Gå til innhold

Gruer meg til å arrangsjere bursdag 🍰🍦

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal snart arrangsjere min første bursdag for vår datter. Jeg har aldri bakt alene før så dette blir første gang. Skal bake tre enkle kaker i følge boka også får jeg mamma til å bake en mer vanskelig kake. Jeg gruer meg som fy! Hva om jeg ikke får det til å ender opp med tørr sjokoladekake og stygge og tørre muffins f.eks. Tenk om kakene blir så motbydelige at folk ikke vil spise dem. Jeg tar skansen uansett. Har bestemt meg for at jeg må lære så det får gå som det går. Vil jo feire bursdagen til min datter, evt søsken etterhvert og kunne være den som tilbyr meg å bake til andre. Hittil har jeg aldri bakt for noen.

Noen tips på veien for en nervøs nybegynner?

Anonymous poster hash: 4d3e5...f17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arrangere

Anonymous poster hash: 685c6...1c3

Skrevet

Bare følg oppskriften nøye selv om du ikke forstår hvorfor. Sett ingrediensene du skal bruke på kjøkkenbenken noen timer før du begynner å bake. Det er mye enklere å få godt resultat med romtempererte råvarer enn om noe er kjøleskapkaldt og annet er varmere.

Anonymous poster hash: e381e...970

Skrevet

Er det barnebursdag? I så fall kan jeg berolige deg med at de ofte ikke er så kresne☺️ Sleng på litt godis på toppen så blir det bra.

Hvis det er voksenbursdag så er nok fleste også positivt innstilte.

Og hvorfor må du lage tre kaker? Hva med gele, sjokoladepudding, is, kjeks el lign? Oppskjært frukt? Smuldrepai?

Anonymous poster hash: cbfb6...5a7

Skrevet (endret)

Om du skal bake langpanne kan du enkelt skjære av litt av eine enden og smake på den først om den er tørr etc. Når du pynter med glasur er det ingen som ser at du har smakt litt på førehand Og det same med muffins, ingen veit kor mange du har bakt så om ein manglar fordi du har prøvesmakt går det fint. Om det skulle bli for tørt så kjør på med glasur

Og husk at kaker skal vere gjennomsteikte, men dei steiker litt etter du tek dei ut av ovnen pga dei er varme, så ta dei ut før dei er heilt knusktørre. Og er det sjokoladekake kan du kalle dei brownies om dei blir litt rå 😉

Men viktigast av alt: supert at du prøvar noko du er nervøs for. Du er ei super mor og du er knallflink som gjer eit forsøk uavhengig av resultat 😀

Endret av Nebbdyret
Skrevet

Er det barnebursdag? I så fall kan jeg berolige deg med at de ofte ikke er så kresne☺️ Sleng på litt godis på toppen så blir det bra.

Og hvorfor må du lage tre kaker? Hva med gele, sjokoladepudding, is, kjeks el lign? Oppskjært frukt? Smuldrepai?

Det er mest voksne egentlig selv om det kommer sikkert 10barn. Men barna er så små mange av dem at de ikke spiser kaker enda. Så det er de voksne jeg må imponere 😆. Jeg har muligens vært litt vell ivrig da jeg inviterte så vi blir maaaaaange folk. Er så stolt av barnet så her var mor litt vell ivrig da det kommer til feiring. Haha så må ha litt kaker😉.

Tusen takk for tips så langt. Noterer ned alle, jeg trenger de for å si det slik 😂.

Hi

Skrevet

Det er mest voksne egentlig selv om det kommer sikkert 10barn. Men barna er så små mange av dem at de ikke spiser kaker enda. Så det er de voksne jeg må imponere 😆. Jeg har muligens vært litt vell ivrig da jeg inviterte så vi blir maaaaaange folk. Er så stolt av barnet så her var mor litt vell ivrig da det kommer til feiring. Haha så må ha litt kaker😉.

Tusen takk for tips så langt. Noterer ned alle, jeg trenger de for å si det slik 😂.

Hi

Hva med å lage en kake og så fylke opp med kjøpeting (gele, sjokoladepudding ++). Da får du prøvd deg på Baking, men trenger ikke være superstresset hvis kaka ikke blir så bra. Eller lag muffins/kake og fryse. Da slipper du stress dagen før/på selve dagen.

Skrevet

Bak kaker som ikke trengs å stekes, da kan du smake på røra om den er vellykket.

Feks Osteiskake, ostekake, vanlig iskake, Safarikake eller evt oreokake.

Lag en Toro brownie, den blir alltid god.

Skrevet

Jegkan bake mye, men det er fryktelig praktisk med posekaker. Ikke alltid tiden strekker til og da er det greit å ta en posekake. Det tar ikke alltid veldig mye korere tid, men med handling og det der så er det greit.

Sjokoladekake lager jeg alltid fra Toro, men glasuren lager vi selv. Har enn "oppskrift" vi bruker, alt går pslump og vi smaker oss frem. Får alltid skryt for sjokoladekaka, og jeg syns det alltid er like gøy når det er posekake. D somspø etteoppskriften blir lange i maska når jeg sier det er Toro. Med sjokoladekake så err det glasuren som err viktig syns jeg, det erden som gjør kaka god.

Brownies bruker vi Møllerens, for ungen som elsker brownies så er vist denne den beste. Har lagetbra bunn før, men fått beskjed om at møllerens er den de vil ha. Strø litt melis over, så blir den penere. Men gjør dette etter du har kuttet bitene. Skal du gjøre den ekstra pen lageru sjablong. Klipp ut ett hjerte eller stjerne på ett ark, ha det over kakestykket og strø melis over. Enkelt og det blir pent.

Vi lager muffinsav Toro lyse muffins. Vi bruker 1dl appelsinjuice/saft og 0,5dl vann. Disse syns vi blir veldig gode og de er mer saftige enn vanlige muffins. Det blir ikke appelsinsmak av de, men de smaker litt friskt. Jeg liker ikke kaker eller godt med appelsinsmak, men disse liker jeg veldig godt. Mamma laget muffins fra bunn med appelsinsaft, disse smaker ganske likt men jeg syns toro sine er bedre og mye raskere.

Anonymous poster hash: 827bc...29a

Skrevet

Bak dagen før, så har du mulighet til å finne på noe annet hvis du må. Ha en pakke eller to med gele og sjokoladepudding og saus i skapet i tilfellet. Det står seg i månedsvis. Skjær opp frukt eller lag fruktspyd også, det er i alle fall safe.

Skrevet

Jeg har 4 barn, eldste er 15 år så jeg har hatt utallige bursdager, både barneselskaper og familieselskaper.

Det tryggeste å bake er lyse muffins, det er definitivt de det er høyest omsetning på blant barna. Jeg lager lyse muffins etter Ingrid Espelid sin oppskrift, men de lyse toro-muffinsene er også helt greie for barna altså (selv om jeg som voksen synes hjemmelaget definitivt er best). Det jeg gjør er å kjøpe en sjokoladeplate (den coop billig-melkesjokoladen er super til dette bruket) og hakker i biter, rører sjokoladebitene inn i muffinsrøren før jeg har den i formene. Da blir det lyse muffins med sjokoladebiter og det er kjempepopulært hos barna. Jeg pynter helt enkelt med melis og enten nonstop eller kakestrøssel i forskjellige farger på. Til en jente er det supert med rosa papirformer, pynt med melis og rosa kakestrøssel og du har prinsessemuffins som barna elsker.

Jeg har prøvd å lage mer eksklusive cupcakes med mye fancy frosting på, men ungene er ikke like glad i det. Lager du enkle muffins med melis på spiser de mange hver 

http://www.detsoteliv.no/oppskrift/barnemuffins

http://www.detsoteliv.no/oppskrift/prinsessens-sjokolademuffins

En annen ting som ser supert ut på kakebordet, og som forsvinner som dugg for solen er fruktspyd. Så har du tid til å lage det anbefaler jeg å gjøre det. Jeg lagde det sist vi hadde barneselskap her, og de var så skuffet over at det bare var to til hver. De forsvant med en gang, barna var mye mer opptatt av å få et fryktspyd enn å få kake....

https://www.google.no/search?q=fruktspyd+barnebursdag&espv=2&biw=1366&bih=643&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjIpNC95anKAhXIDywKHcnhD_AQsAQIGg#tbm=isch&q=fruktspyd+pinnsvin

Ellers må du bare senke skuldrene, det går helt fint skal du se. Folk har ikke allverdens høye krav og er fornøyd med litt drikke og noe å putte i munnen. Jeg pleier å kjøpe litt is i tillegg til kaker, og ha en skål med potetgull og en skål med småsjokolader på bordet. 

Anonymous poster hash: d245b...d91
Skrevet

Dynke sjokoladekake med sjokolademelk etter steking har jeg lest som tips for å forebygge tørr kake. Andre kaker kan også dynkes i for eksempel appelsinjuice. Ikke prøvd dynking selv, men du kan jo google det? Ellers kan jeg anbefale å bake en kake med surmelk (kefir eller kulturmelk i), de blir vel omtrent alltid saftige og gode. Med muffins eller langpanne-form er det lettere å prøvesmake kaken. Glasur på kakene som skal ha det er viktig, gjør mye. Ellers er ostekake som ikke stekes ganske greit, barer følge oppskrift. Man kan også kjøpe ferdige sukkerbrød og fylle med frukt og/eller krem og evt. kakepynt. Posekaker er også gode:) Kan også lage panacotta, det er veldig godt, og overraskende enkelt. Gelé er jo også topp, særlig for barna. Is eller iskake (kjøpt eller laget selv) er jo også topp. Kan jo ha litt forskjellig topping, med masse diverse kan det bli ganske stas for både store og små (Eks: nonstop, peanøtter, kakestrø, sjokoladepulver, kokos, knuste drops, diverse nøtter, Daim-kuler, smarties)! Lykke til:) Koselig blir det vel uansett:)

Anonymous poster hash: d51f4...015

Skrevet

Har 4 barn,og anbefaler også gele,lyse muffin samt iskake lagd av en boks is snudd på hodet,og pyntet med non stop,seigmenn osv... 1 kake holder. Vi bruker å ha litt saltstenger i tillegg. Minst mulig styr,gir mindre stressa mamma,og ungene er alltid strålende fornøyd uansett!

Lykke til!

Anonymous poster hash: f0642...97f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...