Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #1 Skrevet 15. januar 2016 Det har vært mange innlegg her det siste havlåret hvor den ene etter den andre spør om vi ikke er skremt over IS, alle flytkningene og om Norge vil kunne bli islamisert. Jo, jeg er skremt av IS, men har ikke tenkt å gjøre meg til deres villige og dumme tjener ved å la frykten styre meg. Derimot er det en helt annen ting som skremmer meg. Virkelig skremmer meg; den gryende tedensen til fascisme som nå sprer seg i deler av den vestlige verden. Man kan selvsagt spørre seg om det i det hele tatt er mulig i et land som Norge som er så indoktrinert med sosialdemokrati og samhold, jeg tenker at det skremmende nok kanskje kan være det. Sør i Europa er det nok mer tydelig, selv om det selvsagt enda er langt unna fascisme enda. Likevel. Drsom man trekker paralleller til Europa i 1920- og 1930-årene ser man tegn på at historien langsomt begynner å gjenta seg selv på flere områder. Etter først noen år med gullalder, har det kommer både stor arbeidsledighet, mye misnøye hos store deler av befolkningen og frykt mot de som kommer utenfra. Den gangen var det jøder, sigøynere og afrikanere, nå er det mennesker fra Midt-Østen. De få har, nok en gang, ødelagt for de mange, og igjen ser vi hvordan kulturkræsj sammen med økonomisk krise får flere og flere i befolkningen til å bli nasjonalistiske i økene grad. Vi, oss, ta vare på oss selv, verne oss selv, med en implisitt mening og man jo tross alt er bedre enn de andre, de utenfra. At man tross alt fortjener bedre enn andre, uten annet grunnlag at man tilfeldigvis var heldig med hvor man ble født. Og det var på mange måter akkurat slik grunnlaget var, den generelle holdningen i folket, for at fascismen, og nazismen for den saks skyld, hadde grobunn i utgangspunktet (jeg er klar over at Italia ble tatt med statskupp og at mange ikke likte styret, men det hadde likevel aldri fungert uten en viss bredde av støtte i folket). I stedet for å vende seg utover for å finne løsninger som på lang sikt kan gagne alle, vendte store deler av folket seg innover og trengte en ledelse som næret deres følelse av urettferdighet og frykt og så etter kortsiktige løsninger som ville gange dem. Der og da. Jeg vet ikke jeg, antagelig overdriver jeg parallellene, men jeg blir skremt. Jeg blir skremt når jeg gang på gang leser innlegg her inne, på FB, i kommentarfelt på nettaviser osv. som så tydelig viser mennesker styrt av frykt, kunnskapsløshet, egoisme og manglende evne til empati. Det handler ikke om å være naive og med åpne armer ta i mot hvem som helst, eller tro at om man bare holder hender vil alle bli venner. Men det handler om å være realistisk basert på reell kunnskap, tenke integrering, forebygging, tilrettelegging og på de store løsningene innen for eksempel klima og miljø som på sikt kanskje kan hindre flere kriser som denne. Sånn, det var bare det jeg ville dele i dag. Anonymous poster hash: a49a6...e12
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #2 Skrevet 15. januar 2016 Jada, det går i topper og daler. Som alt annet. Anonymous poster hash: 5c4a3...b17
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #3 Skrevet 15. januar 2016 Jepp, er så enig i at det er Fascisme i gjerdet. Man har jo fått lignende hendelser som krystall-natten under andre verdenskrig i Frankrike. Flyktninger som går bananas, for så at lokalbefolkningen tar til motmæle og hevner seg så til de grader. Pussig at det ikke er noe om det i Norske medier, mens i de utenlandske mediene er det mye mer av det. Eller.. egentlig er det ikke så rart hvis man ser hele bildet. Anonymous poster hash: d8c29...e6a
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #4 Skrevet 15. januar 2016 Har de samme tankene selv, HI. Det er skremmende. Vanvittig skremmende. Anonymous poster hash: e7263...df0
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #5 Skrevet 15. januar 2016 Det er i grunnen litt godt å se at det er flere også som har tenkt dette. Jeg er redd at ting skal gå for langt også denne gangen. Bare tanken på konsekvensene dette kan gi får meg til å bli helt dårlig. HI Anonymous poster hash: a49a6...e12
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #6 Skrevet 15. januar 2016 Jepp, er så enig i at det er Fascisme i gjerdet. Man har jo fått lignende hendelser som krystall-natten under andre verdenskrig i Frankrike. Flyktninger som går bananas, for så at lokalbefolkningen tar til motmæle og hevner seg så til de grader. Pussig at det ikke er noe om det i Norske medier, mens i de utenlandske mediene er det mye mer av det. Eller.. egentlig er det ikke så rart hvis man ser hele bildet. Anonymous poster hash: d8c29...e6a Ja, det er sant ... HI Anonymous poster hash: a49a6...e12
Pengetreet Skrevet 15. januar 2016 #8 Skrevet 15. januar 2016 Historien står i fare for å gjenta seg med mindre vi viser at vi har lært leksa fra 2.vk. Dessverre ser det ut til at det igjen er de primitive følelsene som råder over vettet hos mange. Når vår egen inkluderingsminister (!) snakker om at hun frykter for sine barns fremtid og presterer å sette ordene "godhet" og "tyranni" sammen i ett ord som om de har en logisk, absurd sammenheng.....? Jeg setter mitt håp til alle de som ikke lar seg rive med av dem som forfekter frykt, polarisering og konflikteskalering.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #9 Skrevet 15. januar 2016 Historien står i fare for å gjenta seg med mindre vi viser at vi har lært leksa fra 2.vk. Dessverre ser det ut til at det igjen er de primitive følelsene som råder over vettet hos mange. Når vår egen inkluderingsminister (!) snakker om at hun frykter for sine barns fremtid og presterer å sette ordene "godhet" og "tyranni" sammen i ett ord som om de har en logisk, absurd sammenheng.....? Jeg setter mitt håp til alle de som ikke lar seg rive med av dem som forfekter frykt, polarisering og konflikteskalering. Ja, jeg også. Tross alt står demokratiet og solidariteten sterkt hos mange nordmenn, men jeg er bekymret likevel. HI Anonymous poster hash: a49a6...e12
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #10 Skrevet 15. januar 2016 Tenker nok desverre som deg HI, og det er mange som lett henger seg på både meningsytringer og "propaganda"... Selvsagt skal vi ikke være naive, men mange som roper høyt og jatter med burde sjekke kildene i sakene og artiklene de refererer til, noe av det er så nasjonalistisk at det er skremmende. Fordi om man har lest noe på Facebook så er det ikke sant, men folk henger seg på... Skremmende, og derfor også så viktig at fornuftige mennesker tar dette opp. At folk sier i fra i anonyme debatter, at folk fjerner de som ytrer hatefulle meninger i sosiale media... Anonymous poster hash: c6668...fc7
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #11 Skrevet 15. januar 2016 Spørsmålet er om det når inn. Jeg mistenker at en del allerede er "hjernevasket" nok, og de skjønner det ikke selv ser det ut for. De har allerede bestemt seg for at de/vi som ser det større bildet bare er naive og tror vi synes det er greit med flyktninger med f.eks. dårlig kvinnesyn. De later til å ikke helt forstå at man både kan fordømme de få, men likevel mene at man har plikt til å hjelpe de store og uskyldige mengdene som flykter fra en krig som i stor grad er Vesten sin egen skyld. HI Anonymous poster hash: a49a6...e12
Gjest Antarctica Skrevet 15. januar 2016 #12 Skrevet 15. januar 2016 Spørsmålet er om det når inn. Jeg mistenker at en del allerede er "hjernevasket" nok, og de skjønner det ikke selv ser det ut for. De har allerede bestemt seg for at de/vi som ser det større bildet bare er naive og tror vi synes det er greit med flyktninger med f.eks. dårlig kvinnesyn. De later til å ikke helt forstå at man både kan fordømme de få, men likevel mene at man har plikt til å hjelpe de store og uskyldige mengdene som flykter fra en krig som i stor grad er Vesten sin egen skyld. HI Anonymous poster hash: a49a6...e12 Det paradoksale er at alle som plutselig nå er "sjokkerte" over at kvinner blir krenka, aldri noen sinne har brydd seg om overgrep mot kvinner før, og har omtalt feminister som bitcher og tårnfrider...
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #13 Skrevet 15. januar 2016 Det er vel heller dere som er veldig veldig naive som ikke forstår at den massive menneskemengden som nå kommer til landet vårt kommer til å ødelegge landet vårt! Vi må få flere til å åpne øynene slik at vi i Norge bruker ressursene våre riktig, altså hjelper våre egne landsmenn før alle andre. Vi må stenge grensene og vi må få flere til å forstå at nasjonalisme er positivt og bra! Gudskjelov åpner flere og flere øynene nå må vi bare få med oss resten av røkla som er så glade for å få kriminelle flyktninger inni i landet. Takk og lov for at det er høyre og FrP som sitter med makta! Anonymous poster hash: 06528...fbe
Gjest Antarctica Skrevet 15. januar 2016 #14 Skrevet 15. januar 2016 Det er vel heller dere som er veldig veldig naive som ikke forstår at den massive menneskemengden som nå kommer til landet vårt kommer til å ødelegge landet vårt! Vi må få flere til å åpne øynene slik at vi i Norge bruker ressursene våre riktig, altså hjelper våre egne landsmenn før alle andre. Vi må stenge grensene og vi må få flere til å forstå at nasjonalisme er positivt og bra! Gudskjelov åpner flere og flere øynene nå må vi bare få med oss resten av røkla som er så glade for å få kriminelle flyktninger inni i landet. Takk og lov for at det er høyre og FrP som sitter med makta! Anonymous poster hash: 06528...fbe Ja, det gjør nok susen!Tipper de stridende parter slutter å krige bare Erna viser muskler 😂 Især hvis hun forteller at vi får noen praktiske utfordringer med innkvartering, da tar de til vettet.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #15 Skrevet 15. januar 2016 Det jeg synes er utrolig er at INGEN spør: Hvorfor nå? Hvem står bak disse massebevegelsene med både overgrep, fascisme og demonstrasjoner? Hvorfor løfter media det frem nå? Og det aller viktigste spørsmålet som vi ikke spør oss, Hvem tjener penger på å fremprovosere alt dette? Finner du pengene finner du målet å da finner du årsaken som oftest er mye mindre idealistisk enn vi skulle ønske. Anonymous poster hash: 5ccb2...a85
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #16 Skrevet 15. januar 2016 Det er vel heller dere som er veldig veldig naive som ikke forstår at den massive menneskemengden som nå kommer til landet vårt kommer til å ødelegge landet vårt! Vi må få flere til å åpne øynene slik at vi i Norge bruker ressursene våre riktig, altså hjelper våre egne landsmenn før alle andre. Vi må stenge grensene og vi må få flere til å forstå at nasjonalisme er positivt og bra! Gudskjelov åpner flere og flere øynene nå må vi bare få med oss resten av røkla som er så glade for å få kriminelle flyktninger inni i landet. Takk og lov for at det er høyre og FrP som sitter med makta! Anonymous poster hash: 06528...fbe Ja, det gjør nok susen!Tipper de stridende parter slutter å krige bare Erna viser muskler 😂 Især hvis hun forteller at vi får noen praktiske utfordringer med innkvartering, da tar de til vettet. De må da bare krige så mye de vil for min del, men de trenger ikke å komme hit med holdningene sine å lage faenskap! Vi vil ikke ha de her og vi har ikke råd til å ha de her. Enkelt og greit! Anonymous poster hash: 06528...fbe
Gjest Antarctica Skrevet 15. januar 2016 #17 Skrevet 15. januar 2016 Det er vel heller dere som er veldig veldig naive som ikke forstår at den massive menneskemengden som nå kommer til landet vårt kommer til å ødelegge landet vårt! Vi må få flere til å åpne øynene slik at vi i Norge bruker ressursene våre riktig, altså hjelper våre egne landsmenn før alle andre. Vi må stenge grensene og vi må få flere til å forstå at nasjonalisme er positivt og bra! Gudskjelov åpner flere og flere øynene nå må vi bare få med oss resten av røkla som er så glade for å få kriminelle flyktninger inni i landet. Takk og lov for at det er høyre og FrP som sitter med makta! Anonymous poster hash: 06528...fbe Ja, det gjør nok susen!Tipper de stridende parter slutter å krige bare Erna viser muskler 😂 Især hvis hun forteller at vi får noen praktiske utfordringer med innkvartering, da tar de til vettet. De må da bare krige så mye de vil for min del, men de trenger ikke å komme hit med holdningene sine å lage faenskap! Vi vil ikke ha de her og vi har ikke råd til å ha de her. Enkelt og greit! Anonymous poster hash: 06528...fbe Syns jammen det er noen andre som er naive, hvis dette er nivået på logikken. Sivilbefolkningen KOMMER TIL å flykte og søke beskyttelse hvis det er krig. Og vi har ratifisert internasjonale avtaler som forplikter oss til å gi beskyttelse.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #18 Skrevet 15. januar 2016 Det paradoksale er at alle som plutselig nå er "sjokkerte" over at kvinner blir krenka, aldri noen sinne har brydd seg om overgrep mot kvinner før, og har omtalt feminister som bitcher og tårnfrider... Det var litt av en generalisering.... Anonymous poster hash: 252b5...926
Gjest Hercule Poirot Skrevet 15. januar 2016 #19 Skrevet 15. januar 2016 Det er vel heller dere som er veldig veldig naive som ikke forstår at den massive menneskemengden som nå kommer til landet vårt kommer til å ødelegge landet vårt! Vi må få flere til å åpne øynene slik at vi i Norge bruker ressursene våre riktig, altså hjelper våre egne landsmenn før alle andre. Vi må stenge grensene og vi må få flere til å forstå at nasjonalisme er positivt og bra! Gudskjelov åpner flere og flere øynene nå må vi bare få med oss resten av røkla som er så glade for å få kriminelle flyktninger inni i landet. Takk og lov for at det er høyre og FrP som sitter med makta! Anonymous poster hash: 06528...fbe Skal vi stenge grensene - sånn som Nord-Korea, altså? Tror ærlig talt ikke det er noen særlig god idé. Den økende høyrevridningen og forsåvidt gryende fascisme vi ser konturene av over store deler av Europa, er svært skremmende. Mye mer skremmende enn at noen få tusen mennesker trenger midlertidig opphold og omsorg her hos oss. I et av verdens aller rikeste land, sett opp mot folketall, og iflg FN enda en gang verdens beste land å bo i.
Fandens Oldemor Skrevet 16. januar 2016 #20 Skrevet 16. januar 2016 Ja, det skremmer meg også. Plutselig er det helt legitimt å lire av seg de mest grusomme kommentarer, det er så mange som er enige likevel. Jeg tror dessverre at dette kommer til å bli grimt.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2016 #21 Skrevet 16. januar 2016 Jeg forstår hvorfor så mange er engstelige for at det forutsigbare samfunnet de er vant med skal endres til noe annet. Det er naturlig å bli engstelig når man frykter/ser (negative) endringer komme, og det blir veldig galt og historieløst å sammenstille dette med fascisme. Anonymous poster hash: bb087...b88
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2016 #22 Skrevet 16. januar 2016 I tillegg har vi blitt store tilhengere av sosialdarwinismen, ("den som tjener mye er sterk, den som er sterk har rett, de svake er parasitter på samfunnets sterke") som var selve fundamentet for fascismen. Anonymous poster hash: d523c...068
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2016 #23 Skrevet 16. januar 2016 Det jeg synes er utrolig er at INGEN spør: Hvorfor nå? Hvem står bak disse massebevegelsene med både overgrep, fascisme og demonstrasjoner? Hvorfor løfter media det frem nå? Og det aller viktigste spørsmålet som vi ikke spør oss, Hvem tjener penger på å fremprovosere alt dette? Finner du pengene finner du målet å da finner du årsaken som oftest er mye mindre idealistisk enn vi skulle ønske. Anonymous poster hash: 5ccb2...a85 Det er dessverre veldig få som ser den sammenhengen! Anonymous poster hash: 9c574...b1e
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2016 #24 Skrevet 16. januar 2016 Min erfaring er at menneskene bak de værste kommentarene er folk som kun er store i kjeften. Jeg har tatt et par diskusjoner og de holder nå klokelig kjeft offentlig. Det er de samme menneskene som raser over urettferdighet som at noen nordmenn sover ute, men aldri har ei krone, ett plagg eller noe som helst mat å avse. Stusslige folk.... Jeg tror vi andre lett kan overkjøre de om vi bare gidder ta kampen. Anonymous poster hash: 6b799...fd3
Gjest thricane Skrevet 16. januar 2016 #25 Skrevet 16. januar 2016 Det er dessverre skremmende mye av "spådommene" til Martin armstrong som stemmer overens med det som skjer i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå