forskjellige land, så å bo 50/50 innbærer to helt forskjellige oppdragelsesmåter. Dette tror jeg kan bli mye å skulle forholde seg til for et barn. Jeg ønsker selvfølgelig at barnet skal ha mer samvær med faren sin, og mitt forslag er å gradvis øke til en ordning hvor han har barnet annenhver helg (tors-søn), dele feriene likt og med mulighet til å ta med barnet på f.eks kino, trening, arrangementer i bhg/skole når han måtte ønske det (og så lenge det passer med våre planer). Hvis han tar dette i retten, vil ha få igjennom 50/50 ordning? Anonymous poster hash: e1665...ef5
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #2 Skrevet 15. januar 2016 Om far nekter så må du kanskje til forhandlinger. Men om det går så langt som til rettssak fordi dere ikke blir enige så vil aldri retten dømme 50/50 til barn under 7 år. Og du som har vært hovedomsorgsperson vil få mest. Absulutt best for barnet å ha ett hjem så støtter deg i dette Anonymous poster hash: 7f5df...dd4
Isola&Lille+julegave Skrevet 15. januar 2016 #3 Skrevet 15. januar 2016 Klart du kan nekte! Totalt utealistiske forventninger av far! Og definitivt ikke barnets beste!
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #4 Skrevet 15. januar 2016 De eneste gangene rettene har satt 50/50 her i landet er når det allerede er en praktisert løsning hvor både barna og en av foreldrene er fornøyd, men den andre foreldren har gått rettens vei for å gå bort bra løsningen. Ingen rett har noen gang dømt 50/50 når det ikke er praktisert fra før, og forutsetningene for 50/50 er at barnet er over skolealder, at foreldrene bor i nærheten av hverandre og at de samarbeider godt. Så pappaen til barnet ditt vil ikke komme noen vei med kravet sitt. Men det kan jo bli noen runder før han gir seg. Først må dere på familievernkontoret og så en ny melkingsattest, så må dere i rettsforberedende møter o.l. De fleste inngår forlik og blir enige før det når retten, det regner jeg med dere vil også for far kommer til å få beskjed lenge før dere kommer så langt at han null sjanse for å vinne frem med sine krav. Anonymous poster hash: bb911...fbd
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2016 #5 Skrevet 16. januar 2016 du kan ikke bestemme alt, er 2 for og lage barn, da får far ta hovedomsorgen da Anonymous poster hash: 62c43...8b7
Gjest Antarctica Skrevet 16. januar 2016 #6 Skrevet 16. januar 2016 du kan ikke bestemme alt, er 2 for og lage barn, da får far ta hovedomsorgen da Anonymous poster hash: 62c43...8b7 Ikke for en unge han knapt kjenner. Det vil skade barnet. Syns ikke han har noe å komme med, men det står ham jo fritt å gå til sak. Den vil han tape.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2016 #7 Skrevet 16. januar 2016 du kan ikke bestemme alt, er 2 for og lage barn, da får far ta hovedomsorgen da Anonymous poster hash: 62c43...8b7 Synes du ikke at hensynet til barnet er viktigere enn hensynet til far? Når barnet knapt kjenner far, tror du han får hovedomsorgen da? Hvorfor skal barnet være skadelidende for valg de voksne har gjort? Anonymous poster hash: cd481...d03
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2016 #8 Skrevet 16. januar 2016 Ja, du kan nekte. 50/50 % stinker. I forhold til det du skisserer er det helt uaktuelt. Det handler,sikker om penger, ikke om barnet. Anonymous poster hash: 17d04...53b
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2016 #9 Skrevet 16. januar 2016 Om far nekter så må du kanskje til forhandlinger. Men om det går så langt som til rettssak fordi dere ikke blir enige så vil aldri retten dømme 50/50 til barn under 7 år. Og du som har vært hovedomsorgsperson vil få mest. Absulutt best for barnet å ha ett hjem så støtter deg i dette Anonymous poster hash: 7f5df...dd4 Det kan det. Min venninne ble idømt 50/50 for sin 3-åring. Anonymous poster hash: 3c589...f1e
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2016 #10 Skrevet 16. januar 2016 Om far nekter så må du kanskje til forhandlinger. Men om det går så langt som til rettssak fordi dere ikke blir enige så vil aldri retten dømme 50/50 til barn under 7 år. Og du som har vært hovedomsorgsperson vil få mest. Absulutt best for barnet å ha ett hjem så støtter deg i dette Anonymous poster hash: 7f5df...dd4 Det kan det. Min venninne ble idømt 50/50 for sin 3-åring. Anonymous poster hash: 3c589...f1e Nei, da har de inngått forlik under rettsforhandlingene, ingen rett i Norge har dømt 50/50 for en 3-åring. Anonymous poster hash: bb911...fbd
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #11 Skrevet 17. januar 2016 Jeg vet om et tilfelle der det ble dømt 50/50 og barnet var 6 år. Anonymous poster hash: 4e23d...35b
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #12 Skrevet 17. januar 2016 Om far nekter så må du kanskje til forhandlinger. Men om det går så langt som til rettssak fordi dere ikke blir enige så vil aldri retten dømme 50/50 til barn under 7 år. Og du som har vært hovedomsorgsperson vil få mest. Absulutt best for barnet å ha ett hjem så støtter deg i dette Anonymous poster hash: 7f5df...dd4 Det kan det. Min venninne ble idømt 50/50 for sin 3-åring. Anonymous poster hash: 3c589...f1e Nei, da har de inngått forlik under rettsforhandlingene, ingen rett i Norge har dømt 50/50 for en 3-åring. Anonymous poster hash: bb911...fbd Jeg vet og om et tilfelle der det ble dømt 50/50 for en 2 åring Anonymous poster hash: c205a...6cd
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #13 Skrevet 17. januar 2016 Om far nekter så må du kanskje til forhandlinger. Men om det går så langt som til rettssak fordi dere ikke blir enige så vil aldri retten dømme 50/50 til barn under 7 år. Og du som har vært hovedomsorgsperson vil få mest. Absulutt best for barnet å ha ett hjem så støtter deg i dette Anonymous poster hash: 7f5df...dd4 Det kan det. Min venninne ble idømt 50/50 for sin 3-åring. Anonymous poster hash: 3c589...f1e Nei, da har de inngått forlik under rettsforhandlingene, ingen rett i Norge har dømt 50/50 for en 3-åring. Anonymous poster hash: bb911...fbd Jeg vet og om et tilfelle der det ble dømt 50/50 for en 2 åring Anonymous poster hash: c205a...6cd Hmm.... jeg undersøkte dette for en stund siden og kunne ikke finne en eneste dom der 50/50 ikke har vært praktisert fra før og retten idømmer 50/50 på barn under 5 år. Hvilken rett var dette? Jeg undersøkte i forbindelse med en sak jeg skal vitne i som rep. fra barneverntjenesten. Anonymous poster hash: 13e53...041
Gjest Antarctica Skrevet 17. januar 2016 #14 Skrevet 17. januar 2016 De driver svogerforskning, tror jeg...
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #15 Skrevet 17. januar 2016 Om far nekter så må du kanskje til forhandlinger. Men om det går så langt som til rettssak fordi dere ikke blir enige så vil aldri retten dømme 50/50 til barn under 7 år. Og du som har vært hovedomsorgsperson vil få mest. Absulutt best for barnet å ha ett hjem så støtter deg i dette Anonymous poster hash: 7f5df...dd4 Det kan det. Min venninne ble idømt 50/50 for sin 3-åring. Anonymous poster hash: 3c589...f1e Nei, da har de inngått forlik under rettsforhandlingene, ingen rett i Norge har dømt 50/50 for en 3-åring. Anonymous poster hash: bb911...fbd Jo det har de. Jeg var til og med vitne i saken. Alle midlertidig samvær ble også dømt 50-50 i påvente av hovedforhandlinger. Anonymous poster hash: 3c589...f1e
meg-og-mine Skrevet 17. januar 2016 #16 Skrevet 17. januar 2016 Ingen mulighet for å starte i det små for så trappe forsiktig opp ? Starte brått med 50/50 vil ikke være en gunstig løsning for hverken barn eller foreldre. Det er en tilpassing sak for alle parter. Men når det er sagt så har vi en lov i Norge som tilsier at et barn har like stor rett på omsorg med mor som far. Dog om far er tilpasset til det.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #17 Skrevet 17. januar 2016 Godt jeg hare en pappa til mitt barn som forstod at det etter tre års totalt fravær ikke var lurt med 50/50 og som selv foreslo utvidet helg hver tredje helg (noe lang avstand) + avtale om ferier som passet oss begge (og barnet) best og som i tillegg betalte et realt bidrag. Disse to har et veldig nært og godt forhold i dag. Anonymous poster hash: ea456...ecc
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #18 Skrevet 17. januar 2016 du kan ikke bestemme alt, er 2 for og lage barn, da får far ta hovedomsorgen da Anonymous poster hash: 62c43...8b7 Far har nesten ikke vært tilstede for barnet. Første året så han henne to ganger. I ettertid har han overnattet her et par ganger for at de skulle få litt tid sammen, og et par ganger har han tatt henne med ut uten meg. Utover bildet hun har stående på rommet sitt vet hun nesten ikke hvordan han ser ut lengre. I fire år har jeg prøvd å fortelle han at man er to for å lage barn og at han har ansvar for å bli kjent med henne. Nå har han fått festa seg ferdig gjennom studietiden og ønsker plutselig å "ta ansvar". Det syns jeg er flott at han endelig vil, men at han skal få hovedomsorgen er helt uaktuelt, og 50/50 syns jeg ikke er en god ordning for barnet. HI Anonymous poster hash: e1665...ef5
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #19 Skrevet 17. januar 2016 Om far nekter så må du kanskje til forhandlinger. Men om det går så langt som til rettssak fordi dere ikke blir enige så vil aldri retten dømme 50/50 til barn under 7 år. Og du som har vært hovedomsorgsperson vil få mest. Absulutt best for barnet å ha ett hjem så støtter deg i dette Anonymous poster hash: 7f5df...dd4 Det kan det. Min venninne ble idømt 50/50 for sin 3-åring. Anonymous poster hash: 3c589...f1e Nei, da har de inngått forlik under rettsforhandlingene, ingen rett i Norge har dømt 50/50 for en 3-åring. Anonymous poster hash: bb911...fbd Signerer. Blair Waldorf, du driver og skriver i mange tråder at din venninne ble idømt 50/50 for en treåring. Dette er direkte feilinformasjon. Jeg er jurist som jobber innen feltet, og det finnes INGEN rettspraksis på 50/50 for barn under 7 år. I saken du nevner ble det inngått forlik, altså BEGGE ble enige om 50/50, og dette ble stadfestet av retten. Slutt å spre feilinformasjon er du snill. Anonymous poster hash: 01d2f...6a6
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #20 Skrevet 17. januar 2016 Ingen mulighet for å starte i det små for så trappe forsiktig opp ? Starte brått med 50/50 vil ikke være en gunstig løsning for hverken barn eller foreldre. Det er en tilpassing sak for alle parter. Men når det er sagt så har vi en lov i Norge som tilsier at et barn har like stor rett på omsorg med mor som far. Dog om far er tilpasset til det. Ja, men det betyr ikke at loven forplikter barnet til å tilbringe nøyaktig like mye tid med hver av foreldrene. Loven er plantet på mødre som ikke lar barna sine få vite hvem faren er og knytte kontakt med faren. Anonymous poster hash: 01d2f...6a6
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #21 Skrevet 17. januar 2016 Om far nekter så må du kanskje til forhandlinger. Men om det går så langt som til rettssak fordi dere ikke blir enige så vil aldri retten dømme 50/50 til barn under 7 år. Og du som har vært hovedomsorgsperson vil få mest. Absulutt best for barnet å ha ett hjem så støtter deg i dette Anonymous poster hash: 7f5df...dd4 Det kan det. Min venninne ble idømt 50/50 for sin 3-åring. Anonymous poster hash: 3c589...f1e Nei, da har de inngått forlik under rettsforhandlingene, ingen rett i Norge har dømt 50/50 for en 3-åring. Anonymous poster hash: bb911...fbd Jeg vet og om et tilfelle der det ble dømt 50/50 for en 2 åring Anonymous poster hash: c205a...6cd Kan du lenke til dommen? I så fall duger jeg ikke i min jobb siden jeg har oversett et stort antall dommer på området som jeg jobber med hver dag. Så, bring it on. Anonymous poster hash: 01d2f...6a6
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #22 Skrevet 17. januar 2016 Om far nekter så må du kanskje til forhandlinger. Men om det går så langt som til rettssak fordi dere ikke blir enige så vil aldri retten dømme 50/50 til barn under 7 år. Og du som har vært hovedomsorgsperson vil få mest. Absulutt best for barnet å ha ett hjem så støtter deg i dette Anonymous poster hash: 7f5df...dd4 Det kan det. Min venninne ble idømt 50/50 for sin 3-åring. Anonymous poster hash: 3c589...f1e Nei, da har de inngått forlik under rettsforhandlingene, ingen rett i Norge har dømt 50/50 for en 3-åring. Anonymous poster hash: bb911...fbd Jo det har de. Jeg var til og med vitne i saken. Alle midlertidig samvær ble også dømt 50-50 i påvente av hovedforhandlinger. Anonymous poster hash: 3c589...f1e Link eller kopi av domsslutningen takk. Anonymous poster hash: 01d2f...6a6
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #23 Skrevet 17. januar 2016 http://www.skilsmisse.com/delt-bosted-barnefordeling-50-50/http://www.skilsmisse.com/delt-bosted-barnefordeling-50-50/ Her er det et barn på 6 år og 1 måned som ble idømt delt samvær, men da sammen med storesøsken. Vil da tro at det å splitte søsken ble ansett som hardere påkjenning for det yngste barnet, enn 50/50 noen måneder før barnet fyller 7 år. I forarbeidene er det uttalt at det i utgangspunktet ikke er aktuelt å idømme 50/50 for barn under 7 år mot den ene forelderens vilje, samtidig som det stilles strenge kriterier for å få idømt noe slikt, blant annet at foreldrene har godt samarbeid. En far som ser barnet sitt 2 ganger i løpet av barnets første leveår og ellers dukker opp når det passer ham kan ikke sies å samarbeide "godt" om barnet med barnets mor. Anonymous poster hash: 01d2f...6a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå