Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #1 Skrevet 14. januar 2016 Når jeg prøver å oppfordre henne til å smake, ta to biter osv av forskjellig mat, så brekker hun seg faktisk og begynner å gråte. Hun er ellers en veldig grei jente å ha med å gjøre, med lite trass men tydelig vilje.. Jeg har lurt litt på om dette med mat nekt er en maktarena for henne, men når hun brekker seg blir jeg i tvil. Pr i dag spiser hun brød uten korn, med leverpostei eller bare smør, pasta med ketchup, fiskeboller i hvit saus, skorpene på pizza, potet, yoghurt, smoothie og cheerioes med melk.. jeg kommer faktisk ikke på mer hun spiser.. Hun drikker melk og får vitaminbjørn som hun innimellom greier å få i seg før hun synes den er ekkel.. Hvordan ville dere håndtert dette? Anonymous poster hash: bce13...ebf
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #2 Skrevet 14. januar 2016 Har ikke tips, dessverre, annet enn at man i alle fall ikke bør tvinge mat i barna. Jeg mener man bør jobbe med å ha det hyggelig rundt bordet, uansett. Ellers vet jeg om en som var slik som 4-åring. Spiste omtrent bare ris og yoghurt. Dette har visst gått seg til av seg selv, spiser det meste nå. Anonymous poster hash: e3ec6...ee7
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #3 Skrevet 14. januar 2016 Jeg tvinger aldri, men prøver å oppfordre og motivere.. Et par ganger har jeg lovet is til de som spiser fem biter av hver ting på tallerkenen, men det gjør jeg ikke igjen - hun har vært helt oppløst i tårer og har selvfølgelig hatt lyst på is men greier ikke få seg til å spise.. Hun liker forresten eple og banan også, mens drue og melon er ekkelt.. Jeg fokuserer på hyggelig stemning ved border, og har alltid potet eller pasta i tillegg (selv om vi har en rett som ikke nødvendigvis er så naturlig å kombinere det med), uten at hun skal skjønne at det er for henne.. har også alltid ketchup og smør stående på bordet, og alle får forsyne seg med det de vil.. jeg fremsnakker maten og oppfordrer innimellom, forteller henne at hun ikke likte is som liten og vi ler.. sier at det er sånn med tungen at den ofte må smake mange ganger før den liker.. og at kroppen hennes trenger ulik mat for å vokse og holde seg frisk. Hun er enig og snakker om det.. virker som hun gjerne vil, men får det ikke til.. 😯 Hi Anonymous poster hash: b9a88...45a
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #4 Skrevet 14. januar 2016 Jeg tvinger aldri, men prøver å oppfordre og motivere.. Et par ganger har jeg lovet is til de som spiser fem biter av hver ting på tallerkenen, men det gjør jeg ikke igjen - hun har vært helt oppløst i tårer og har selvfølgelig hatt lyst på is men greier ikke få seg til å spise.. Hun liker forresten eple og banan også, mens drue og melon er ekkelt.. Jeg fokuserer på hyggelig stemning ved border, og har alltid potet eller pasta i tillegg (selv om vi har en rett som ikke nødvendigvis er så naturlig å kombinere det med), uten at hun skal skjønne at det er for henne.. har også alltid ketchup og smør stående på bordet, og alle får forsyne seg med det de vil.. jeg fremsnakker maten og oppfordrer innimellom, forteller henne at hun ikke likte is som liten og vi ler.. sier at det er sånn med tungen at den ofte må smake mange ganger før den liker.. og at kroppen hennes trenger ulik mat for å vokse og holde seg frisk. Hun er enig og snakker om det.. virker som hun gjerne vil, men får det ikke til.. 😯 Hi Anonymous poster hash: b9a88...45a Høres det greit ut synes dere? Jeg blir så i tvil og lurer på om det finnes bedre måter.. Hun har vel vært sånn i et års tid. Hi Anonymous poster hash: b9a88...45a
Gjest Antarctica Skrevet 15. januar 2016 #5 Skrevet 15. januar 2016 Jeg tvinger aldri, men prøver å oppfordre og motivere.. Et par ganger har jeg lovet is til de som spiser fem biter av hver ting på tallerkenen, men det gjør jeg ikke igjen - hun har vært helt oppløst i tårer og har selvfølgelig hatt lyst på is men greier ikke få seg til å spise.. Hun liker forresten eple og banan også, mens drue og melon er ekkelt.. Jeg fokuserer på hyggelig stemning ved border, og har alltid potet eller pasta i tillegg (selv om vi har en rett som ikke nødvendigvis er så naturlig å kombinere det med), uten at hun skal skjønne at det er for henne.. har også alltid ketchup og smør stående på bordet, og alle får forsyne seg med det de vil.. jeg fremsnakker maten og oppfordrer innimellom, forteller henne at hun ikke likte is som liten og vi ler.. sier at det er sånn med tungen at den ofte må smake mange ganger før den liker.. og at kroppen hennes trenger ulik mat for å vokse og holde seg frisk. Hun er enig og snakker om det.. virker som hun gjerne vil, men får det ikke til.. 😯 Hi Anonymous poster hash: b9a88...45a Høres det greit ut synes dere? Jeg blir så i tvil og lurer på om det finnes bedre måter.. Hun har vel vært sånn i et års tid. Hi Anonymous poster hash: b9a88...45a Du gjør det rett. Og ikke gjør det til en stor sak, tøys og le litt ved matbordet heller!
Gjest Antarctica Skrevet 15. januar 2016 #6 Skrevet 15. januar 2016 (Og sett skåler med tilgjengelig frukt og annen fingermat fram etter måltider. Kanskje lusker hun i seg en kjeks, en valnøtt eller en klementin?)
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #7 Skrevet 15. januar 2016 Fireåringen din gjør det fireåringer skal gjøre Hun har vokst, hun har skjønt at hun kan være med å bestemme (det vil si prøve å bestemme). Høres ut som hun får i seg nok Ikke stress, dette går over Vitaminbjørner derimot har jeg hørt at ikke er bra, men mulig jeg er feilinformert Anonymous poster hash: 742cc...6b4
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #8 Skrevet 15. januar 2016 (Og sett skåler med tilgjengelig frukt og annen fingermat fram etter måltider. Kanskje lusker hun i seg en kjeks, en valnøtt eller en klementin?) Sånn at hun skal spise seg mett på godteri? i stedet for ordentlig mat? Hørtes ikke lurt ut. Anonymous poster hash: 89b58...596
Pussy Galore Skrevet 15. januar 2016 #9 Skrevet 15. januar 2016 Høres ut som vår på 3,5. Vi gjør det samme som dere, vi fokuserere på å ha trivelige måltider og spør om han vil smake. Så langt uten hell, men en dag må det da løsne! En del matvarer har han aldri greid å spise uten å brekke seg, f.eks. så brakk han seg da han fikk most middag da han var liten. På den andre siden er det ting han bare spiser i barnehagen, men ikke hjemme. Og så er han småspist, sånn som meg. Så hos oss er nok årsaken til dette sammensatt. Vi tenker at så lenge barnet vokser og er aktivt, så stresser ikke vi. Besteforeldrene synes det er mye verre enn oss.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #10 Skrevet 15. januar 2016 Se innslaget med Berit Nordstrand på God Morgen Norge fra tidligere denne uken. Tips til hvordan man kan "lure" inn sunnere råvarer i barns kosthold. Blant annet tips om å bruke spinat i smoothie (ser datteren din liker det) sammen med litt ingefær for å døyve det bitre fra spinaten. Anonymous poster hash: ecd4a...c7f
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #11 Skrevet 15. januar 2016 Fant en link her. Det handler om sukker, men hadde veldig fine generelle tips. http://www.tv2.no/2016/01/12/underholdning/kosthold/berit-nordstrand/god-morgen-norge/7913445 Anonymous poster hash: ecd4a...c7f
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #12 Skrevet 15. januar 2016 Har ingen tips dessverre. Det ser ut som du gjør det "riktig". Vi har samme problem. Jeg har kuttet ut all mat mellom måltidene slik at hun skal bli sulten og spise til måltidene. Hjelper ikke det heller... Til hun over her, hva er galt med vitaminbjørner? Anonymous poster hash: b7fa6...5e7
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #13 Skrevet 15. januar 2016 Sånn er vår fireåring også. Har aldri pressa han til å spise. Merker han oftere har tendens til å smake på maten om han har vært med å lage den selv. Blir stolt over resultatet og psykisk da ikke synes det er så ekkelt Anonymous poster hash: 3622b...b6f
Gjest Antarctica Skrevet 15. januar 2016 #14 Skrevet 15. januar 2016 (Og sett skåler med tilgjengelig frukt og annen fingermat fram etter måltider. Kanskje lusker hun i seg en kjeks, en valnøtt eller en klementin?)Sånn at hun skal spise seg mett på godteri? i stedet for ordentlig mat? Hørtes ikke lurt ut. Anonymous poster hash: 89b58...596 Oj, her sliter visst noen med lesingen. FINGERMAT ETTER MÅLTIDENE Lettere?
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #15 Skrevet 15. januar 2016 Vår er lik. Eller omtrent. Hun nekter middag, mens spiser alt av frukt, og kun to pålegg, makrell i tomat og leverpostei. Så jeg tenker at hun får i seg det hun trenger. Jeg satser på at det går seg til. Anonymous poster hash: 5be25...a2f
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #16 Skrevet 15. januar 2016 Når du lager middag lager du ekstra mat til barnet? Anonymous poster hash: 97fbf...b50
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #17 Skrevet 15. januar 2016 Når du lager middag lager du ekstra mat til barnet? Anonymous poster hash: 97fbf...b50
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #18 Skrevet 15. januar 2016 Når du lager middag lager du ekstra mat til barnet? Anonymous poster hash: 97fbf...b50
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #19 Skrevet 15. januar 2016 Når du lager middag lager du ekstra mat til barnet? Anonymous poster hash: 97fbf...b50
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #20 Skrevet 15. januar 2016 (Og sett skåler med tilgjengelig frukt og annen fingermat fram etter måltider. Kanskje lusker hun i seg en kjeks, en valnøtt eller en klementin?) Sånn at hun skal spise seg mett på godteri? i stedet for ordentlig mat? Hørtes ikke lurt ut. Anonymous poster hash: 89b58...596 Når ble valnøtt og klementin godteri? Anonymous poster hash: dd172...321
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #21 Skrevet 15. januar 2016 Prøv noe nytt. Hun har vel ikke smakt alt de selger på butikken? La henne være med og velge et par ting og gjerne betale selv (med dine penger da). Ellers ville jeg gått til legen, kanskje hun trenger en form for terapi/samtale. Det er jo noen som får helt vegring og låser seg psykisk til hva de "liker". Anonymous poster hash: 12207...d1a
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2016 #22 Skrevet 15. januar 2016 Hun er litt lik min. Og min er den strake motsetning av meg som har spist kaviar på brødskiva siden jeg var 1,5 år og liker alt. Ungen min, derimot, har vært skeptisk og småspist hele livet. Men jeg har valgt ikke å stresse med det. Jeg har tatt mine forholdsregler med å passe på at han er sulten til måltider, ikke drikker seg mett, ikke spiser seg mett på kjeks etc før måltider. Krisemat har vært vann og gulrot, mens middagen blir klar. Og litt etter litt har det løsnet. Nå er han i sitt niende år, og jeg er overbevist om at han kommer til å like det meste til slutt. Han får bruke sin tid, ingen stress, men ros når han lærer seg å like noe nytt. For ikke lenge siden tok han min hamburger med bacon, salat og dressing, ost etc da vi var ute og spiste( de ble forbyttet), og jeg endte med hans plaine burger med ketshup. Han ville spise min! Alle som har hatt matskeptiske barn vet at dette er stort!) Anonymous poster hash: 65e51...331
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå