Gå til innhold

Kan jeg ha astma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste årene har jeg opplevd en del problemer med luftveiene. I perioder der jeg er forkjølet, er jeg mye plaget med hoste som ikke gir seg om natten og kjenner da at det er slim i lungene som jeg ikke får opp. Hosten går over om jeg tar astmamedisin (ventoline). Hvis jeg ler mye, begynner jeg også å hoste og kjenner samme følelse av slim i lungene (hører det også når jeg hoster). Har også hatt episoder over flere dager en gang iblant der jeg føler at det er tungt å puste og at jeg aktivt må hjelpe til med pusten. Føler meg veldig sliten og i dårlig form disse dagene.

Har aldri hatt et klassisk astmaanfall med hvesende pust, er stort sett hosten som er problemet.

Har far, søsken og barn med astma, så vet det ligger i familien.

Høres dette ut til å kunne være astma? Bruker nå ungenes ventoline når hosten blir for ille, men vurderer å bestille meg en legetime...

Anonymous poster hash: 0ae9a...923

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De siste årene har jeg opplevd en del problemer med luftveiene. I perioder der jeg er forkjølet, er jeg mye plaget med hoste som ikke gir seg om natten og kjenner da at det er slim i lungene som jeg ikke får opp. Hosten går over om jeg tar astmamedisin (ventoline). Hvis jeg ler mye, begynner jeg også å hoste og kjenner samme følelse av slim i lungene (hører det også når jeg hoster). Har også hatt episoder over flere dager en gang iblant der jeg føler at det er tungt å puste og at jeg aktivt må hjelpe til med pusten. Føler meg veldig sliten og i dårlig form disse dagene.

Har aldri hatt et klassisk astmaanfall med hvesende pust, er stort sett hosten som er problemet.

Har far, søsken og barn med astma, så vet det ligger i familien.

Høres dette ut til å kunne være astma? Bruker nå ungenes ventoline når hosten blir for ille, men vurderer å bestille meg en legetime...

Jeg har ikke astma selv, men både mann og barn har det, og tenker at det godt han høres ut som at du også er astmatiker, spesielt siden Ventoline hjelper deg. Du får ta deg en tur til fastlegen! Kan jo tenkes at du for eksempel bør ta Flutide i perioder du er tett. 

Anonymous poster hash: 9043f...a2c

Skrevet

Kom deg til legen!

Jeg har astma og har aldri hatt det "klassiske" astmaanfall med pipende pust osv. Hos meg opptrer det som hoste og pusteproblemer. Få det sjekket skikkelig. Jeg skjønte ikke selv at jeg hadde astma og var vant med å bli spist av med råd a la "drikk kamillete" og "hoste går over av seg selv" siden jeg ikke hadde utslag på crp'en. Gav etter hvert opp å gå til lege siden det uansett ikke var hjelp å få. Til det en gang hadde vært så ilde i mange måneder at jeg var nødt. Først fikk jeg bare en vanlig antibiotikakur eller noe slikt men da hosten fortsatte etterpå var det noen tannhjul som klikket på plass hos legen min. Astmamedisinene forandret livet mitt markant til det bedre! Så få det sjekket. Lykke til.

Anonymous poster hash: 49f9a...275
Skrevet

Takk for svar, begge to!

Hvordan arter pusteproblemene dine seg, du som ikke hadde hatt klassisk astmaanfall? Virker astma også inn på din generelle form slik at du blir sliten/energiløs? Hvordan er hosten din? Hoster du også hovedsakelig om natten? Hvordan ble du utredet og hvilke medisiner tar du?

Hi

Skrevet

Takk for svar, begge to!

Hvordan arter pusteproblemene dine seg, du som ikke hadde hatt klassisk astmaanfall? Virker astma også inn på din generelle form slik at du blir sliten/energiløs? Hvordan er hosten din? Hoster du også hovedsakelig om natten? Hvordan ble du utredet og hvilke medisiner tar du?

Hi

Jo verre astmaen er jo fortere sliten blir jeg. Lungevolumet går merkbart ned og det blir tyngre å puste. Jeg hoster hele døgnet men aller verst blir det om jeg forsøker å legge meg ned. Må da sitte opp om jeg skal få sove. Hosten er dyp og oppslitende. Blir fullstendig slått ut rett etter et anfall. Et av problemene er at jo mer man hoster jo mer slites innsiden av halsen og da blir det vanskeligere å hoste opp slimet. Det merker jeg kjempegodt! I de verste anfallene hoster jeg til jeg spyr. Virker som kroppen er så desperat etter å komme av med slimet at alt trekker seg sammen - men har ikke noen faglig forklaring på det. I de gode periodene merker jeg ingenting. I de dårlige skal det bare litt støv i luften til eller en person med parfyme på seg som går forbi for å utløse et anfall. Jeg tar Flutiform fast. Har prøvd andre merker også men så langt er det den som har best effekt for meg. Og så Ventoline som anfallsmedisin.

Skrevet

Glemte å skrive om utredningen.

Fikk først astmamedisin som et forsøk og da den hadde merkbart god effekt ble det tatt blodprøver (jeg husker dessverre ikke hva de var til) og flere pusteprøver. Senere ble det tatt allergitest og så fikk jeg teste ut andre merker av medisin og landet på Flutiform som den beste for meg.

Skrevet

Jeg har anstrengelsesastma,og det du beskriver høres veldig kjent ut. Jeg hoster mye og ofte hvis jeg ikke bruker astmamedisin, hoster til jeg brekker meg. Jeg har aldri hatt et klassisk astmanfall, hosten er mitt største problem. Hoster opp endel slim, og blir fort sliten under aktivitet.

Anonymous poster hash: 7fdf1...797
Skrevet

Jeg har astma selv om den pustetesten med og uten Ventoline ikke slo ut.

Hadde hostet i flere mnd,det pep noen ganger også,og hostet opp hvite små klumper.

Byttet fastlege og fikk Seretide og Ventoline. Etter en uke var all hoste borte og jeg trappet ned på medisinen. Tar det bare når jeg blir forkjølet for å forebygge.

Anonymous poster hash: 6daba...487

Skrevet

Dette kunne jeg også skrevet, og jeg har i tillegg våknet med pipende utpust og hoste på natten de siste ukene. Sover kjempedårlig! Har fått time hos lege neste uke. Håper virkelig at de finner ut av det, for nå er jeg så trøtt og lei!

Anonymous poster hash: 82e25...172

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Lurer på om dere også opplever ubehag/smerter i ryggen der hvor lungene ligger og på forsiden der hvor lungebetennelse nedre deler er? Usikker på om det er forårsaket av hoste eller ikke og om det er muskulært eller i lungene.

Vet dere om ventoline bare gjør at astmahoste stopper eller om den også virker på andre typer hoste?

Skrevet

Lungenes, ikke lungebetennelse... Dumme retteprogram!

Skrevet

Jeg har anstrengelsesastma,og det du beskriver høres veldig kjent ut. Jeg hoster mye og ofte hvis jeg ikke bruker astmamedisin, hoster til jeg brekker meg. Jeg har aldri hatt et klassisk astmanfall, hosten er mitt største problem. Hoster opp endel slim, og blir fort sliten under aktivitet.

Jeg bruker forresten Flutiform med god effekt. Tidligere brukte jeg Symbicort, men den hjalp lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...