Gå til innhold

Hvor mye trening for barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I enkelte idretter må man starte tidlig for å bli god og man må trene mye. Det gjelder for eksempel turn. Her trener elitepartiet med barn fra 9 til 11 år 21 timer i uken, mer i ferier. I juleferien hadde de for eksempel fri julaften og første juledag. Alle andre dager trente de to økter om dagen. En en tretimersøkt og en firetimersøkt. De har proffesjonelle utenlandske trenere. Fra tolvårsalderen er det forventet at de trener enda mer.

Er det greit at idrettsforbundet godtar slik elitetrening for så små barn selv om det er det som må til for å få utøvere på internasjonalt nivå?

Anonymous poster hash: 95cd5...f1f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, det høres helt på trynet ut! Håper ikke mine barn sikter seg inn på en karriære som toppidrettsutøvere!

Skrevet

Det som er med individuelle idretter er at det er så opp til hver enkelt hvor ofte og intens man vil trene. Mye letter og legge til rette for de det er aktuelt for,- enten det er talent eller ønske om og bli god, eller gjerne en kombinasjon av dette som ligger bak. I lagidrett er det dessverre mye vanskeligere da man alltid er avhengig av et lag,- og et fokus på de med treningsvilje og/eller evner ofte vil gå ut over de som bare vil ha det moro. Vanskelig og kjøre dette parallelt. Hvis man ikke har et idrettslag som har et veldig stort område og derfor veldig mange barn man kan benytte seg av innenfor hver idrett,- og i lagidrett,- da også innenfor hvert årstrinn....

Jeg synes det høres mye ut, men samtidig så må vi innse at for noen barn er dette virkelig lykke! De har sine beste venner der,- og de LIKER treningen. Selvsagt har de sikkert sine perioder de helst vil slippe, men det vil da gjerne de barn som IKKE satser også? Og da må de uansett dra på trening,- også går det over igjen.

Er glad mine barn ikke er talenter på dette nivå, dog skulle jeg ønske de hadde LITT mer talent i noe :) Men ikke slik at det ble seriøs satsing. Jeg hadde slitt med og følge de opp godt nok,- i hvert fall fordelt det jevnt om en var "Landslagsspire" og den andre bare var "breddeaktuell" innenfor sin hobby,- for og si det sånn. At disse barna trener mye er helt greit, såfremt foreldre føler det er greit og stille opp (nå tar jeg ikke hensyn til de tilfeller det kun er foreldre som vil,- ikke barna) og at det ikke går ut over søsken som ikke er like talentfulle... Antar de får god oppfølging mtp skader og overbelastning ol

Anonymous poster hash: 4cd0a...a88
Skrevet

Det høres jo helt vanvittig ut og jeg tror ikke jeg ville latt mine barn gjøre det.

Anonymous poster hash: 4d2cf...838

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...